Poetyka cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-Poet1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W03 zna podstawowa terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa i jego nauk pomocniczych FP1_W10 zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego FP1_U03 potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego FP1_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza poetologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z poetyki, rozumianej jako nauka o budowie dzieła literackiego, a w szczególności o jego językowym ukształtowaniu, to studium wiedzy o podstawowych elementach struktury dzieła literackiego. Pełny kurs składa się z kolejnych części, które odpowiadają głównym działom poetyki. Na pierwszym roku są to: wersyfikacja/ wersologia (wraz z prozodią), czyli nauka o zasadach budowy, odmianach, ewolucji, semantyce i funkcjach poszczególnych form i systemów wierszowych (semestr zimowy); stylistyka (i retoryka) literacka, która wyodrębnia i bada językowo kompozycyjne (i komunikacyjne) właściwości dzieła na różnych poziomach organizacji tekstu, semantykę tekstu oraz związki międzytekstowe (semestr letni). |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia stylistyki – podsumowanie. 2. Czynniki prozodyczne jako różnicujące znaczenie wypowiedzi. Pojęcia wersyfikacji, symbolika wersyfikacyjna (wers, klauzula, średniówka, rymy, strofa). 3. Wiersz średniowieczny i sylabiczny 4. Wiersz sylabotoniczy i toniczny. 5. Wiersz wolny. 6. Semantyka form wierszowych. |
Literatura: |
Podręczniki: Dorota Korwin Piotrowska, Poetyka: przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011. Ewa Miodońska-Brookes, Adam Kulawik, Marian Tatara, Zarys poetyki, Warszawa1980 (i wyd. nast.) T. Kostkiewiczowa, Poetyka dawniej i dziś, „Tematy i Konteksty” 2013, nr 3, s. 35-44. LITERATURA (semestr zimowy): D. Korwin-Piotrowska, Życie pośmiertne poetyki, tamże, s. 20-34. M. Dłuska, Wiersz. W: Studia i rozprawy. T. 1. Kraków 1970. M. Dłuska: System wersyfikacyjny. W: taż: Próba teorii wiersza polskiego. Wyd. 2 poszerz. Kraków 1980, Wydawnictwo Literackie, s. 221-286 M. R. Mayenowa, Wiersz. W zb.: Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. I Rytmika. Red. J. Woronczak. W serii Poetyka. Zarys encyklopedyczny. Red. M. R. Mayenowa. Wrocław 1963. D. Urbańska, Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej. Wprowadzenie, Warszawa 1995. S. Sawicki, Wokół opozycji: wiersz–proza. W: Problemy teorii literatury. Red. H. Markiewicz. Seria 2. Wrocław 1976 (i następne) LITERATURA (semestr letni:) M. R. Mayenowa, Pojęcie języka poetyckiego i pojęcie stylu, w: Problemy teorii literatury, seria 3, red. H. Markiewicz, Wrocław 1988, s. 7-11. S. Knisplówna, Instrumentacja głoskowa w "Pomniku" Tuwima, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, opracc. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973, s. 141-150. K. Wyka, Słowa-klucze, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973. W. Górny, O stylistycznej interpretacji składni, W: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973. A. Okopień-Sławińska, Granice metafory, "Teksty" 1980, nr 6. D. Sayers, O pisaniu i czytaniu utworów alegorycznych, tłum. P. Graff, "Pamiętnik Literacki" 1975, z. 3, s. 195-216 lub w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów "Pamiętnika Literackiego", red. K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław 1988, t. II, s. 313-332. M. Podraza-Kwiatkowska, Pojęcie symbolu, w: tejże, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994, s. 15-45. M. Głowiński, O stylizacji, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, dz. cyt., s. 249-263 lub w: tenże, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000, s. 53-72. D.S. Muecke, Ironia - podstawowe klasyfikacje, "Pamiętnik Literacki" 1986, z. 1. A. Stankowska, Ironia, [w:] tejże, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
OPIS ECTS - 2 punkty: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz. Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz. Liczba godzin łącznie: 60 |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA: Student jest oceniany na podstawie uczestnictwa w zajęciach, które są skoncentrowane na studiowaniu problemów z zakresu wersologii, poprzez krytyczne zapoznawanie odpowiedniej literatury przedmiotu i ćwiczenie zdobytej wiedzy w praktyce analityczno-interpretacyjnej. Na ocenę dostateczną Student - wie, czym jest poetyka; - zna wybrane terminy poetologiczne z zakresu wersologii (sem. I) i stylistyki (sem. II); - potrafi zreferować wybrane artykuły poetologiczne z powyższego zakresu; - zdobytą wiedzę potrafi wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej w ograniczonym stopniu. Na ocenę dobrą Student - wie, czym jest poetyka; - potrafi zdefiniować podstawowe terminy poetologiczne z zakresu wersologii (I semestr) i stylistyki (II semestr); - dobrze referuje artykuły poetologiczne w powyższego zakresu; - zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej. Na ocenę bardzo dobrą Student - wie, czym jest poetyka; - bardzo dobrze definiuje terminy poetologiczne w zakresu wersologii (I semestr) i stylistyki (II semestr); - bardzo dobrze i ze zrozumieniem referuje literaturę przedmiotu z powyższego zakresu; - zdobytą wiedzę potrafi dobrze wykorzystać w praktyce analityczno-interpretacyjnej. Ocenę niedostateczną uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność w semestrze), pozytywna ocena z z racy zaliczeniowej i terminowe oraz rzetelne przygotowywanie bieżących prac domowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Joanna Niewiarowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Niewiarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 2 punkty: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz. Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz. Liczba godzin łącznie: 60 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z poetyki, rozumianej jako nauka o budowie dzieła literackiego, a w szczególności o jego językowym ukształtowaniu, to studium wiedzy o podstawowych elementach struktury dzieła literackiego. Pełny kurs składa się z kolejnych części, które odpowiadają głównym działom poetyki. Na pierwszym roku są to: wersyfikacja/ wersologia (wraz z prozodią), czyli nauka o zasadach budowy, odmianach, ewolucji, semantyce i funkcjach poszczególnych form i systemów wierszowych (semestr zimowy); stylistyka (i retoryka) literacka, która wyodrębnia i bada językowo kompozycyjne (i komunikacyjne) właściwości dzieła na różnych poziomach organizacji tekstu, semantykę tekstu oraz związki międzytekstowe (semestr letni). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 2 punkty: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz. Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz. Liczba godzin łącznie: 60 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z poetyki, rozumianej jako nauka o budowie dzieła literackiego, a w szczególności o jego językowym ukształtowaniu, to studium wiedzy o podstawowych elementach struktury dzieła literackiego. Pełny kurs składa się z kolejnych części, które odpowiadają głównym działom poetyki. Na pierwszym roku są to: wersyfikacja/ wersologia (wraz z prozodią), czyli nauka o zasadach budowy, odmianach, ewolucji, semantyce i funkcjach poszczególnych form i systemów wierszowych (semestr zimowy); stylistyka (i retoryka) literacka, która wyodrębnia i bada językowo kompozycyjne (i komunikacyjne) właściwości dzieła na różnych poziomach organizacji tekstu, semantykę tekstu oraz związki międzytekstowe (semestr letni). |
|
Pełny opis: |
SEMESTR I (ZIMOWY) Zagadnienia: 1. Poetyka, jej przedmiot i miejsce w strukturze wiedzy o literaturze. Sposoby uprawiania poetyki i jej aspekty: normatywny, opisowy (formalny i funkcjonalny), pragmatyczny i historyczny. 2. Prozodia: składnia i intonacja, akcenty i zestroje akcentowe, rytm. 3. Liryka, poezja, proza-wiersz, wers – rozróżnienia terminologiczne. 4. Pojęcie metrum i systemu wersyfikacyjnego, pojęcie wersu i węzłowych punktów wersu (średniówka i klauzula). Wers dzielony i nie dzielony. Zasada podwójnej delimitacji wersu. Elementy strofiki. 5. Polskie systemy wersyfikacyjne I: numeryczne a. sylabizm, b. sylabotonizm, c. tonizm 6. Polskie systemy wersyfikacyjne II: nienumeryczne a. średniowieczny wiersz zdaniowy, b. wiersz wolny i jego typy. SEMESTR II (LETNI): STYLISTYKA Zagadnienia: 1. Stylistyka, jej miejsce i przedmiot na tle wiedzy literaturoznawczej. 2. Zagadnienie stylu i języka poetyckiego. 3. Środki stylistyczne: a. brzmieniowe b. leksykalne, słowotwórcze, frazeologiczne c. składniowe d. semantyczne (ze szczególnym uwzględnieniem: metafory, symbolu, alegorii, ironii). |
|
Literatura: |
Podręczniki: Dorota Korwin Piotrowska, Poetyka: przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011. Ewa Miodońska-Brookes, Adam Kulawik, Marian Tatara, Zarys poetyki, Warszawa1980 (i wyd. nast.) T. Kostkiewiczowa, Poetyka dawniej i dziś, „Tematy i Konteksty” 2013, nr 3, s. 35-44. LITERATURA (semestr zimowy): D. Korwin-Piotrowska, Życie pośmiertne poetyki, tamże, s. 20-34. M. Dłuska, Wiersz. W: Studia i rozprawy. T. 1. Kraków 1970. M. Dłuska: System wersyfikacyjny. W: taż: Próba teorii wiersza polskiego. Wyd. 2 poszerz. Kraków 1980, Wydawnictwo Literackie, s. 221-286 M. R. Mayenowa, Wiersz. W zb.: Wiersz. Podstawowe kategorie opisu. Cz. I Rytmika. Red. J. Woronczak. W serii Poetyka. Zarys encyklopedyczny. Red. M. R. Mayenowa. Wrocław 1963. D. Urbańska, Wiersz wolny. Próba charakterystyki systemowej. Wprowadzenie, Warszawa 1995. S. Sawicki, Wokół opozycji: wiersz–proza. W: Problemy teorii literatury. Red. H. Markiewicz. Seria 2. Wrocław 1976 (i następne) LITERATURA (semestr letni:) M. R. Mayenowa, Pojęcie języka poetyckiego i pojęcie stylu, w: Problemy teorii literatury, seria 3, red. H. Markiewicz, Wrocław 1988, s. 7-11. S. Knisplówna, Instrumentacja głoskowa w "Pomniku" Tuwima, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, opracc. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973, s. 141-150. K. Wyka, Słowa-klucze, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973. W. Górny, O stylistycznej interpretacji składni, W: Stylistyka polska. Wybór tekstów, wybór, oprac. i wst. E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa 1973. A. Okopień-Sławińska, Granice metafory, "Teksty" 1980, nr 6. D. Sayers, O pisaniu i czytaniu utworów alegorycznych, tłum. P. Graff, "Pamiętnik Literacki" 1975, z. 3, s. 195-216 lub w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów "Pamiętnika Literackiego", red. K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz, Wrocław 1988, t. II, s. 313-332. M. Podraza-Kwiatkowska, Pojęcie symbolu, w: tejże, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994, s. 15-45. M. Głowiński, O stylizacji, w: Stylistyka polska. Wybór tekstów, dz. cyt., s. 249-263 lub w: tenże, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000, s. 53-72. D.S. Muecke, Ironia - podstawowe klasyfikacje, "Pamiętnik Literacki" 1986, z. 1. A. Stankowska, Ironia, [w:] tejże, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesława Tomaszewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Wiesława Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 2 punkty: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń: 35 godz. Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz. Liczba godzin łącznie: 60 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.