Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-SemLic-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W21 FP1_W18 - dla seminarium literaturoznawczego FP1_W22 - dla seminarium językoznawczego FP1_U03 FP1_U04 - dla seminarium literaturoznawczego FP1_U05 - dla seminarium językoznawczego FP1_K03 FP1_K06 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego w zakresie literaturoznawstwa lub językoznawstwa. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: opanowanie podstaw warsztatu naukowego umożliwiające przygotowanie pracy licencjackiej, pod kierunkiem opiekuna naukowego. Poznanie podstawowych form i sposobów kształtowania pisemnej wypowiedzi naukowej, rozwijanie i ugruntowywanie umiejętności prowadzenia kwerend bibliograficznych, sporządzania bibliografii podmiotowej i przedmiotowej, umiejętność edytorskiego opracowania tekstu naukowego, umiejętność wykorzystywanie źródeł naukowych, znajomość zasad cytowania, umiejętność redagowania przypisów i indeksów. Nabycie umiejętności samodzielnego studiowania materiałów źródłowych i ich selekcjonowania dla potrzeb pracy licencjackiej. Podstawowe umiejętności dotyczące konstruowania wywodu naukowego: stawiania tezy, prowadzenia myśli, dowodzenia. Wymagania wstępne: pełny zakres wiedzy i umiejętności studenta, który ukończył I rok studiów licencjackich, przewidziany programem studiów. |
Literatura: |
1. Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową: przewodnik dla humanistów, przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec, wstęp do wydania polskiego Wojciech Tygielski, Warszawa 2007. 2. Izabela Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002. 3. Sztuka i władza. Materiały z konferencji zorganizowanej przez IS PAN w dniach 30 XI-2 XII 1998 roku, w Warszawie, pod red. Dariusza Konstantynowa, Roberta Pasiecznego i Piotra Paszkiewicza, Warszawa 2001. 4. Sztuka w kręgu władzy. Materiały LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, poświęconej pamięci Profesora Szczęsnego Dettloffa (1878-1961) w 130. rocznicę urodzin. Toruń 13-15 listopada 2008, pod red. Elżbiety Pileckiej i Katarzyny Kluczwajd, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: 1. Student zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18) - seminarium literaturoznawcze 2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, ma świadomość złożoności języka, zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22) - seminarium językoznawcze 3. Student zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21) UMIEJĘTNOŚCI 1. Student umie, kierując się wskazówkami naukowego opiekuna, w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe i rozwijać kompetencje badawcze. (FP1_U03). 2. Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym (FP1_U04) - seminarium literaturoznawcze 3. Student potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę zjawisk językowych. (FP1_U05) - seminarium językoznawcze KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03) 2. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04) Udział w zajęciach – 15 godz. Przygotowanie do zajęć – 30 godz. Prowadzenie dodatkowej kwerendy – 20 godz. Prowadzenie badań – 30 godz. Pisanie pracy licencjackiej – 45 godz. Łącznie 150 godz. = 6 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla seminarium literaturoznawczego: Student nie uzyskuje zaliczenia, jeżeli - nie opanował współczesnych metod analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18). - Nie zna podstawowych norm etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04). - Nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Nie potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Student uzyskuje zaliczenie, jeżeli: - opanował współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. (FP1_W18). - zna podstawowe normy etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, jedynie po części potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. (FP1_U04). - potrafi określić priorytety, służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Dla seminarium językoznawczego: Student nie uzyskuje zaliczenia, jeżeli: - nie ma uporządkowanej wiedzy na temat języka jako systemu znaków, nie ma świadomości złożoności języka, nie zna norm językowych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. (FP1_W22). - Nie zna podstawowych norm etyki, w tym etyki autorskiej (zwłaszcza w obszarze ochrony własności intelektualnej) oraz związaną z nią terminologię. (FP1_W21). - Nie potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, nie potrafi samodzielnie przeprowadzić analizy zjawisk językowych. (FP1_U05) - Nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (FP1_K03). - Nie potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. (FP1_K04). Metody oceniania: ocenianie ciągłe, udział w dyskusji, praca pisemna Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności są osiągane metodami poszukującymi, a weryfikowane przy pomocy oceniania ciągłego i pracy pisemnej. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych osiągane są przy pomocy dyskusji na seminarium, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.