Historia Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-HisPol-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Polski |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP_W10 FP_W14 FP_U01 FP_U06 FP_K01 FP_K05 FP_K07 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historycznym kontekstem, w którym rozwijały się język i literatura polska. Służy temu poznanie najważniejszych procesów historycznych na ziemiach polskich od czasu uformowania się wspólnoty słowiańskiej do współczesności. W semestrze letnim realizowany będzie zakres chronologiczny od rozbiorów Polski, gdyż okres przedrozbiorowy został omówiony w semestrze zimowym. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładu studenci zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami z dziejów Polski. W semestrze letnim będą to zagadnienia dotyczące walk o niepodległość w okresie rozbiorów, przeobrażenia społeczne na ziemiach polskich w XIX w., powstanie niepodległego państwa po I wojnie światowej, dzieje Polski w czasie II wojny światowej i po niej. Realizacja założonych celów przedmiotu dokonuje się poprzez zapoznanie się z terminologią historyczną oraz podstawami warsztatu pracy historyka, które pozwolą na krytyczną analizę publikacji naukowych z dziedziny historii i próby krytycznej analizy tekstów źródłowych. Znajomość tych zagadnień oraz najważniejszych zjawisk z zakresu historii Polski powinna ułatwić studentom zrozumienie literatury polskiej i zjawisk z zakresu językoznawstwa. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jerzy Topolski, Historia Polski, Poznań 2003. 2. Atlas historyczny Polski, Warszawa 1977 lub późniejsze wydania. Literatura uzupełniająca: 1. Andrzej Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2001. 2. Czesław Brzoza, Andrzej Leon Sowa, Historia Polski 1918-1945, Kraków 2006. 3. Stefan Kieniewicz, Historia Polski 1795-1918, Warszawa 2002 lub wydania wcześniejsze. 4. Czesław Brzoza, Polska w czasach niepodległości i II wojny światowej, Kraków 2001. 5. Antoni Dudek, Historia polityczna Polski 1989-2012, Kraków 2013. 6. Władysław Pobóg-Malinowski, Najnowsza historia polityczna Polski, Gdańsk 1991. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: FP_W10 1. charakteryzuje najważniejsze zjawiska i procesy w historii Polski okresu omawianego na wykładach 2. zna terminologię historyczną FP_W14 zna kontekst historyczny najważniejszych zjawisk z dziedziny literatury polskiej okresu omawianego na wykładach FP_U01 1. wyszukuje informacje z zakresu historii Polski w literaturze przedmiotu 2. krytycznie ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł FP_U06 potrafi scharakteryzować kontekst historyczny dzieła literackiego FP_K01 rozumie potrzebę kultywowania tradycji narodowej jako formy uczestnictwa w kulturze FP_K05 ma świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo historyczne regionu i Polski FP_K07 rozumie konieczność krytycznego podejścia do informacji zawartych w przekazie medialnym dotyczącym przeszłości Polski. Opis ECTS: 2,5 ECTS: 15 godzin - udział w zajęciach 50 godzin - przygotowanie do egzaminu 10 godzin - udział w konsultacjach 2 godziny - udział w egzaminie razem 77 godzin/25 = ok. 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena na koniec semestru letniego zostanie wystawiona na podstawie pisemnego egzaminu weryfikującego wszystkie zakładane efekty kształcenia. Kryteria oceniania FP_W10 1. charakteryzuje najważniejsze zjawiska i procesy w historii Polski okresu omawianego na wykładach na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student charakteryzuje zjawiska z historii Polski w sposób ogólnikowy na ocenę dobrą: student charakteryzuje zjawiska z historii Polski i umie wskazać ich przyczyny i skutki na ocenę bardzo dobrą: student charakteryzuje zjawiska z historii Polski, umie wskazać ich przyczyny i skutki i kontekst historyczny. 2. zna terminologię historyczną na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student zna nieliczne, najbardziej powszechne terminy stosowane w naukach historycznych i używa ich prawidłowo. na ocenę dobrą: student zna specjalistyczne terminy stosowane w naukach historycznych i używa ich prawidłowo. na ocenę bardzo dobrą: student zna specjalistyczne terminy stosowane w naukach historycznych, używa ich prawidłowo i potrafi je dokładnie objaśnić. FP_W14 zna kontekst historyczny najważniejszych zjawisk z dziedziny literatury polskiej okresu omawianego na wykładach na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student zna najbardziej podstawowe elementy sytuacji społecznej, politycznej i kulturalnej współczesnej konkretnym zjawiskom literackim. na ocenę dobrą: student zna sytuację społeczną, polityczną i kulturalną współczesną konkretnym zjawiskom literackim. na ocenę bardzo dobrą: student zna sytuację społeczną, polityczną i kulturalną współczesną konkretnym zjawiskom literackim i dostrzega jej wpływ na te zjawiska. student potrafi w sposób wyczerpujący scharakteryzować sytuację społeczną, polityczną i kulturalną współczesną konkretnym zjawiskom literackim i wskazuje jej wpływ na dane zjawisko literackie. FP_U01 1. wyszukuje informacje z zakresu historii Polski w literaturze przedmiotu na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student korzysta w niewielkim stopniu z literatury uzupełniającej lub innych publikacji dotyczących historii Polski. na ocenę dobrą: student korzysta z literatury uzupełniającej lub innych publikacji dotyczących historii Polski i wykorzystuje zdobyte w ten sposób wiadomości w dyskusjach w trakcie wykładu konwersatoryjnego lub też w trakcie egzaminu. na ocenę bardzo dobrą: student korzysta z obszernej literatury uzupełniającej lub innych publikacji dotyczących historii Polski i samodzielnie dobiera literaturę przedmiotu do danego zagadnienia. 2. krytycznie ocenia informacje pochodzące z różnych źródeł na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student potrafi dostrzec wyraźnie sprzeczne informacje w publikacjach naukowych lub źródłach historycznych. na ocenę dobrą: student potrafi dostrzec sprzeczne informacje w publikacjach naukowych lub źródłach historycznych i próbuje ustosunkować się do owych sprzecznych przekazów. na ocenę bardzo dobrą: student potrafi dostrzec sprzeczne informacje w publikacjach naukowych lub źródłach historycznych i umie scharakteryzować istotę sporu i racje obydwu stron. FP_U06 potrafi scharakteryzować kontekst historyczny dzieła literackiego na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student wymienia najbardziej podstawowe elementy sytuacji społecznej, politycznej i kulturalnej współczesnej konkretnym zjawiskom literackim. na ocenę dobrą: student charakteryzuje sytuację społeczną, polityczną i kulturalną współczesną konkretnym zjawiskom literackim. na ocenę bardzo dobrą: student charakteryzuje sytuację społeczną, polityczną i kulturalną współczesną konkretnym zjawiskom literackim i jej wpływ na te zjawiska. FP_K01 rozumie potrzebę kultywowania tradycji narodowej jako formy uczestnictwa w kulturze na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student wskazuje na kulturotwórczą rolę najważniejszych składników tradycji narodowej. na ocenę dobrą: student wskazuje na aktualne odniesienia w kulturze istotnych elementów tradycji narodowej. na ocenę bardzo dobrą: student wskazuje na aktualność i kulturotwórczą rolę poszczególnych elementów polskiej tradycji historycznej. FP_K05 ma świadomość odpowiedzialności za dziedzictwo historyczne regionu i Polski na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student dostrzega konieczność ochrony najważniejszych elementów dziedzictwa narodowego. na ocenę dobrą: student dostrzega konieczność ochrony najważniejszych elementów dziedzictwa narodowego i pożytek płynący z tego dla kultury i tożsamości narodowej. na ocenę bardzo dobrą: student dostrzega konieczność ochrony najważniejszych elementów dziedzictwa narodowego i pożytek płynący z tego dla kultury i tożsamości narodowej oraz na działania konieczne dla skuteczności ochrony tych treści. FP_K07 rozumie konieczność krytycznego podejścia do informacji zawartych w przekazie medialnym dotyczącym przeszłości Polski. na ocenę niedostateczną: student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. na ocenę dostateczną: student wskazuje na najbardziej znane kontrowersje dotyczące historii Polski, obecne w przekazie medialnym. na ocenę dobrą: student wskazuje na najbardziej znane kontrowersje dotyczące historii Polski, obecne w przekazie medialnym i na przyczyny owych kontrowersji. na ocenę bardzo dobrą: student wskazuje na najbardziej znane kontrowersje dotyczące historii Polski, obecne w przekazie medialnym, na przyczyny owych kontrowersji i na skutki, jakie mogą przynieść dla tradycji narodowej nierzetelne lub tendencyjne informacje medialne. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.