Historia literatury polskiej -Romantyzm -ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-HLP-Rom-c |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej -Romantyzm -ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs literatury staropolskiej i oświeceniowej. Licealna wiedza na temat literatury okresu romantyzmu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębiona znajomość literatury polskiej pierwszej połowy XIX wieku poprzez wszechstronną analizę tekstów epoki, która pozwoli ujawnić odrębność polskiego romantyzmu. Struktura artystyczna - postawy – światopoglądy. Omówienie ważniejszych prac literaturoznawczych dotyczących literatury pierwszej połowy XIX wieku, gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna), sposobów poetyckiego poznania świata, cech stylu i języka poetyckiego pisarzy XIX wiecznych (w semestrze zimowym: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Antoniego Malczewskiego). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy Student: - zna kryteria periodyzacji literatury polskiego romantyzmu oraz najważniejsze przykłady literatury powszechnej okresu romantyzmu; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - zna główne kierunki analizy i interpretacji tekstów romantycznych (ma dobrą znajomość literatury przedmiotu); - zna i rozumie konteksty kulturowe literatury romantycznej. Efekty kształcenia z zakresu umiejętności: Student: - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego; Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej; - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; - potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji romantycznego dzieła literackiego; Dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga częściowe wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu. - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który: - wie, czym jest historia literatury; - identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej; - wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu. - zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu; - wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować; - potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury okresu romantyzmu. - potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego; - konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych; ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Burta, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punktacja ECTS Uczestnicząc w zajęciach Student ma możliwość uzyskania 2 punktów ECTS, na które składają się: 15 godzin - uczestniczenie w zajęciach; 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć; 15 godzin - przygotowywanie odpowiedzi pisemnych |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Burta, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Burta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnicząc w zajęciach Student może uzyskać 2 punkty ECTS, na które składają się: 15 godzin - udział w ćwiczeniach; 30 godzin - przygotowywanie się do zajęć; 15 godzin - przygotowywanie odpowiedzi pisemnych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.