Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-SemLic |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a92fb062147a04528b016484954c20187%40thread.tacv2/conversations?groupId=2f8cbbb1-858e-4f7e-98b1-81ff63f16523&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W18 FP1_W21 FP1_U04 FP1_K03 FP1_K04 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego, zakończone napisaniem pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. PROPONOWANA TEMATYKA PRAC LICENCJACKICH Z ZAKRESU JĘZYKOZNAWSTWA: 1. Opis wybranych elementów językowego obrazu świata: metafora kognitywna; stereotyp językowy; semantyka kognitywna (prototypy i kategorie semantyczne); 2. Wybrane zagadnienia z historii polskiego językoznawstwa: przedstawienie i interpretacja wybranych zagadnień naukowych podejmowanych przez lingwistów polskich przełomu XIX i XX wieku (np. język a psychika; społeczny aspekt działalności językowej; język a poznanie; język a rzeczywistość). |
Literatura: |
1.Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007. 2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. 3. Elżbieta Wierzbicka, Adam Wolański, Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008. Literatura podstawowa związana z problematyką seminariów: 1. G. Kleiber, Semantyk prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne, Kraków 2003 2. G. Lakoff, M. Johnson: Metafory w naszym życiu, Warszawa 1988 3. J. R. Taylor, Kategoryzacja w języku, Kraków 2001 4. R. Tokarski, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin 2013 5. A. Wierzbicka, Uniwersalia ugruntowane empirycznie, [w:] Teksty Drugie, 1-2, 2001. 6. Język a kultura 4, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991. 7. Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1990. 8. Kognitywne podstawy językoznawstwa, pod red. E. Tabakowskiej, Kraków 2001 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W18 FP1_W21 FP1_U04 FP1_K03 FP1_K04 Punktacja ECTS - 12 punktów Udział w zajęciach – 30 godz. Przygotowanie do zajęć – 30 godz. Prowadzenie dodatkowej kwerendy – 20 godz. Prowadzenie badań – 30 godz. Pisanie pracy licencjackiej – 100 godz. Przygotowanie do obrony pracy licencjackiej – 90 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium po semestrze zimowym otrzymuje student, który przedstawi wstęp oraz część teoretyczną pracy licencjackiej, jak również szczegółowy konspekt części materiałowej. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.