Tradycja biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-TraBibi |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja biblijna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W06 FP1_U01 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Student posiada podstawową wiedzę na temat Biblii (zgodnie z programem szkoły średniej). |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: 1. Zapoznanie z Biblią i podłożem jej kształtowania ze szczególnym uwzględnieniem aspektu historyczno-literackiego. 2. Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych motywów, epizodów i idei biblijnych występujących w literaturze i kulturze w odróżnieniu od pozostałych recepcji religijnych oraz umiejętność charakterystyki biblijnych gatunków literackich i ich recepcji w literaturze polskiej. 3. Nabycie umiejętności prezentowania podstawowych zagadnień związanych z Biblią i jej obecnością w kulturze, prowadzenia dyskusji i krytycznej oceny określonych zjawisk związanych z recepcją Biblii w literaturze. Zajęcia przygotowują studenta do zdobycia wymaganej podstawowej wiedzy o Biblii, jej funkcjonowaniu w kulturze i tradycji literackiej oraz o sposobach jej recepcji w literaturze i kulturze. Zajęcia pozwalają studentowi zapoznać się i przyswoić właściwą terminologię związaną z literacką naturą Biblii, przygotowują do właściwego opisywania i charakteryzowania dzieła, w tym jego miejsca w literaturze i kulturze. Zajęcia mają na celu przygotowanie do krytycznej oceny związków Biblii z jej recepcjami w literaturze, do umiejętności charakteryzowania natury tych relacji, wyszukiwania informacji w tym zakresie, publicznego prezentowania wyników pracy i dyskutowania na ten temat. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W06; FP1_U01; FP1_K01 Opis efektów kształcenia 1) W zakresie zdobytej wiedzy student: a) podaje podstawowe informacje na temat literackich oraz historyczno-kulturowych kontekstów powstawania i interpretacji Biblii; b) wyjaśnia sposoby oddziaływania Biblii na język i literaturę polską; c) rozpoznaje pochodzenie i sens podstawowych wątków i motywów biblijnych oraz odróżnia je od motywów innych tradycji kultury. 2) W zakresie nabytych umiejętności student: a) wyszukuje, ocenia i selekcjonuje informacje dotyczące funkcjonowania Biblii w kulturze europejskiej i referuje odnośne tematy na podstawie zdobytych źródeł, prezentując wyniki poszukiwań przy pomocy prezentacji multimedialnych. b) analizuje tekst biblijny w przekładzie polskim przy pomocy podstawowych narzędzi badawczych stosowanych w literaturoznawstwie, uwzględniając kontekst analizowanego tekstu i związki zachodzące pomiędzy biblijnymi bohaterami i tematami a ideami funkcjonującymi w kulturze. 3) W zakresie nabywania kompetencji społecznych, aktywnie uczestnicząc w zajęciach, student: - zdobywa świadomość Biblii jako części dziedzictwa starożytnej kultury bliskowschodniej i śródziemnomorskiej - rozumie wagę odpowiedzialności za zachowanie tego dziedzictwa - potrafi we właściwy sposób przekazywać podstawową wiedzę związaną z Biblią i dyskutować na temat jej rangi w tradycji literatury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - podaje podstawowe informacje na temat literackich oraz historyczno-kulturowych kontekstów powstawania i interpretacji Biblii, wyjaśnia sposoby oddziaływania Biblii na język i literaturę polską; rozpoznaje pochodzenie i sens podstawowych wątków i motywów biblijnych oraz odróżnia je od motywów innych tradycji kultury; orientuje się w stopniu dostatecznym, czym jest tradycja i historia literatury; rozpoznaje w dostateczny sposób ślady biblijne we współczesności; potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do Biblii. Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie w stopniu dobrym, czym jest tradycja biblijna; potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do Biblii; konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; - ma świadomość roli wiedzy o Biblii w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - podaje wnikliwe informacje na temat literackich oraz historyczno-kulturowych kontekstów powstawania i interpretacji Biblii; bardzo dobrze wyjaśnia sposoby oddziaływania Biblii na język i literaturę polską; rozpoznaje pochodzenie i sens wątków i motywów biblijnych oraz odróżnia je od motywów innych tradycji kultury; orientuje się w stopniu bardzo dobrym, czym jest tradycja i historia literatury; trafnie rozpoznaje ślady biblijne we współczesności; potrafi dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do Biblii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burta, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 3 punkty ECTS, na które składają się: 15 godzin - udział w zajęciach 10 godzin - samodzielna analiza materiałów źródłowych 35 godzin - przygotowanie się do egzaminu 5 godzin - konsultacje 10 godzin - przygotowanie prezentacji Łącznie: 75 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.