Historia literatury polskiej-1918-1989-ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-HLP-WsC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej-1918-1989-ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDtOt4RogSBEUe2T_ggMPaE4Q8eT3acuS9Hxg6bcp31c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e930d01d-1ed7-4130-9da0-d6335e91ea08&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP 1_W07 FP1_U03 FP 1_K01 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu poetyki, z analizy dzieła literackiego i ogólna orientacja w historii literatury polskiej oraz historii wspomnianego okresu na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989). |
Pełny opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy. |
Literatura: |
W semestrze letnim: Literatura podmiotowa; Stanisław Barańczak, „Określona epoka”; Stanisław Grochowiak, „Modlitwa”; Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” (fragmenty); Witold Gombrowicz, „Dziennik” (fragmenty); Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem”; Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”; Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”; Zbigniew Herbert, wiersze: „Studium przedmiotu” i „Kamyk”; Wisława Szymborska, „Rozmowa z kamieniem”; Jan Twardowski, „Śpieszmy się”; Anna Kamieńska, „Puste miejsca”. Opracowania: W. Bolecki, „Język jako świat przedstawiony: o wierszach Stanisława Barańczaka”, „Pamiętnik Literacki” 1976, nr 2; „Panicznie bał się cmentarzy. Anna Boharewicz-Richter wspomina Stanisława Grochowiaka”, oprac. J. Sikora, „Fraza” 1999, nr 4; ; J. Zieliński, „Wielki Spokój”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2; „Gombrowicz i krytycy”, wybór i oprac. Z. Łapiński, Kraków 1984; B. Gontarz, „Pisarz i historia. O twórczości Jana Józefa Szczepańskiego”, Katowice 2001; A. Juszczyk, „Tam, gdzie historyk nie może… Literatura jako metoda badań historycznych na przykładzie powieści Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego”, w: „Ostrożnie z literaturą!”, red. S. Balbus i W. Bolecki, Warszawa 2000; J. Łukasiewicz, „Studium przedmiotu”, w: „Szmaciarze i bohaterowie”, Kraków 1963 S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w” „Lektury polonistyczne – literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; J. Twardowski, „Światło w ciemności”, w: A. Kamieńska, „Jasność w środku nocy”, Warszawa 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie spełnił wymogów określonych dla oceny dostatecznej. 2. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł elementarną wiedzę z zakresu historii literatury polskiej 1918-1945. Umie wymienić najważniejszych autorów oraz dokonać charakterystyki ich twórczości. Zna najważniejsze gatunki uprawiane w tym okresie. Potrafi wskazać cechy dystynktywne twórczości omawianych na zajęciach pisarzy i osadzić ich na historycznoliterackiej mapie. Ma też świadomość wagi literatury polskiej 1918-1945, jej przełomowego charakteru oraz wpływów jakie jej twórcy wywarli na najnowszą literaturę. 3. Ocena dobrą otrzymuje student, który potrafi dokonać biegłej charakterystyki omawianych autorów i ich twórczości. Potrafi ustosunkować się do kwestii genologicznych, polemik i kontrowersji badawczych dotyczących historii literatury polskiej 1918-1945. Posługuje się swobodnie odniesieniami do innych okresów literackich, umie wskazać ślady ich wpływu na literaturę XX wieku. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów tego okresu. Przejawia zainteresowanie aktualnym stanem badań, a swoje zdanie potrafi ująć w spójny i logiczny sposób, posługując się poprawną polszczyzną i używając fachowej nomenklatury. Ma pogłębioną świadomość wagi literatury lat 1918-1945 i wpływów jakie wywarła ona na najnowszą literaturę polską i europejską. 4. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który spełnia kryteria oceny dobrej. Nadto wykazuje pogłębioną znajomość historii literatury polskiej 1918-1945 (również spoza listy lektur przeznaczonych na zajęcia) i zna najnowszy stan badań dotyczących epoki. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 2 pkt 30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach 15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu 15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi w okresie od 1918 do 1989 roku. Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, myślenia otwartego, umiejętność porównywania faktów literackich. |
|
Pełny opis: |
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1989 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności. |
|
Literatura: |
- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184) - J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256) - J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977. - K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275) - M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965. - J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002. - T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235) - J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266) - J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998. - J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972. - B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264) - W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972 - W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982. - W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania) - J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994. - J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984. - J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984. - *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969. - St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie) - J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000. - W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996. - M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009 - B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217) - K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981. - S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242) - A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971. - L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu) - J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966. - W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962. - J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303) - R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970. - W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948. - J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199) - T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973. - Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987. - W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981. - K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005. - K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981. - B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011. - Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992. - K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4. - K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265) - T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283) - S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992. - J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973. - W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973. - J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: 2 pkt 30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach 15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu 15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi w okresie od 1918 do 1945 roku. Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, myślenia otwartego, umiejętność porównywania faktów literackich |
|
Pełny opis: |
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1989 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności. |
|
Literatura: |
- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184) - J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256) - J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977. - K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275) - M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965. - J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002. - T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235) - J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266) - J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998. - J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972. - B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264) - W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972 - W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982. - W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania) - J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994. - J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984. - J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984. - *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969. - St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie) - J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000. - W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996. - M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009 - B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217) - K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981. - S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242) - A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971. - L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu) - J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966. - W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962. - J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303) - R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970. - W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948. - J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199) - T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973. - Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987. - W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981. - K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005. - K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980. - A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981. - B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011. - Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992. - K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4. - K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265) - T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283) - S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992. - J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973. - W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973. - J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Sikora | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDtOt4RogSBEUe2T_ggMPaE4Q8eT3acuS9Hxg6bcp31c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e930d01d-1ed7-4130-9da0-d6335e91ea08&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS (w semestrze letnim i zimowym) 2 pkt 30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach 30 godzin - przygotowanie się do zajęć |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele poznawcze jako główne, osiągane poprzez analizę i kontekstową interpretację oraz syntezę utworów i zjawisk, częściowo nawet już wcześniej poznawanych (szkoła średnia, własne zainteresowania). Zapoznanie się z najważniejszymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. |
|
Pełny opis: |
Cele poznawcze jako główne, osiągane poprzez analizę i kontekstową interpretację oraz syntezę utworów i zjawisk, częściowo nawet już wcześniej poznawanych (szkoła średnia, własne zainteresowania). Zapoznanie się z najważniejszymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Analizy będą przebiegały tropem problemowym, scalającym. Celem jest zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotowa; Stanisław Barańczak, „Określona epoka”; Stanisław Grochowiak, „Modlitwa”; Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” (fragmenty); Witold Gombrowicz, „Dziennik” (fragmenty); Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem”; Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”; Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”; Zbigniew Herbert, wiersze: „Studium przedmiotu” i „Kamyk”; Wisława Szymborska, „Rozmowa z kamieniem”; Jan Twardowski, „Śpieszmy się”; Anna Kamieńska, „Puste miejsca”. Opracowania: W. Bolecki, „Język jako świat przedstawiony: o wierszach Stanisława Barańczaka”, „Pamiętnik Literacki” 1976, nr 2; „Panicznie bał się cmentarzy. Anna Boharewicz-Richter wspomina Stanisława Grochowiaka”, oprac. J. Sikora, „Fraza” 1999, nr 4; ; J. Zieliński, „Wielki Spokój”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2; „Gombrowicz i krytycy”, wybór i oprac. Z. Łapiński, Kraków 1984; B. Gontarz, „Pisarz i historia. O twórczości Jana Józefa Szczepańskiego”, Katowice 2001; A. Juszczyk, „Tam, gdzie historyk nie może… Literatura jako metoda badań historycznych na przykładzie powieści Tylko Beatrycze Teodora Parnickiego”, w: „Ostrożnie z literaturą!”, red. S. Balbus i W. Bolecki, Warszawa 2000; J. Łukasiewicz, „Studium przedmiotu”, w: „Szmaciarze i bohaterowie”, Kraków 1963 S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w” „Lektury polonistyczne – literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; J. Twardowski, „Światło w ciemności”, w: A. Kamieńska, „Jasność w środku nocy”, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.