Łacina
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-Łacina-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Łacina |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W02; FP1_W06; FP1_W09; FP1_W13; FP1_W17; FP1_W20; FP1_W22; FP1_U01; FP1_U03; FP1_U05; FP1_K01; FP1_K03; FP1_K05; FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Nauka j. łacińskiego |
Pełny opis: |
koniugacja: poszczególne czasy (tryb oznajmujący i rozkazujący, bezokoliczniki); coniunctivus poszczególnych czasów; zdania podrzędne; gerundium, imiesłowy (participia); podstawowe wiadomości o składni: accusativus i nominativus duplex, składnia accusativus cum infinitivo - aci i nominativus cum infinitivo - nci oraz ablativus absolutus; coniugatio periphrastica activa et passiva; verba deponentia, verba semideponentia, verba anomala; liczebniki; cyfry rzymskie; lektura tekstów z podręcznika, w tym wybranych tekstów historyków, filozofów i poetów rzymskich |
Literatura: |
O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych (wydanie dowolne); J. Wojtczak-Szyszkowski, Roma clarissima urbium, Warszawa 2008; Fides et litterae, Warszawa 1998; Słownik łacińsko-polski (wydanie dowolne, zalecane pod red. K. Kumanieckiego) zbiory i opracowania sentencji łacińskich: S. Kalinkowski, Aurea dicta, złote słowa, (wydanie dowolne), Cz. Jędraszko, Łacina na co dzień, Warszawa 1990 lub inne zbiory A.W.Mikołajczak, Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i zna podstawowe słownictwo łacińskie; student rozumie proste teksty i sentencje łacińskie; student zna humanistyczną terminologię naukową; student umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie; student rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny: student ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach, w ciągu każdego semestru student ma zaliczyć 3 kolokwia, obejmujące materiał gramatyczny z poprzednich zajęć; w III i IV semestrze wraz z wymaganą frekwencją kolokwia te stanowią podstawę zaliczenia zajęć; po drugim roku nauki student pisemnie zalicza przedmiot na ocenę (test); zaliczenie ma formę pisemną - ze znajomości gramatyki łacińskiej i umiejętności korzystania ze słownika łacińsko-polskiego (ocena z testu gramatycznego), na ocenę końcową może mieć wpływ również aktywność studenta podczas zajęć w ciągu roku Ocena 5: Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i zna podstawowe słownictwo łacińskie; student bardzo dobrze rozumie proste teksty i sentencje łacińskie; student bardzo dobrze zna humanistyczną terminologię naukową; student bardzo dobrze umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie; student bardzo dobrze rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej ocena 4,5: poza wymogami sformułowanymi dla oceny 4,0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 4.0 normy ocena 4: Student posiada dość dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i dobrze zna podstawowe słownictwo łacińskie; student dość dobrze rozumie proste teksty i sentencje łacińskie; student dość dobrze zna humanistyczną terminologię naukową; student dość dobrze umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie; student dość dobrze rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej ocena 3,5: poza wymogami sformułowanymi dla oceny 3.0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 3.0 normy ocena 3: Student posiada niewielką wiedzę na temat gramatyki j. łacińskiego i zna podstawowe słownictwo łacińskie; student słabo rozumie proste teksty i sentencje łacińskie; student powierzchownie zna humanistyczną terminologię naukową; student z trudem umie tłumaczyć proste teksty i sentencje łacińskie; student powierzchownie rozpoznaje znaczenie i funkcję odwołań do kultury antycznej w kulturze polskiej ocena 2: Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3.0 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.