Praktyczne podstawy retoryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-PrakPodRe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczne podstawy retoryki |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W09/ P6S_WG FP1_U05/ P6S_UW P6S_UK FP1_K04/ P6S_KO |
Wymagania wstępne: | nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z podstawami retoryki i zdobycie umiejętności posługiwania się retoryka w praktyce. |
Pełny opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: zapoznanie studenta z terminologią retoryczną, historią rozwoju retoryki rozumianej jako teoria i praktyka oraz praktyczne przygotowanie studenta do posługiwania się narzędziami retoryki w budowaniu argumentacji z wykorzystaniem klasycznych rozwiązań, wykorzystania zasad retoryki w analizie tekstu literackiego, w rozpoznawaniu technik retorycznych użytych w tekstach dyskursywnych i wykorzystywania mechanizmów retorycznych w debatach. |
Literatura: |
M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Ćwiczenia z retoryki, PWN, Warszawa 2012. M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś, Warszawa 2010, 5-80. Uzupełniająca: K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki, Pamiętnik Literacki 68/2 (1977) 219-250. H. Lausberg, Retoryka literacka, Bydgoszcz 2002. A. Budzyńska-Gaca, Współczesna genologia retoryczna wobec tradycji klasycznej – wybrane zagadnienia, w: Dialog z Tradycją. Tom VIII: Dziedzictwo antyczne i biblijne dziś, red. Magdalena Puda-Blokesz i Magdaleny Ryszka-Kurczab, Collegium Columbinum, Kraków 2020, 138-163. J. Nowaszczuk, Kompozycja wypowiedzi w ujęciu greckiej szkoły retorycznej, Roczniki Humanistyczne 54/55 (2006-2007) 3, 241-262. R. Volkmann, Zarys historii retoryki, Warszawa 1995. K. Szymanek, K. Wieczorek, Sztuka argumentacji. Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, PWN, Warszawa 2020. D. Muszytowska, Retoryczna elokucja jako tworzywo argumentacji na przykładzie 2 Kor 6, 1-13, w: red. Waldemar Linke, Trud w Panu nie jest daremny (por. 1 Kor 15, 58), Niepokalanów 2010, s. 373-391. D. Muszytowska, Rola etosu w retoryce narracji o pobycie Pawła w Atenach (Dz 17, 16-34), Collectanea Theologica 83 (2013) nr 3, s. 35-65. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Absolwent zna w podstawowym zakresie historię retoryki jako narzędzia komunikacji i perswazji, zna podstawowe teorie retoryczne od czasów antycznych po współczesne, zna i potrafi poprawnie stosować terminologię z zakresu teorii retoryki, zna i rozumie możliwości wykorzystywania języka do argumentowania i prezentowania swoich racji oraz rangę retoryki w życiu społecznym. Absolwent potrafi przygotować i wygłosić publicznie w języku polskim mowę z uwzględnieniem zasad kompozycji i akcji retorycznej. Absolwent jest przygotowany do aktywnego udziału w życiu kulturalnym, do wypowiadania krytyki, debatowania, prezentowania racji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenta do zaliczenia obowiązuje: 1. systematyczne, aktywne uczestnictwo w zajęciach 2. przygotowywanie wyznaczonych przez prowadzącego zadań w określonym terminie (szczegółowy opis zadań student otrzyma na zajęciach oraz w materiałach i zadaniach na MS Teams w zespole zajęć). Student na ocenę bardzo dobrą: - terminowo wykonuje zlecone zadania - zna i poprawnie posługuje się terminologią z zakresu retoryki - potrafi bardzo dobrze zastosować poznane zasady kompozycji retorycznej w praktyce: zbudować pojedynczy argument i zweryfikować siłę jego wiarygodności, utworzyć schemat całej argumentacji, dostosować do potrzeb argumentacji wszystkie klasyczne typy argumentowania, ułożyć i opisać plan przebiegu argumentacji, umiejętnie zastosować poznane środki językowego wyrazu, tropy i figury retoryczne i wykorzystać ich siłę perswazyjną w argumentacji, potrafi bardzo dobrze zapamiętać i z wielka wprawą przedstawić przed audytorium przygotowaną argumentację - potrafi bardzo dobrze przeanalizować krótki tekst pod kątem jego retorycznych walorów: wydzielić elementy konstrukcji retorycznej, wydobyć podstawowe środki retoryczne i uzasadnić w podstawowy sposób ich wpływ na znaczenie i interpretację tekstu, umie wyjaśnić na czym polega interpretacja utworu literackiego w kluczu lektury tekstu jako sytuacji retorycznej - bardzo dobrze potrafi wybrać i zbudować spójną serię argumentów do debaty spornej i deliberatywnej na wskazany temat, bez względu na stronę oraz biegle posługiwać się nimi podczas debaty, w elastyczny sposób dostosowując się do sytuacji. Student na ocenę dobrą: - terminowo wykonuje zlecone zadania - zna i poprawnie posługuje się terminologią z zakresu retoryki - potrafi nazwać i zastosować poznane zasady kompozycji retorycznej w praktyce: zbudować pojedynczy argument i zweryfikować siłę jego wiarygodności, utworzyć schemat całej argumentacji, dostosować do potrzeb argumentacji klasyczne typy argumentowania, prawidłowo ułożyć plan przebiegu argumentacji, zastosować poznane figury retoryczne, zapamiętać i poprawnie przedstawić przed audytorium przygotowaną argumentację - umie przeanalizować krótki tekst pod kątem jego retorycznych walorów: wydzielić elementy konstrukcji retorycznej, wydobyć podstawowe środki retoryczne i wykazać związek z możliwą interpretacją tekstu. - dobrze potrafi dobrać i zbudować kilka argumentów do debaty spornej i deliberatywnej na wskazany temat oraz wykorzystać w czasie przebiegu debaty. Student na ocenę dostateczną: - terminowo wykonuje zlecone zadania - zna i poprawnie posługuje się terminologią z retoryki w podstawowym zakresie - potrafi nazwać poznane zasady kompozycji retorycznej oraz w dostatecznym zakresie wykorzystać je w praktyce: umie zbudować pojedynczy argument, utworzyć schemat całej argumentacji, zastosować poznane figury retoryczne, potrafi przedstawić przed audytorium przygotowaną argumentację korzystając z pomocy pisemnych - umie przeanalizować krótki tekst pod kątem jego retorycznych walorów: wydzielić elementy konstrukcji retorycznej, rozpoznać retoryczne „chwyty perswazyjne” w tekście pisanym. - potrafi zbudować oraz zaprezentować argument w debacie spornej i deliberatywnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Dorota Muszytowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Dorota Muszytowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Student zobowiązany jest do: aktywnego uczestnictwa w zajęciach - 0,5 ECTS (15 godzin) przygotowywania i prezentacji zleconych zadań indywidualnych - 0,5 ECTS (15 godzin) Przygotowania argumentów do debaty na wskazany temat oraz udział w debacie na zaliczenie - 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Naumowicz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Józef Naumowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.