Historia literatury polskiej-1918-1989 - wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-HLP-WsW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury polskiej-1918-1989 - wykład |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajY72RGrPzIlQtkHOqDLzusPNxXQ5F0FaM6YY8_WHD_E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcc78946-3062-43cd-a2ea-1a75ce6d77e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W08 FP1_U03 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu poetyki, z analizy dzieła literackiego i ogólna orientacja w historii literatury polskiej, zwłaszcza współczesnej, oraz historii wspomnianego okresu na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). |
Pełny opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy. |
Literatura: |
Lata 1918-1945 Literatura podmiotowa: Witold Gombrowicz, opowiadania z „Pamiętnika z okresu dojrzewania”: „Zbrodnia z premedytacją” i „Biesiada u hrabiny Kotłubaj”; Bolesław Leśmian, wiersze wybrane: „Ballada bezludna” i „W malinowym chruśniaku”; Bruno Schulz, wybrane opowiadania: „Pan”, „Ptaki”, „Manekiny"; Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Pożegnanie jesieni”; Tadeusz Peiper, „Nowe usta” (szkic programowy); Julian Przyboś, wybrane wiersze: „Gmachy”, „Z Tatr”, „Notre-Dame”; Czesław Miłosz, wybrane wiersze (z tomu „Trzy zimy”): „Obłoki”, „Pieśń”, „Wieczorem wiatr”; Józef Czechowicz, wybrane wiersze: „Ballada z tamtej strony”, „Przeczucia”, „Żal”; Krzysztof Kamil Baczyński, wybrane wiersze: „Ciemna miłość”, „Młot”, „Róża świata”; Tadeusz Gajcy, tytułowy poemat z tomu „Widma” (1943). Opracowania: J. Kwiatkowski, „Dwudziestolecie międzywojenne” (dowolne wydanie); J. Święch, „Literatura polska w latach II wojny światowej” (dowolne wydanie). J. Błoński, „Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu”, Kraków 1994; „Studia o Leśmianie”, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971; J. Jarzębski, „Sen o >złotym wieku<”, „Teksty” 1973, nr 2; J. Sławiński, „Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej”, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, „Trzy zimy. Głosy o wierszach”, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987 [głosy K. Dybciaka, R. Gorczyńskiej i W. Karpińskiego]; T. Kłak, „Czechowicz – mity i magia”, Kraków 1973; S. Stabro, „Polska Baczyńskiego”, w: tegoż, „Poeta odrzucony”, Kraków 1989; J. Kwiatkowski, „Ciemny dialog”, w: tegoż, „Klucze do wyobraźni”, wyd. 2, Kraków 1973. Lata 1945-1989 Literatura podmiotowa: Stanisław Barańczak, „Jednym tchem” lub „Sztuczne oddychanie” [tomy wierszy]. Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” [fragmenty] Witold Gombrowicz, "Dziennik" [fragmenty]. Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”. Stanisław Grochowiak, „Ballada rycerska” lub „Menuet z pogrzebaczem” [tomy wierszy]. Gustaw Herling-Grudziński, „”Dziennik pisany nocą” [fragmenty] Zbigniew Herbert, „Studium przedmiotu” lub „Pan Cogito” [tomy wierszy]. Zbigniew Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie” [zbiór esejów]. Anna Kamieńska, "Drugie szczęście Hioba". Czesław Miłosz, „Ocalenie”. Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”. Tadeusz Różewicz, „Kartoteka” lub „Białe małżeństwo”. Tadeusz Różewicz, „Niepokój” lub „Nic w płaszczu Prospera” [tomy wierszy]. Julian Stryjkowski, „Austeria”. Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem” [zbiór esejów]. Wisława Szymborska, „Wielka liczba” lub „Ludzie na moście” [tomy wierszy]. Karol Wojtyła, „Pieśń o Bogu ukrytym”. Jan Twardowski, „Znaki ufności” lub „Niebieskie okulary” [tomy wierszy]. Opracowania: K. Dybciak, „Panorama literatury na obczyźnie”, Kraków 1990. J. Kwiatkowski, „Magia poezji. O poetach polskich XX wieku”, Kraków 1997. J. Trznadel, „Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami” [dowolne wydanie]. K. Wyka, „Pogranicze powieści”, Warszawa 1989. A. Zawada, „Literackie półwiecze 1939-1989”, Wrocław 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W08 - student ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze. FP1_U03 - student umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje społeczne. FP1_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje student, który: - ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych. - posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. - student ma bardzo dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym Dobrą ocenę (4) uzyskuje student, który: - ma dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych. - posiada dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. - ma dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym Dostateczną ocenę (3) uzyskuje student, który: - ma dostatecznie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych. - posiada dostateczne umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dostatecznie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, dostatecznie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków. - ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. przygotowanie do zajęć - 40 godz. przygotowanie do egzaminu - 40 godz. ---------------- Suma godzin 110/30 godzin = 4 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zaprezentowanie historii literatury polskiej doby współczesnej poprzez omówienie najważniejszych tematów i zjawisk literackich XX i XXI wieku, tj. od początku Dwudziestolecia międzywojennego do chwili obecnej. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zaprezentowanie historii literatury polskiej doby współczesnej poprzez omówienie najważniejszych tematów i zjawisk literackich XX i XXI wieku, tj. od początku Dwudziestolecia międzywojennego do chwili obecnej. Na wykładzie obok twórczości najważniejszych pisarzy współczesnych omawiane są najbardziej znaczące wydarzenia literackie, dominujące kierunki i zjawiska artystyczne, manifesty i programy literackie. Przedmiotem wykładu jest twórczość reprezentująca wszystkie gatunki literackie. Pod uwagę brana jest także szeroko rozumiana refleksja nad literaturą (krytyka i badania literackie) doby współczesnej. |
|
Literatura: |
LITERATURA a) podstawowa (wybrane pozycje): Poezja polska okresu dwudziestolecia międzywojennego. Antologia BN I 253 (Wrocław 1997) Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, BN I 230 (Wrocław 1978) Określona epoka – Nowa Fala 1968-1993: wiersze i komentarze (Kraków 1995) Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia. 1 (Warszawa 2012), 2 (Warszawa 2013) b) uzupełniająca (wybrane pozycje): Słownik literatury XX wieku, red. A. Brodzka i in. (Wrocław 1992, 1993, 1996). Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, t. I, t. II, red. A. Hutnikiewicz i in. (Warszawa 2000). J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne (Warszawa 2000). J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej (Warszawa 1997, 1999, 2000, 2002). M. Danilewicz Zielińska, Szkice o literaturze emigracyjnej półwiecza 1939-1989 (Wrocław 1999). Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975 (Warszawa 1996, 1997, 1999). S. Burkot, Literatura polska 1939- 2009 (Warszawa 2010). P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji (Kraków 1999, 2000, 2002). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Sikora | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anvYFbJvOLZS-DGS-5EGM3jjP2Dm4UklXK47F671Lf_M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f173216d-b07f-4ffe-bf62-6eabb762e63f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: udział w zajęciach (w semestrze zimowym i letnim) - 30 godz. przygotowanie do zajęć - 40 godz. przygotowanie do egzaminu - 40 godz. ---------------- Suma godzin 110/30 godzin = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jerzy Sikora | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajY72RGrPzIlQtkHOqDLzusPNxXQ5F0FaM6YY8_WHD_E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcc78946-3062-43cd-a2ea-1a75ce6d77e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: udział w zajęciach (w semestrze zimowym i letnim) - 30 godz. przygotowanie do zajęć - 40 godz. przygotowanie do egzaminu - 40 godz. ---------------- Suma godzin 110/30 godzin = 4 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). |
|
Pełny opis: |
Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy. |
|
Literatura: |
W semestrze letnim: Lata 1945-1989 Literatura podmiotowa: Stanisław Barańczak, „Jednym tchem” lub „Sztuczne oddychanie” [tomy wierszy]. Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” [fragmenty] Witold Gombrowicz, "Dziennik" [fragmenty]. Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”. Stanisław Grochowiak, „Ballada rycerska” lub „Menuet z pogrzebaczem” [tomy wierszy]. Gustaw Herling-Grudziński, „”Dziennik pisany nocą” [fragmenty] Zbigniew Herbert, „Studium przedmiotu” lub „Pan Cogito” [tomy wierszy]. Zbigniew Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie” [zbiór esejów]. Anna Kamieńska, "Drugie szczęście Hioba". Czesław Miłosz, „Ocalenie”. Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”. Tadeusz Różewicz, „Kartoteka” lub „Białe małżeństwo”. Tadeusz Różewicz, „Niepokój” lub „Nic w płaszczu Prospera” [tomy wierszy]. Julian Stryjkowski, „Austeria”. Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem” [zbiór esejów]. Wisława Szymborska, „Wielka liczba” lub „Ludzie na moście” [tomy wierszy]. Karol Wojtyła, „Pieśń o Bogu ukrytym”. Jan Twardowski, „Znaki ufności” lub „Niebieskie okulary” [tomy wierszy]. Opracowania: K. Dybciak, „Panorama literatury na obczyźnie”, Kraków 1990. J. Kwiatkowski, „Magia poezji. O poetach polskich XX wieku”, Kraków 1997. J. Trznadel, „Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami” [dowolne wydanie]. K. Wyka, „Pogranicze powieści”, Warszawa 1989. A. Zawada, „Literackie półwiecze 1939-1989”, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: "Poznawanie Herberta", red. A. Franaszek, Kraków 1998. "Poznawanie Miłosza", red. J. Kwiatkowski, Kraków 1985. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.