Historia literatury polskiej - romantyzm, ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-2-HLPRomc-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej - romantyzm, ćwiczenia |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W01 FP1_W03 FP1_W14 FP1_U04 FP1_U07 FP1_K01 FP1_K02 FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Zajęcia z literatury polskiego romantyzmu mają na celu pogłębioną analizę tekstów epoki opartą nie tylko na własnej lekturze, lecz także na lekturze tekstów interpretacyjnych innych badaczy. Dzieła literackie epoki czytane w kontekście przemian kulturowych swoistych dla epoki. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Pogłębiona znajomość literatury polskiego romantyzmu zdobyta poprzez wszechstronną analizę tekstów epoki. Omówienie niektórych ważnych problemów związanych z tymi utworami. Świadomość odrębności polskiego romantyzmu. Wiedza o strukturze tekstów artystycznych, postawach, światopoglądach XIX-wiecznych. |
Literatura: |
Literatura podmiotu: 1) A. Mickiewicz, Ballady i romanse, wyd. dowolne. 2) A. Malczewski, Maria, wyd. dowolne. 3) A. Mickiewicz, Grażyna, wyd. dowolne. 4) A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, wyd. dowolne. 5) A. Mickiewicz, Sonety odeskie, wyd. dowolne. 6) A. Mickiewicz, Sonety krymskie, wyd. dowolne. 7) A. Mickiewicz, Pan Tadeusz, wyd. dowolne. 8) Juliusz Słowacki, Beniowski, wydanie dowolne. 9) Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia", wyd. dowolne. 10) Cyprian Norwid, Vade-mecum, wyd. dowolne. 11) Cyprian Norwid, Czarne kwiaty, wyd. dowolne. 12) Cyprian Norwid, Białe kwiaty, wyd. dowolne. Wybrana literatura przedmiotu: 1. Cz. Zgorzelski, Romantyzm w Polsce, Lublin 1957 2. Cz. Zgorzelski, O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 2001 (lub wcześniejsze). 3. M. Dernałowicz, Adam Mickiewicz, Warszawa 1985. 4. M. Dernałowicz, Antoni Malczewski; Warszawa 1967. 5. M. Maciejewski, Śmierci „czarne w piersiach blizny”, w: tegoż, „Ażeby ciało powróciło w słowo”. Próba kerygmatycznej interpretacji literatury, Lublin 1991 6. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 1991. 7. I. Opacki, „W środku niebokręga”. Poezja romantycznych przełomów. Szkice, Wrocław 1972. 8. S. Chwin, Wstęp, w: A. Mickiewicz, Konrad Wallenrod, oprac. S. Chwin, Wrocław 1991. 9. M. Zielińska, Konrad Wallenrod Adama Mickiewicza, Warszawa 1990. 10. J. Przyboś, Czytając Mickiewicza, Warszawa 1998. 11. M. Maciejewski, Poetyka. Gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977. 12. J. Kleiner, Słowacki. Dzieje twórczości, Kraków 2003. 13. A. Kowalczykowa, Słowacki, Warszawa 1994. 14. M. Maciejewski, Natury poznanie w lirykach Słowackiego, w: „Pamiętnik literacki“, z. 1, 1966 15. Cz. Zgorzelski, Liryka w pełni romantyczna. Studia i szkice o wierszach Słowackiego, Warszawa 1981 16. A. Waśko, Zygmunt Krasiński. Oblicza poety, Kraków 2001. 17. M. Bieńczyk, Czarny człowiek, Warszawa 1990. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: - zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa, edytorstwa, kulturoznawstwa, literatury w odniesieniu do literatury polskiej I poł. XIX w. - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Polski (ze szczególnym uwzględnieniem historii Polski i Europy XVIII i XIX w.) oraz rozumie jej wpływ na rozwój kultury, języka i literatury i polskiej (ma podstawową wiedzę o najnowszych badaniach historycznych i ich rezultatach). - ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z okresu romantyzmu i epok wcześniejszych oraz ich kontekstach kulturowych (ma podstawową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach). - potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację utworu romantycznego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi przydatnymi do badania literatury okresu romantyzmu. - potrafi posługiwać się podstawowymi metodami edytorskiej analizy tekstu romantycznego. - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie. - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i potrafi ja wykorzystać we własnej praktyce zawodowej w wybranej sferze działalności edukacyjnej, naukowej, wydawniczej, medialnej, twórczej i krytycznoliterackiej. - ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym. Opis ECTS: - udział w zajęciach: 15 - przygotowanie do zajęć: 15 - kolokwium: 10 - konsultacje: 5 -------------------------------------- 45 godz. = 2 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - kolokwia; - praca roczna; - ocena aktywności i przygotowania studentów do zajęć - ocena ciągła. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który: - bardzo dobrze rozumie swoistość literatury polskiego romantyzmu na tle innych epok i innych europejskich literatur; - bardzo dobrze poznał dzieła polskiego romantyzmu, ma szeroką wiedzę dotyczącą tych zagadnień; - rozumie kanoniczne działa literatury polskiego romantyzmu; - potrafi analizować dzieła literatury polskiego romantyzmu; - samodzielnie analizuje teksty epoki, jego analizy są trafne; - samodzielnie interpretuje teksty epoki; - bardzo dobrze porusza się w obrębie literatury przedmiotu; - bardzo dobrze wskazuje kontekst literatury polskiego romantyzmu. Dobrą ocenę uzyskuje student, który: - dobrze rozumie swoistość literatury polskiego romantyzmu na tle innych epok i innych europejskich literatur; - dobrze poznał dzieła polskiego romantyzmu, ma dużą wiedzę dotyczącą tych zagadnień; - rozumie kanoniczne działa literatury polskiego romantyzmu; - potrafi dobrze analizować dzieła literatury polskiego romantyzmu; - samodzielnie analizuje teksty epoki, jego analizy są zazwyczaj trafne; - samodzielnie interpretuje teksty epoki; - dobrze porusza się w obrębie literatury przedmiotu; - dobrze wskazuje na kontekst literatury polskiego romantyzmu. Dostateczną ocenę uzyskuje student, który: - słabo rozumie swoistość literatury polskiego romantyzmu na tle innych epok i innych europejskich literatur; - poznał podstawowe dzieła polskiego romantyzmu, ma podstawową wiedzę dotyczącą tych zagadnień; - rozumie kanoniczne działa literatury polskiego romantyzmu; - potrafi analizować dzieła literatury polskiego romantyzmu; - analizuje teksty epoki, jego analizy bywają trafne; - porusza się w obrębie literatury przedmiotu tylko w podstawowym zakresie; - wskazuje kontekst literatury polskiego romantyzmu w zakresie podstawowym. Ocenę niedostateczną otrzymuje ten student, któremu nie udało się uzyskać wymienionych efektów kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.