Edytorstwo naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-EdytNau |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo naukowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) enter learning outcome code/codes |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu tekstologii i edytorstwa naukowego oraz zasadami przygotowywania edycji krytycznej dzieła literackiego pisarzy nieżyjących. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Zajęcia wprowadzające. 2. Edytorstwo naukowe - definicja i historia edytorstwa w Polsce. 3. Wydanie krytyczne - próba definicji. 4. Czym jest podstawa wydania? Zasady wyboru podstawy wydania. 5. Krytyka tekstu: rodzaje błędów, koniektury, emendacje. 6. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne cz. 1 7. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania - zajęcia praktyczne cz. 2 8. Problemy wyboru podstawy wydania (zagadnienia szczegółowe). Literatura XVII w. 9. Problemy wyboru podstawy wydania (zagadnienia szczegółowe). Literatura XVIII w. 10. Transkrypcja tekstu dawnego - zajęcia praktyczne, cz. 1 druk 11. Transkrypcja tekstu dawnego - zajęcia praktyczne, cz. 2 rękopis 12. Objaśnienia w edycji krytycznej - funkcje i znaczenie. 13. Przygotowanie wydania krytycznego - zajęcia praktyczne. 14. Staropolska cenzura a edytorstwo naukowe. 15. Kolokwium końcowe. |
Literatura: |
1. Z.Goliński, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 2. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 3. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955. 4. J. Trzynadlowski, Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. 5. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 6. A. Karpiński, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach, Warszawa 2003. 7. R. Grześkowiak, Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 8. Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc i M. Prejs, Warszawa 1998. 9. T. Chachulski, Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. (wybrane rozdziały) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: FP1_W13 Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego. FP1_W14 Student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia językoznawczego. FP1_U08 potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego FP1_K05 jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego Opis ECTS: - aktywność na platformie e-learningowej – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin Łącznie 60 godzin = 2 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Na ocenę końcową składają się: aktywność na zajęciach; ocena z pracy zaliczeniowej; ocena z ustnego kolokwium końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.