Socjologia i antropologia dla polonistów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-SocAnt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia i antropologia dla polonistów |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FW1_W23 FP1_U12 FP1_K01 |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników i uczestniczek z wybranymi zagadnieniami socjologii i antropologii, które wydają się kluczowe z perspektywy dzisiejszego spojrzenia na tekst tak w związku z rozwojem refleksji społecznej i kulturowej, jak również przemianami kultury. 1/ Główne paradygmaty socjologii i antropologii i ich obecność w świadomości społecznej 1 2/ Główne paradygmaty socjologii i antropologii i ich obecność w świadomości społecznej 2 3/ Język jako obiekt badania i metoda badawcza: de Saussure, Malinowski, Levi-Strauss, Geertz 4/ Nowe technologie komunikacyjne – zmiana kultury i zmiana badań nad kulturą 5/ Uczestnictwo w kulturze i kultura uczestnictwa 6/ Kultura wizualna i metody badań wizualnych 7/ Wybrane metody badań społecznych |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie uczestników i uczestniczek z wybranymi zagadnieniami socjologii i antropologii, które wydają się kluczowe z perspektywy dzisiejszego spojrzenia na tekst tak w związku z rozwojem refleksji społecznej i kulturowej, jak również przemianami kultury. 1/ Główne paradygmaty socjologii i antropologii i ich obecność w świadomości społecznej 1 2/ Główne paradygmaty socjologii i antropologii i ich obecność w świadomości społecznej 2 3/ Język jako obiekt badania i metoda badawcza: de Saussure, Malinowski, Levi-Strauss, Geertz 4/ Nowe technologie komunikacyjne – zmiana kultury i zmiana badań nad kulturą 5/ Uczestnictwo w kulturze i kultura uczestnictwa 6/ Kultura wizualna i metody badań wizualnych 7/ Wybrane metody badań społecznych |
Literatura: |
B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, 2003. Geertz Clifford, Opis gęsty, w: Interpretacja kultur, Kraków 2005, ss.17-43. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FW1_W23 – ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania FP1_U12 – posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych FP1_K01 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie Na II stopniu OPIS ECTS - 4 pkt Udział w ćwiczeniach - 30h Przygotowanie do ćwiczeń - 30h Konsultacje - 5h Przygotowanie pracy końcowej - 40h |
Metody i kryteria oceniania: |
FW1_W23 – ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania -na ocenę 2 (ndst.): nie ma podstawowej wiedzy o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania - na ocenę 3 (dst.): częściowo posiada podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania - na ocenę 4 (db.): w dobrym stopniu posiada podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania - na ocenę 5 (bdb.): w bardzo dobrym stopniu posiada podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania FP1_U12 – posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania - na ocenę 3 (dst.): częściowo posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania - na ocenę 4 (db.): w dobrym stopniu posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania - na ocenę 5 (bdb.): w bardzo dobrym stopniu posiada na poziomie podstawowym umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych funkcjonowania FP1_K01 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie Na II stopniu - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie - na ocenę 3 (dst.): w stopniu dostatecznym ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie - na ocenę 4 (db.): w stopniu dobrym ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie - na ocenę 5 (bdb.): w stopniu bardzo dobrym ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie Metody weryfikacji - aktywność na zajęciach, rozmowa na koniec spotkań. Metody dydaktyczne: Metoda ćwiczeniowa i studium przypadku. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.