Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury polskiej-1918-1989 - wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FPZ-I-3-HLP-WsW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury polskiej-1918-1989 - wykład
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajY72RGrPzIlQtkHOqDLzusPNxXQ5F0FaM6YY8_WHD_E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcc78946-3062-43cd-a2ea-1a75ce6d77e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

literaturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP1_W08


FP1_U03


FP1_K01



Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu poetyki, z analizy dzieła literackiego i ogólna orientacja w historii literatury polskiej, zwłaszcza współczesnej, oraz historii wspomnianego okresu na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)).

Pełny opis:

Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy.

Literatura:

Lata 1918-1945

Literatura podmiotowa:

Witold Gombrowicz, opowiadania z „Pamiętnika z okresu dojrzewania”: „Zbrodnia z premedytacją” i „Biesiada u hrabiny Kotłubaj”; Bolesław Leśmian, wiersze wybrane: „Ballada bezludna” i „W malinowym chruśniaku”; Bruno Schulz, wybrane opowiadania: „Pan”, „Ptaki”, „Manekiny"; Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Pożegnanie jesieni”; Tadeusz Peiper, „Nowe usta” (szkic programowy); Julian Przyboś, wybrane wiersze: „Gmachy”, „Z Tatr”, „Notre-Dame”; Czesław Miłosz, wybrane wiersze (z tomu „Trzy zimy”): „Obłoki”, „Pieśń”, „Wieczorem wiatr”; Józef Czechowicz, wybrane wiersze: „Ballada z tamtej strony”, „Przeczucia”, „Żal”; Krzysztof Kamil Baczyński, wybrane wiersze: „Ciemna miłość”, „Młot”, „Róża świata”; Tadeusz Gajcy, tytułowy poemat z tomu „Widma” (1943).

Opracowania:

J. Kwiatkowski, „Dwudziestolecie międzywojenne” (dowolne wydanie);

J. Święch, „Literatura polska w latach II wojny światowej” (dowolne wydanie).

J. Błoński, „Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu”, Kraków 1994; „Studia o Leśmianie”, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Warszawa 1971; J. Jarzębski, „Sen o >złotym wieku<”, „Teksty” 1973, nr 2; J. Sławiński, „Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej”, Warszawa 2000; Cz. Miłosz, „Trzy zimy. Głosy o wierszach”, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987 [głosy K. Dybciaka, R. Gorczyńskiej i W. Karpińskiego]; T. Kłak, „Czechowicz – mity i magia”, Kraków 1973; S. Stabro, „Polska Baczyńskiego”, w: tegoż, „Poeta odrzucony”, Kraków 1989; J. Kwiatkowski, „Ciemny dialog”, w: tegoż, „Klucze do wyobraźni”, wyd. 2, Kraków 1973.

Lata 1945-1989

Literatura podmiotowa:

Stanisław Barańczak, „Jednym tchem” lub „Sztuczne oddychanie” [tomy wierszy].

Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” [fragmenty]

Witold Gombrowicz, "Dziennik" [fragmenty].

Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”.

Stanisław Grochowiak, „Ballada rycerska” lub „Menuet z pogrzebaczem” [tomy wierszy].

Gustaw Herling-Grudziński, „”Dziennik pisany nocą” [fragmenty]

Zbigniew Herbert, „Studium przedmiotu” lub „Pan Cogito” [tomy wierszy].

Zbigniew Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie” [zbiór esejów].

Anna Kamieńska, "Drugie szczęście Hioba".

Czesław Miłosz, „Ocalenie”.

Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”.

Tadeusz Różewicz, „Kartoteka” lub „Białe małżeństwo”.

Tadeusz Różewicz, „Niepokój” lub „Nic w płaszczu Prospera” [tomy wierszy].

Julian Stryjkowski, „Austeria”.

Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem” [zbiór esejów].

Wisława Szymborska, „Wielka liczba” lub „Ludzie na moście” [tomy wierszy].

Karol Wojtyła, „Pieśń o Bogu ukrytym”.

Jan Twardowski, „Znaki ufności” lub „Niebieskie okulary” [tomy wierszy].

Opracowania:

K. Dybciak, „Panorama literatury na obczyźnie”, Kraków 1990.

J. Kwiatkowski, „Magia poezji. O poetach polskich XX wieku”, Kraków 1997.

J. Trznadel, „Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami” [dowolne wydanie].

K. Wyka, „Pogranicze powieści”, Warszawa 1989.

A. Zawada, „Literackie półwiecze 1939-1989”, Wrocław 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

FP1_W08 - student ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze.

FP1_U03 - student umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje społeczne.

FP1_K01 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENIANIA

Bardzo dobrą ocenę (5) uzyskuje student, który:

- ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.

- posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, bardzo dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada bardzo dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.

- student ma bardzo dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym

Dobrą ocenę (4) uzyskuje student, który:

- ma dobrze uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.

- posiada dobre umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, dobrze potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dobrą umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.

- ma dobrą świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym

Dostateczną ocenę (3) uzyskuje student, który:

- ma dostatecznie uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej. Ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dziełach literackich kanonicznych dla lat 1945-1989 oraz zna zasady analizy i interpretacji ich kontekstów kulturowych.

- posiada dostateczne umiejętności w zakresie formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami języka polskiego. Dostatecznie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, dostatecznie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada dostateczną umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków.

- ma dostateczną świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Kucharczyk, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Łukasz Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS:


udział w zajęciach - 30 godz.


przygotowanie do zajęć - 40 godz.


przygotowanie do egzaminu - 40 godz.


----------------


Suma godzin 110/30 godzin = 4 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zaprezentowanie historii literatury polskiej doby współczesnej poprzez omówienie najważniejszych tematów i zjawisk literackich XX i XXI wieku, tj. od początku Dwudziestolecia międzywojennego do chwili obecnej.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zaprezentowanie historii literatury polskiej doby współczesnej poprzez omówienie najważniejszych tematów i zjawisk literackich XX i XXI wieku, tj. od początku Dwudziestolecia międzywojennego do chwili obecnej. Na wykładzie obok twórczości najważniejszych pisarzy współczesnych omawiane są najbardziej znaczące wydarzenia literackie, dominujące kierunki i zjawiska artystyczne, manifesty i programy literackie. Przedmiotem wykładu jest twórczość reprezentująca wszystkie gatunki literackie. Pod uwagę brana jest także szeroko rozumiana refleksja nad literaturą (krytyka i badania literackie) doby współczesnej.

Literatura:

LITERATURA

a) podstawowa (wybrane pozycje):

Poezja polska okresu dwudziestolecia międzywojennego. Antologia BN I 253 (Wrocław 1997)

Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, BN I 230 (Wrocław 1978)

Określona epoka – Nowa Fala 1968-1993: wiersze i komentarze (Kraków 1995)

Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia. 1 (Warszawa 2012), 2 (Warszawa 2013)

b) uzupełniająca (wybrane pozycje):

Słownik literatury XX wieku, red. A. Brodzka i in. (Wrocław 1992, 1993, 1996).

Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, t. I, t. II, red. A. Hutnikiewicz i in. (Warszawa 2000).

J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne (Warszawa 2000).

J. Święch, Literatura polska w latach II wojny światowej (Warszawa 1997, 1999, 2000, 2002).

M. Danilewicz Zielińska, Szkice o literaturze emigracyjnej półwiecza 1939-1989 (Wrocław 1999).

Z. Jarosiński, Literatura lat 1945-1975 (Warszawa 1996, 1997, 1999).

S. Burkot, Literatura polska 1939- 2009 (Warszawa 2010).

P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976-1998. Przewodnik po prozie i poezji (Kraków 1999, 2000, 2002).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Bober-Jankowska, Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Jerzy Sikora
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3anvYFbJvOLZS-DGS-5EGM3jjP2Dm4UklXK47F671Lf_M1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f173216d-b07f-4ffe-bf62-6eabb762e63f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS:


udział w zajęciach (w semestrze zimowym i letnim) - 30 godz.


przygotowanie do zajęć - 40 godz.


przygotowanie do egzaminu - 40 godz.


----------------


Suma godzin 110/30 godzin = 3 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Sikora, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Jerzy Sikora
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajY72RGrPzIlQtkHOqDLzusPNxXQ5F0FaM6YY8_WHD_E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=bcc78946-3062-43cd-a2ea-1a75ce6d77e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS:


udział w zajęciach (w semestrze zimowym i letnim) - 30 godz.


przygotowanie do zajęć - 40 godz.


przygotowanie do egzaminu - 40 godz.


----------------


Suma godzin 110/30 godzin = 4 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)).

Pełny opis:

Zaznajomienie studenta z wybranymi utworami współczesnej literatury polskiej, powstałymi i wydanymi w okresie od 1918 do 1989 roku (w semestrze zimowym z międzywojnia i lat wojny i okupacji, w semestrze letnim z lat 1945-1989)). Pokazanie ich na tle epoki, prądów literackich itp. Student doskonali sztukę interpretacji, otwartego myślenia, umiejętność porównywania faktów literackich, dialogiczność sądów i wniosków zamiast arbitralności i encyklopedyzmu – mechanicznej metody zdobywania wiedzy.

Literatura:

W semestrze letnim:

Lata 1945-1989

Literatura podmiotowa:

Stanisław Barańczak, „Jednym tchem” lub „Sztuczne oddychanie” [tomy wierszy].

Andrzej Bobkowski, „Szkice piórkiem” [fragmenty]

Witold Gombrowicz, "Dziennik" [fragmenty].

Witold Gombrowicz, „Iwona, księżniczka Burgunda”.

Stanisław Grochowiak, „Ballada rycerska” lub „Menuet z pogrzebaczem” [tomy wierszy].

Gustaw Herling-Grudziński, „”Dziennik pisany nocą” [fragmenty]

Zbigniew Herbert, „Studium przedmiotu” lub „Pan Cogito” [tomy wierszy].

Zbigniew Herbert, „Barbarzyńca w ogrodzie” [zbiór esejów].

Anna Kamieńska, "Drugie szczęście Hioba".

Czesław Miłosz, „Ocalenie”.

Teodor Parnicki, „Tylko Beatrycze”.

Tadeusz Różewicz, „Kartoteka” lub „Białe małżeństwo”.

Tadeusz Różewicz, „Niepokój” lub „Nic w płaszczu Prospera” [tomy wierszy].

Julian Stryjkowski, „Austeria”.

Jan Józef Szczepański, „Przed nieznanym trybunałem” [zbiór esejów].

Wisława Szymborska, „Wielka liczba” lub „Ludzie na moście” [tomy wierszy].

Karol Wojtyła, „Pieśń o Bogu ukrytym”.

Jan Twardowski, „Znaki ufności” lub „Niebieskie okulary” [tomy wierszy].

Opracowania:

K. Dybciak, „Panorama literatury na obczyźnie”, Kraków 1990.

J. Kwiatkowski, „Magia poezji. O poetach polskich XX wieku”, Kraków 1997.

J. Trznadel, „Hańba domowa. Rozmowy z pisarzami” [dowolne wydanie].

K. Wyka, „Pogranicze powieści”, Warszawa 1989.

A. Zawada, „Literackie półwiecze 1939-1989”, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

"Poznawanie Herberta", red. A. Franaszek, Kraków 1998.

"Poznawanie Miłosza", red. J. Kwiatkowski, Kraków 1985.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)