Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-SPNJPJ-II-1-MJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NJPJO-spec2_W01 NJPJO-spec2_W02 NJPJO-spec2_U03 NJPJO-spec2_U02 NJPJO-spec2_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego mają na celu przedstawienie programów nauczania na poziomach zaawansowania A1-C2, metoda i technik pracy wspierających rozwijanie wszystkich kompetencji oraz przedstawienie podstawowych zagadnień teoretycznych związanych z uczeniem się języka polskiego jako obcego. |
Pełny opis: |
1. konstruowanie programu nauczania ( ustalanie zakresu tematycznego, porządkowanie materiału leksykalnego i gramatycznego, określanie celów, liczba godz. etc.) oraz porównanie go z wybranym programem nauczania, 2. planowanie zajęć jpjo - tworzenie konspektu lekcji z uwzględnieniem faz lekcyjnych, określanie celów lekcji, dobór form i technik pracy, przygotowywanie kart pracy, ćwiczeń itp. pomocy/środków dydaktycznych, 3. nauczanie jpjo od początku tylko po polsku (tj. bez wykorzystywania języka pośrednika), 4. gry i zabawy w nauczaniu jpjo, 5. dostępne na rynku podręczniki, pomoce dydaktyczne i literatura fachowa; 6. ewaluacja pracy studenta i lektora; 7. nowoczesne technologie na lekcji jpjo ; |
Literatura: |
1.A. Seretny, E. Lipińska: "ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego", Universitas Kraków 2005; 2."Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego", red. E. Lipińska, A. Seretny, Universitas Kraków 2006; 3.40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, Universitas Kraków 2011, CD; 4.T. Siek-Piskozub, "Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych", WSiP Warszawa 1994; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna i rozumie terminologię, używaną w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach zaawansowania oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń. Kreatywnie wykorzystuje zarówno nowoczesne technologie, w szczególności platformy e-learningowe, jak i gry oraz zabawy edukacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego Samodzielnie opracowuje konspekty, ćwiczenia, testy i pomoce dydaktyczne, a także indywidualne programy nauczania języka polskiego jako obcego zgodnie z odpowiednim poziomem zaawansowania wymaganym na egzaminach certyfikatowych. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i krytycznie analizuje swoje kompetencje zawodowe w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela języka polskiego jako obcego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w zajęciach, przygotowywanie zadań domowych, przygotowanie konspektu lekcji. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.