Wstęp do językoznawstwa historycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-1-WsJezHist |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa historycznego |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W02 FP1_W09 FP1_U04 FP1_K02 |
Wymagania wstępne: | Bez wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot propedeutyczny, przygotowujący do zajęć historycznojęzykowych na studiach I stopnia. |
Pełny opis: |
Przedmiot propedeutyczny, przygotowujący do zajęć historycznojęzykowych na studiach I stopnia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1 - zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa diachronicznego EK2 - ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji języka polskiego i jego kontekstach kulturowych, zna kierunki i metody badań historycznojęzykowych EK3 - umie samodzielnie zdobywać informacje naukowe na wybrany temat EK4 - potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami z zakresu językoznawstwa historycznego, potrafi przeprowadzić analizę wybranego zjawiska językowego EK5 - posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków EK6 - ma świadomość, że tradycja językowa stanowi dobro wspólne Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć - 7 godz. przygotowanie do kolokwium - 3 godz. Łącznie: 25 godz.= 1 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: na ocenę dostateczną - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, przedstawia typologię języków indoeuropejskich ze szczególnym uwzględnieniem języków słowiańskich, omawia pochodzenie języka polskiego i kryteria periodyzacji jego dziejów, wymienia podstawowe metody badawcze językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego, zna przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego na ocenę dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego i podaje przykłady, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (podaje przykłady języków należących do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykład takiej periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia zabytki języka polskiego i omawia wybrane z nich, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego na ocenę bardzo dobrą - student definiuje podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa historycznego, podaje przykłady i posługuje się tymi terminami w opisie językoznawczym, przedstawia typologię języków indoeuropejskich z uwzględnieniem podziału na wspólnoty i grupy językowe (wymienia najważniejsze języki należące do poszczególnych grup), omawia pochodzenie języka polskiego, kryteria periodyzacji jego dziejów (podaje przykłady takich periodyzacji), wymienia i charakteryzuje podstawowe metody językoznawstwa historycznego, wymienia i charakteryzuje zabytki języka polskiego, omawia przedmiot i zakres badań subdyscyplin językoznawstwa historycznego, wskazuje i omawia przykładowe badania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.