Arcydzieła literatury światowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-ArcLiteSw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Arcydzieła literatury światowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W06 FP1_W07 FP1_U03 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość periodyzacji epok literackich. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wybranymi arcydziełami literatury światowej. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć studenci czytają wybrane utwory z europejskiego kanonu arcydzieł literackich, wspólnie je analizują i interpretują, sytuują w odpowiednim kontekście historyczno-kulturowym, a także rozpatrują ich znaczenie dla twórców i epok późniejszych. |
Literatura: |
Literatura podmiotowa: W. Szekspir, Romeo i Julia J. W. Goethe, Faust H. Balzac, Ojciec Goriot Ch. Dickens, Wielkie nadzieje F. Dostojewski, Zbrodnia i kara G.Orwell, Rok 1984 (oraz propozycje studentów) Literatura przedmiotowa: E. Auberach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 2, Warszawa 1968; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; H. Bloom, Zachodni kanon: książki i szkoła epok, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019; W. Cahn, Arcydzieła. Studia z historii pojęcia, przeł. Piotr Paszkiewicz, Warszawa 1988; …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Monika Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2016; Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, Warszawa 2012; Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005; S. Jaworski, Co to jest arcydzieło literackie, w zbiorze, Arcydzieła literatury polskiej, red. S. Grzeszczuk, A. Niewolak-Krzywda, t. I, Rzeszów 1987; Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005; J. Kott, Szekspir współczesny, Kraków 1997; Z. Kubiak, Przestrzeń dzieł wiecznych. Eseje o tradycji kultury śródziemnomorskiej, Kraków 1993; A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004; P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej: zarys, Wrocław 1999 B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002 V. Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2001 [i kolejne edycje]; J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W01 - zna podstawowy dorobek literatury i kultury światowej; W02 - zna związki literatury i kultury polskiej z arcydziełami literatury światowej W03 - zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony U01 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą, student prezentuje omawiane dzieła i zagadnienia, sprawnie rozróżnia główne dzieła, nurty oraz prądy literatury powszechnej. Umiejętnie formułuje opinie na temat literatury, opierając się na bardzo dobrej znajomości problematyki reprezentatywnych dzieł oraz przeprowadza precyzyjną historyczno-literacką analizę tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, historia literatury jako historia arcydzieł, arcydzieło i kanon, literatura powszechna, literatura światowa). Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców światowej literatury. Na ocenę dobrą, student prezentuje większość omawianych dzieł i zagadnień, w stopniu dobrym rozpoznaje i odróżnia główne dzieła, nurty oraz prądy literatury powszechnej. Formułuje opinie na temat literatury, opierając się na znajomości problematyki reprezentatywnych dzieł, oraz przeprowadza historyczno-literacką analizę tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, kanon, literatura powszechna, literatura światowa) w sposób zadowalający. Student zna większość najważniejszych dzieł i twórców światowej literatury. Na ocenę dostateczną, student prezentuje większość omawianych dzieł i zagadnień, w stopniu wystarczającym rozpoznaje i odróżnia główne dzieła, nurty oraz prądy literatury powszechnej. Formułuje podstawowe opinie na temat literatury, opierając się na znajomości problematyki reprezentatywnych dzieł, oraz wykonuje elementarną analizę historyczno-literacką tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student używa terminów i pojęć (arcydzieło, kanon, literatura powszechna, literatura światowa) w stopniu dostatecznym. Potrafi wymienić parę dzieł z literatury światowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 pkt. ECTS 0,5 pkt. ECTS - udział w zajęciach 2 pkt. ECTS - własne lektury i przygotowanie się do zajęć 0,5 pkt. ECTS - przygotowanie prezentacji zaliczeniowej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wybranymi arcydziełami literatury światowej. |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć studenci czytają wybrane utwory z europejskiego kanonu arcydzieł literackich, wspólnie je analizują i interpretują, sytuują w odpowiednim kontekście historyczno-kulturowym, a także rozpatrują ich znaczenie dla twórców i epok późniejszych. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotowa: W. Szekspir, Romeo i Julia J. W. Goethe, Faust H. Balzac, Ojciec Goriot Ch. Dickens, Wielkie nadzieje F. Dostojewski, Zbrodnia i kara G.Orwell, Rok 1984 ( oraz propozycje studentów) Literatura przedmiotowa: E. Auberach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 2, Warszawa 1968; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; H. Bloom, Zachodni kanon: książki i szkoła epok, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019; W. Cahn, Arcydzieła. Studia z historii pojęcia, przeł. Piotr Paszkiewicz, Warszawa 1988; …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Monika Rudaś-Grodzka i in., Warszawa 2016; Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, Warszawa 2012; Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005; S. Jaworski, Co to jest arcydzieło literackie, w zbiorze, Arcydzieła literatury polskiej, red. S. Grzeszczuk, A. Niewolak-Krzywda, t. I, Rzeszów 1987; Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005; J. Kott, Szekspir współczesny, Kraków 1997; Z. Kubiak, Przestrzeń dzieł wiecznych. Eseje o tradycji kultury śródziemnomorskiej, Kraków 1993; A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004; P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej: zarys, Wrocław 1999 B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002 V. Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2001 [i kolejne edycje]; J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 |
|
Wymagania wstępne: |
Dwa zjazdy w semestrze są realizowane on-line, na Ms Teams. Link - w INFORMACJACH WSPÓLNYCH DLA WSZYSTKICH GRUP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.