Współczesne narzędzia wydawnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SP-II-2-WspWyd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne narzędzia wydawnicze |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA H2A_W07 UMIEJĘTNOSCI H2A_U04 H2A_U05 KOMPETENCJE SPOŁECZNE H2A_K04 FP2e_W05 FP2e_W19 FP2e_U05 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z narzędziami wykorzystywanymi do profesjonalnego przygotowania publikacji w wersji tradycyjnej i elektronicznej, a także do ich dystrybucji i promocji. Podczas zajęć studentom przedstawione zostaną poszczególne etapy procesu wydawniczego, zagadnienia pracy redaktorskiej, problemy marketingu i dystrybucji, a także aktualności rynku wydawniczego. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć student pozna obraz współczesnego rynku wydawniczego w Polsce oraz modele funkcjonowania wydawnictwa. Dowie się, jak profesjonalnie przygotować książkę do druku (redakcja, adiustacja, korekta, skład i łamanie, opracowanie graficzne). Pozna modele dystrybucji książek (w Polsce i na świecie), a także dowie się, jak przygotować plan marketingowy oraz w jaki sposób wypromować wydane pozycje. |
Literatura: |
Ł. Gołębiewski, P. Waszczyk, "Rynek książki w Polsce" (2010 bądź wydania późniejsze), Warszawa; "Dokąd zmierzamy. Książka i jej czytelnik", red. R. Gaziński, Szczecin 2008; T. Woll, "Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie", Kraków 1998; A. Baverstock, "Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość?", Kraków 1997; A. Wolański, "Edycja tekstów", Warszawa 2014; Ł. Gołębiewski, No future book. Śmierć książki, Warszawa 2008, D. Gill, Nabywanie tytułów. Organizacja i zarządzanie w redakcji, Kraków 1994, J. Kremer, 1001 ways to market your books, New Mexico 2006. http://www.rynek-ksiazki.pl, http://www.biblioteka-analiz.pl, http://www.dobraliteratura.pl czasopisma (wybrane numery): Biblioteka Analiz, Notes Wydawniczy, Książki. Magazyn do czytania, Nowe Książki, Zeszyty Literackie, Literatura na Świecie, Teksty Drugie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza - H2A_W07 - student uporządkowaną wiedzę dotyczącą rynku wydawniczego w Polsce - opisuje rynek wydawniczy w Polsce, tłumaczy jego problemy, rozróżnia modele zarządzania wydawnictwem w zależności od ich celów, ilustruje wiedzę przykładami. Umiejętności - H2A_U04, H2A_U05 - student analizuje i klasyfikuje aktualne problemy współczesnych wydawnictw. Porównuje mechanizmy działania procesów dystrybucji i promocji publikacji. Kompetencje społeczne H2A_K04 - student dyskutuje na tematy dotyczące rynku wydawniczego, pracuje w grupie podczas zajęć i samodzielnie, podczas przygotowywania projektu - demonstruje przygotowaną pracę, przewiduje działalność wydawnictwa. Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć - 50 godz. przygotowanie prezentacji - 50 godz. konsultacje - 5 godz. w sumie - 135 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: przygotowanie projektu i zaprezentowanie go podczas zaliczenia; ocenianie ciągłe. Kryteria oceniania: Na ocenę niedostateczną: student nie przygotował prezentacji projektu/nie zna, nie potrafi opisać działania rynku wydawniczego w Polsce, nie zna mechanizmów działania dystrybucji książek w Polsce i na świecie, nie rozumie podstawowych pojęć z zakresu ochrony własności intelektualnej. Na ocenę dostateczną: student przygotował prezentację projektu i jest w stanie objaśnić podstawowe mechanizmy działania rynku wydawniczego w Polsce Na ocenę dobrą: student przygotował prezentację projektu i jest w stanie objaśnić mechanizmy działania rynku wydawniczego w Polsce, wie, jak działa rynek dystrybucji publikacji w Polsce i na świecie, rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej. Na ocenę bardzo dobrą: student przygotował prezentację projektu, rozumie zasady rządzące rynkiem wydawniczym w Polsce, zna mechanizmy działania dystrybucji w Polsce i na świecie, rozumie podstawowe pojęcia ochrony własności intelektualnej, śledzi zmiany zachodzące na rynku, wyciąga wnioski i proponuje własne rozwiązania marketingowe. |
Praktyki zawodowe: |
Możliwość zaliczenia praktyk w Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.