Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FPZ-I-3-SemLic-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Instytutu Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP1_W21

FP1_W18 - dla seminarium literaturoznawczego

FP1_W22 - dla seminarium językoznawczego


FP1_U03

FP1_U04 - dla seminarium literaturoznawczego

FP1_U05 - dla seminarium językoznawczego


FP1_K03

FP1_K06

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego w zakresie literaturoznawstwa lub językoznawstwa.

Pełny opis:

Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia.

Wymagania wstępne: pełny zakres wiedzy i umiejętności studenta, który ukończył I rok studiów licencjackich, przewidziany programem studiów.

Literatura:

1. Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową: przewodnik dla humanistów, przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec, wstęp do wydania polskiego Wojciech Tygielski, Warszawa 2007.

2. Izabela Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002.

3. Sztuka i władza. Materiały z konferencji zorganizowanej przez IS PAN w dniach 30 XI-2 XII 1998 roku, w Warszawie, pod red. Dariusza Konstantynowa, Roberta Pasiecznego i Piotra Paszkiewicza, Warszawa 2001.

4. Sztuka w kręgu władzy. Materiały LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, poświęconej pamięci Profesora Szczęsnego Dettloffa (1878-1961) w 130. rocznicę urodzin. Toruń 13-15 listopada 2008, pod red. Elżbiety Pileckiej i Katarzyny Kluczwajd, Warszawa 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

1. Student zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18) - seminarium literaturoznawcze

2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, ma świadomość złożoności języka, zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22) - seminarium językoznawcze

3. Student zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21)

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze. (FP1_U03).

2. Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP1_U04) - seminarium literaturoznawcze

3. Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. (FP1_U05) - seminarium językoznawcze

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03)

2. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04)

Udział w zajęciach – 15 godz.

Przygotowanie do zajęć – 30 godz.

Prowadzenie dodatkowej kwerendy – 20 godz.

Prowadzenie badań – 30 godz.

Pisanie pracy licencjackiej – 45 godz.

Łącznie 150 godz. = 6 pkt. ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Dla seminarium literaturoznawczego:

Student nie uzyskuje zaliczenia, jeżeli

- nie opanował współczesnych metod analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18).

- Nie zna podstawowych norm etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21).

- Nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04).

- Nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03).

- Nie potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04).

Student uzyskuje zaliczenie, jeżeli:

- opanował współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18).

- zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21).

- potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, jedynie po części potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04).

- potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03).

- potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04).

Dla seminarium językoznawczego:

Student nie uzyskuje zaliczenia, jeżeli:

- nie ma uporządkowanej wiedzy na temat języka jako systemu znaków, nie ma świadomości złożoności języka, nie zna norm językowych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22).

- Nie zna podstawowych norm etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21).

- Nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy zjawisk językowych. (FP1_U05)

- Nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03).

- Nie potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04).

Metody oceniania:

ocenianie ciągłe, udział w dyskusji, praca pisemna

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności są osiągane metodami poszukującymi, a weryfikowane przy pomocy oceniania ciągłego i pracy pisemnej.

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych osiągane są przy pomocy dyskusji na seminarium, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)