Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zasady redagowania tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FPZ-I-2-ZaRedTe-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zasady redagowania tekstu
Jednostka: Instytutu Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

FP1e_W05

FP1e_W09

FP1e_W18


Umiejętności:

FP1e_U06


Kompetencje społeczne:

FP1e_K02


Skrócony opis:

Studenci poznają zasady redakcji tekstu i uczą się je stosować w praktyce. Ćwiczenia poprzedzone są krótkim wykładem.

Pełny opis:

Podczas zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

- publikacje pomocne w pracy redaktora (tradycyjne i elektroniczne);

- rodzaje redakcji: językowa (wydawnicza), merytoryczna, techniczna;

- kompetencje autora, redaktora i korektora;

- etapy pracy nad tekstem (m.in. redakcja wydawnicza, autoryzacja zmian redakcyjnych, skład, korekta);

- techniki redagowania tekstów (tradycyjna, komputerowa);

- podstawowe terminy dotyczące typografii (m.in. kroje i rodzaje pisma) i składu (m.in. akapit, wcięcie, światło, kolumna, łam, żywa pagina);

- różne rodzaje/funkcje publikacji oraz dostosowane do nich style językowe;

- redakcja publikacji naukowej (m.in. podział tekstu głównego, tworzenie przypisów, bibliografii załącznikowej, abstraktów, indeksów);

- redakcja innych tekstów specjalistycznych, w tym informacyjnych, publicystycznych, artystycznych;

- specyfika redakcji tekstów internetowych;

- sposoby i zasady korekty.

Podczas ćwiczeń studenci redagują różnego rodzaju teksty. Dobierają odpowiednie metody opracowania redakcyjnego danego tekstu. Rozpoznają i poprawiają błędy językowe, logiczne, merytoryczne i edytorskie. Dbają o poprawność i konsekwencję zapisów.

Literatura:

Literatura podstawowa (poradniki edytorskie):

1. Robert Chwałowski, "Typografia typowej książki", Helion, Gliwice 2002.

2. Adam Wolański, "Edycja tekstów. Praktyczny poradnik", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca (publikacje pomocne w redakcji językowej i merytorycznej):

1. Poradniki językowe i stylistyczne (Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, "Podstawy stylistyki i retoryki", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008).

2. Różnego rodzaju słowniki:

- ogólne języka polskiego;

- ortograficzne, ortograficzno-fleksyjne, interpunkcyjne;

- poprawnościowe;

- wyrazów obcych;

- synonimów i antonimów;

- frazeologiczne;

- rodzajów i gatunków literackich.

3. Encyklopedie (tradycyjne, internetowe).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

FP1e_W05

1. Zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego.

FP1e_W09

1. Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym.

2. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym.

FP1e_W18

1. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej.

FP1e_U06

1. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi.

2. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym.

FP1e_K02

1. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

OPIS ECTS:

Udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin

Przygotowanie pracy zaliczeniowej (1 semestr): 15 godzin

Przygotowanie do zaliczenia (2 semestr): 30 godzin

Konsultacje: 5 godzin

Razem: 100 : 25 godzin = 4 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

I semestr: opracowanie redakcyjne tekstu (w edytorze elektronicznym w trybie Śledź zmiany),

II semestr: praca pisemna (część teoretyczna i redakcja tekstu).

Kryteria oceniania:

2 – nie zna i nie rozumie podstawowej terminologii współczesnego edytorstwa praktycznego;

- nie ma podstawowej wiedzy szczegółowej z zakresu zasad redagowania tekstu współczesnego;

- nie zna podstawowych zagadnień z zakresu współczesnych technologii publikowania i nie umie ich powiązać z zasadami pracy edytorskiej;

- nie umie zredagować na poziomie podstawowym tekstu współczesnego (naukowego, użytkowego, literackiego i innych rodzajów wypowiedzi);

- nie umie współdziałać i pracować w grupie i nie przyjmuje w niej różnych ról związanych z procesem redagowania tekstu;

- nie uczęszcza na zajęcia;

- nie jest aktywny.

3 – zna podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego w wyraźnie ograniczonym zakresie;

- ma wyraźnie ograniczoną podstawową wiedzę szczegółową z zakresu zasad redagowania tekstu współczesnego;

- zna wybiórczo podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i nie umie ich powiązać z zasadami pracy edytorskiej;

- umie zredagować na poziomie podstawowym tekst współczesny (naukowy, użytkowy, literacki i inne rodzaje wypowiedzi) w wyraźnie ograniczonym zakresie: eliminuje ledwo połowę błędów;

- umie współdziałać i pracować w grupie i przyjmuje w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu w wyraźnie ograniczonym stopniu;

- uczęszcza na co najmniej połowę zajęć;

- nie jest aktywny.

4 – zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego w stopniu zadowalającym, lecz nie całkowitym;

- ma dobrą, lecz niepełną podstawową wiedzę szczegółową z zakresu zasad redagowania tekstu współczesnego;

- zna wybiórczo podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej;

- umie zredagować na poziomie podstawowym tekst współczesny (naukowy, użytkowy, literacki i inne rodzaje wypowiedzi) w sposób zadowalający: eliminuje ponad połowę błędów;

- umie współdziałać i pracować w grupie i przyjmuje w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu w zadowalającym, lecz niepełnym stopniu;

- uczęszcza na więcej niż połowę zajęć;

- jest aktywny.

5 – bardzo dobrze zna i rozumie podstawową terminologię współczesnego edytorstwa praktycznego;

- ma bardzo dobrą wiedzę szczegółową z zakresu zasad redagowania tekstu współczesnego na poziomie podstawowym;

- zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej;

- umie zredagować na poziomie podstawowym tekst współczesny (naukowy, użytkowy, literacki i inne rodzaje wypowiedzi): eliminuje zdecydowaną większość błędów;

- umie bardzo dobrze współdziałać i pracować w grupie i przyjmuje w niej w pełnym zakresie różne role związane z procesem redagowania tekstu;

- uczęszcza na większość zajęć;

- jest aktywny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)