Analiza dzieła literackiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-AnDzLiter | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dzieła literackiego | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
||
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość literatury polskiej. |
||
Skrócony opis: |
Analiza dzieła literackiego to ćwiczenia służące kształceniu umiejętności czytania ze zrozumieniem w poszukiwaniu sensu wypowiedzi literackiej. Poruszane w trakcie zajęć problemy koncentrują się na podejmowaniu uważnej lektury utworu literackiego oraz próbach jego opisu z wykorzystaniem instrumentarium poetologicznego. Zajęcia służą uświadomieniu znaczenia dominanty kompozycyjnej i stylowej dzieła oraz zachęcają do refleksji nad funkcją wykorzystanych przez twórcę środków artystycznego wyrazu. |
||
Pełny opis: |
Analiza dzieła literackiego to zajęcia praktyczne. Polegają na kształceniu umiejętności fachowego opisu wybranych utworów lub ich fragmentów. Podejmowane pod kierunkiem wykładowcy zadania służą odsłonięciu fenomenu dzieła - jego złożonej budowy, wielofunkcyjności użytych w nim środków artystycznych etc.. Ich zdefiniowanie służy utrwalaniu wiedzy i kształceniu umiejętności badawczych. Celem ćwiczeń jest także uzmysłowienie słuchaczom różnorodności strategii literackich stosowanych przez autorów oraz uświadomienie uzależnienia autora i dzieła od kontekstów (historycznych, gatunkowych etc.), których przywołanie jest niezbędne w procesie poszukiwania odpowiedzi na pytanie o sens i przesłanie dzieła literackiego. Tematyka zajęć: 1.Analiza dzieła literackiego – podstawowe ujęcie teoretyczne. 2.Jak badać dzieło literackie? Zagadnienie metody – ujęcie podstawowe. 3.Analiza, interpretacja, wartościowanie dzieła literackiego - zakres problematyki. 4.Podstawowe instrumentarium poetyki opisowej. 5.Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego. 6.Pisemna analiza i interpretacja dzieła literackiego. |
||
Literatura: |
R. Handke, Poetyka dzieła literackiego. Instrumenty lektury, Warszawa 2008. M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1972 lub wyd. następne. S. Sawicki, Uwagi o analizie utworu literackiego, w: Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981. J. Sławiński, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz i J. Sławiński, Kraków 1976 lub w: tegoż, Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992. J. Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji”, w tomie: Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988 Liryka Mickiewicza. Uczucia, świadectwa, ekspresje, pod red. A. Fabianowskiego i E. Hoffman-Piotrowskiej, Warszawa 2018. Rozjaśnianie ciemności. Studia i szkice o Norwidzie, pod red. J. Brzozowskiego i B. Stelmaszczyk, Kraków 2002. Cypriana Norwida kształt prawdy i miłości. Analizy i interpretacje, praca zbiorowa pod red. S. makowskiego, Warszawa 1986. Juliusza Słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, praca zbiorowa pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1980. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W08 Student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony FP1_U03 Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. FP1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: - student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji. -potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Na ocenę dobrą student: -zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Na ocenę dostateczną student: - ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok. - potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych. - potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej. Metody: - praca z tekstem literackim pod kierunkiem prowadzącej ćwiczenia. - dyskusja - samodzielna analiza wybranych fragmentów literatury przedmiotu Formy zaliczenia: - pisemna praca roczna (pisemna analiza wybranego dzieła literackiego)- na ocenę. Ocenie podlegają także: - przygotowanie do zajęć i aktywność - systematyczny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Woźniewska-Działak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Woźniewska-Działak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Analiza dzieła literackiego to ćwiczenia służące kształceniu umiejętności czytania ze zrozumieniem w poszukiwaniu sensu wypowiedzi literackiej. Poruszane w trakcie zajęć problemy koncentrują się na podejmowaniu uważnej lektury utworu literackiego oraz próbach jego opisu z wykorzystaniem instrumentarium poetologicznego. Zajęcia służą uświadomieniu znaczenia dominanty kompozycyjnej i stylowej dzieła oraz zachęcają do refleksji nad funkcją wykorzystanych przez twórcę środków artystycznego wyrazu. | |
Pełny opis: |
Analiza dzieła literackiego to zajęcia praktyczne. Polegają na kształceniu umiejętności fachowego opisu wybranych utworów lub ich fragmentów. Podejmowane pod kierunkiem wykładowcy zadania służą odsłonięciu fenomenu dzieła - jego złożonej budowy, wielofunkcyjności użytych w nim środków artystycznych etc.. Ich zdefiniowanie służy utrwalaniu wiedzy i kształceniu umiejętności badawczych. Celem ćwiczeń jest także uzmysłowienie słuchaczom różnorodności strategii literackich stosowanych przez autorów oraz uświadomienie uzależnienia autora i dzieła od kontekstów (historycznych, gatunkowych etc.), których przywołanie jest niezbędne w procesie poszukiwania odpowiedzi na pytanie o sens i przesłanie dzieła literackiego. Tematyka zajęć: 1.Analiza dzieła literackiego – podstawowe ujęcie teoretyczne. 2.Jak badać dzieło literackie? Zagadnienie metody – ujęcie podstawowe. 3.Analiza, interpretacja, wartościowanie dzieła literackiego - zakres problematyki. 4.Podstawowe instrumentarium poetyki opisowej. 5.Analiza i interpretacja tekstu poetyckiego. 6.Pisemna analiza i interpretacja dzieła literackiego. | |
Literatura: |
J. Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji”, w tomie: Dzieło, język, tradycja, Kraków 1988 Liryka Mickiewicza. Uczucia, świadectwa, ekspresje, pod red. A. Fabianowskiego i E. Hoffman-Piotrowskiej, Warszawa 2018. Rozjaśnianie ciemności. Studia i szkice o Norwidzie, pod red. J. Brzozowskiego i B. Stelmaszczyk, Kraków 2002. Cypriana Norwida kształt prawdy i miłości. Analizy i interpretacje, praca zbiorowa pod red. S. makowskiego, Warszawa 1986. Juliusza Słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, praca zbiorowa pod red. S. Makowskiego, Warszawa 1980. | |
Wymagania wstępne: |
Zajęcia na studiach zaocznych odbywają się co dwa tygodnie. Student zobligowany jest do znajomości zadanych przez prowadzącą lektur. W miarę możliwości materiały niezbędne do zajęć będą udostępniane przez prowadzącą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.