Historia literatury polskiej -Młoda Polska-wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-HLP-MłPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej -Młoda Polska-wykład |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W14 FP1_U01 FP1_U02 FP1_U04 FP1_U07 FP1_U08 FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z: - najważniejszymi nurtami, prądami, poglądami i manifestami epoki; - obecnymi w epoce motywami; - dziełami lirycznymi, prozatorskimi, dramatycznymi, fantastycznymi oraz baśniowymi. |
Literatura: |
Literatura podmiotu: Poezja: Kazimierz Przerwa Tetmajer: - Koniec wieku XIX - Nie wierzę w nic… - Eviva L’arte! - Lubię, kiedy kobieta… - Melodia mgieł nocnych. - Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej. Leopold Staff: - Kowal. - Deszcz jesienny - Sonet szalony - Przedśpiew Stanisław Korab-Brzozowski - O, przyjdź! - Ukrzyżowanie - Powinowactwo cieni i kwiatów o zmierzchu. Maryla Wolska: - Szara godzina Maria Komornicka: - Na rozdrożu Maria Grossek-Korycka - Myślę o tobie Bronisława Ostrowska: - Kwiat paproci Tadeusz Boy: - Stefania - Pieśń o ziemi naszej Manifesty: Stanisław Przybyszewski, Confiteor. Wacław Nałkowski, Forpoczty ewolucji psychicznej i troglodyci (fragment). Stanisław Brzozowski, Legenda Młodej Polski (fragment). Stefan Żeromski, Literatura a życie polskie (fragment) Wacław Berent, Próchno Wacław Berent, Fachowiec. Stanisław Wyspiański, Wesele. Stanisław Wyspiański, Noc Listopadowa. Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni. Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony… Władysław S. Reymont, Chłopi. Eliza Orzeszkowa, Gloria victis. Gabriela Zapolska, Moralność pani Dulskiej. Włodzimierz Perzyński, Szczęście Frania. Stanisław Przybyszewski, Złote runo. Jan August Kisielewski, W sieci. Kazimierz Władysław Wójcicki, Twardowski, Piszczałka, Szklana góra. Roman Zmorski, Sobotnia góra. Antoni Józef Gliński, O królewnie zaklętej w żabę. Józef Ignacy Kraszewski, Kwiat paproci. Antoni Lange, Nowe mieszkanie Stefan Grabiński, Klątwa. Stefan Żeromski, Zemsta jest moją. Stanisław Przybyszewski, Goście. Literatura przedmiotu: Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 2000 Poetki Młodej Polski, zebr. i oprac. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1963 Poetki przełomu XIX i XX wieku. Antologia, oprac. zespół pod red. J. Zacharskiej, Białystok 2000. Młoda Polska. Wybór poezji, opracował Tadeusz Żeleński, Wrocław 1947. Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX wieku, red. T. Bujnicki i J. Maciejewski, Wrocław 1986. Teresa Walas, Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890-1905), Kraków 1986. Literatura okresu Młodej Polski, pod red. Kazimierza Wyki, Artura Hutnikiewicza, Warszawa 1968. Kazimierz Wyka, Młoda Polska, tom 1 i 2, Kraków 1987. Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 2002. Maria Podraza-Kwiatkowska, Somnambulicy-dekadenci-herosi, Kraków 1985. Młodopolski świat wyobraźni, pod red. Marii Podrazy-Kwiatkowskiej, Kraków 1977. Krystyna Kłosińska, Powieść „o wieku nerwowym”, Katowice 1989. Bronisław Baczko, Brzozowski - filozofia czynu i pracy, w: Problemy literatury polskiej lat 1890-1939, seria I, Wrocław 1972. Maria Podraza-Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975. Hanna Filipkowska, Wśród bogów i bohaterów, Dramaty antyczne Stanisława Wyspiańskiego wobec mitu, Warszawa 1973. Aniela Łempicka, Stanisław Wyspiański pisarz dramatyczny. Idee i formy, Kraków 1973. Agnieszka Ziołowicz, „Misteria polskie”. Z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1996. Iwona E. Rusek, Pragnienie-symbol-mit. Studium o „Próchnie” Wacława Berenta, Warszawa 2013. Iwona E. Rusek, Poznaj samego siebie. O „Fachowcu” Wacława Berenta, Warszawa 2014. Iwona E. Rusek, Wstęp do: W. Berent, Fachowiec, BN I 330, Wrocław 2018. Irena Sławińska, Tragedia w epoce Młodej Polski. Z zagadnień struktury dramatu, Toruń 1948. Woda żywa. Baśnie pisarzy polskich, zebrała Stefania Wortman, Warszawa 1963. Baśnie polskie, wybór i opracowanie Tomasz Jodełka-Burzecki, Warszawa 1985. Ewa Piasecka, „Dolina mroku”. Groza i niesamowitość w prozie polskiej lat 1890 -1918, Opole 2006. Danuta Skrabacz, Baśniowy świat Młodej Polski, Kraków 2000. Anna Czabanowska-Wróbel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996. Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. Józefa Bachórza i Aliny Kowalczykowej, Wrocław 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student wymienia i prezentuje dzieła charakterystyczne dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student będzie formułował opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki. Student zostanie przygotowany do historycznoliterackiej analizy z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Rozpoznaje motywy i jest w stanie przeprowadzić samodzielną analizę utworu w odniesieniu do problemów epoki. W cyklu kształcenia zostanie wykształcona postawa kreatywności, otwartości i wrażliwości na literaturę i sztukę okresu. ECTS: udział w wykładzie - 30h przygotowanie do wykładu - 45h przygotowanie do kolokwium końcowego - 12h konsultacje indywidualne z prowadzącym - 3h |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i prezentuje dzieła charakterystyczne dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy młodopolskich tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki i dokonuje historycznoliterackiej analizy młodopolskich tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla epoki; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki i dokonuje elementarnej historycznoliterackiej analizy młodopolskich tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.