Warsztat redaktora i problemy typografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-WRiPT-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat redaktora i problemy typografii |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: FP1e_W05; FP1e_W05; FP1_W18 Umiejętności: FP1e_U06 Kompetencje społeczne: FP1e_KO2; FP_1e_KO4 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poznanie zasad redakcji tekstu, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie redagowania tekstów pod względem językowym i merytorycznym z uwzględnieniem wszystkich zadań, które mieszczą się w ramach pracy współczesnego redaktora wydawcy (zagadnienia promocyjne, przygotowanie noty redakcyjnej, wyszukiwanie tytułów do publikacji, współpraca z podmiotami zewnętrznymi odpowiedzialnymi za skład, łamanie, redakcję i korektę książki, współpraca z tłumaczami, grafikami, kontakty z mediami i in.). Rozpoznawanie autorskich intencji i analizowanie zamierzonych i niezamierzonych błędów (rozpoznawanie błędów, problematyka poprawności językowej). Przygotowanie tekstu do publikacji i wielostopniowe sprawdzanie tekstu przed publikacją. Dokonywanie właściwych wyborów i modyfikowanie tekstów pod względem poprawnościowym, merytorycznym, graficznym i typograficznym. Student umie przygotować dany tekst do publikacji, uwzględniając wszystkie czynniki, od redakcji po typografię. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Poznawanie i zrozumienie kolejnych etapów pracy nad tekstem i książką. Całościowe omówienie procesu redakcyjnego i wydawniczego rozpoczynającego się od inicjatywy i wyboru danej książki przeznaczonej do publikacji, często obecnie uzależnionych od decyzji redaktora wydawcy. Analiza kolejnych etapów pracy nad książką, uwzględniających następujące czynności: redakcję, korektę, projekt graficzny, skład, łamanie, a także działań promocyjnych i marketingowych. Student powinien zdobyć umiejętność przeprowadzenia elementarnej analizy rynku wydawniczego, przygotować podstawowy projekt wydawniczy książki (włączając zdobytą wiedzę o typografii i edytorstwie), zaplanować działania promocyjne i medialne, w które redaktor się angażuje. Poznaje teoretyczne i praktyczne zasady redakcji tekstu, zdobywa kompetencje i pogłębia wiedzę w zakresie redagowania tekstów pod względem poprawności językowej. Poznaje (i używa) znaki korektorskie. Potrafi redagować w programie Word i na wydruku. Zakres redakcji obejmuje: analizę elementów i części składowych książki (korekta, adiustacja), koncepcję graficzną książki. Środki wyrazu typograficznego obejmują: krój pisma, klasyfikację fontów, układy typograficzne i sposoby wyróżniania tekstów, zasady rozmieszczania materiału ilustracyjnego i podpisów, zasady czytelności i podstawy estetyczne publikacji. Student poznaje i stosuje edytorskie reguły dotyczące cytowań, mott, akapitów, przypisów, dedykacji, układu i zawartości strony redakcyjnej. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza FP1e_W05 - zna i rozumie podstawową terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego. Ad FP1e_W05: wymienia i definiuje podstawowe terminy z zakresu edytorstwa. FP1e_W09 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego: jego historii, osiągnięć i kierunków rozwoju - na poziomie podstawowym. Ad FP1e_W09 - wyjaśnia, tłumaczy i stosuje normy poprawnościowe w redagowanym tekście. FP1e_W18 - ma uporządkowaną wiedzę obejmującą wybrane, najważniejsze teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnych technologii publikowania i umie je powiązać z zasadami pracy edytorskiej. Ad FP1e_W18 - zbiera, powtarza i stosuje zdobytą wiedzę podczas edycji, redakcji i przygotowywania książki do publikacji. Umiejętności: FP1e_U06 - na poziomie podstawowym potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych. Potrafi zredagować na poziomie podstawowym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi. Potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym krytykę tekstu w odniesieniu do nieskomplikowanych dzieł literatury dawniejszej (XVI-XX wiek). Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym. Ad FP1e_U06 - rozwiązuje problemy edytorskie i redakcyjne podczas pracy nad tekstami z różnych dziedzin i epok, ustala kryteria i definiuje pojęcia w zakresach szczegółowych i ogólnych dotyczących pracy nad tekstem dawnym i współczesnym, posługując się wiedzą literaturoznawczą i językoznawczą. Kompetencje społeczne: FP1e_K02 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role związane z procesem redagowania tekstu, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ad FP1e_K02 - pracuje samodzielnie i w grupie, wyciąga wnioski, wyjaśnia i demonstruje etapy pracy nad redagowanym tekstem. FP1e_K04 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu edytora, wydawcy, redaktora. Ad FP1e_K04 - wykazuje odpowiedzialność i podejmuje właściwe decyzje w zakresie redakcji, edytorstwa i wydawania tekstu. Opis ECTS udział w zajęciach - 30 godzin przygotowanie do zajęć - 30 godzin przygotowanie do kolokwium - 7 godzin przygotowanie prezentacji - 7 godzin konsultacje - 5 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - kolokwia sprawdzające opanowanie materiału; - zajęcia praktyczne w grupach; - sprawdziany z poprawności językowej i elementów typografii; - praca własna studenta. Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady, umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce; - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe; - wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i definiuje terminy typograficzne; - bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie; - pracuje w grupie, kieruje pracami, prezentuje wyniki. Na ocenę dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady, umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce; - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe; - wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne - bierze aktywny udział w zajęciach; - pracuje w grupie, prezentuje wyniki. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii; - wymienia i poprawia błędy językowe; - potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu typografii; - bierze aktywny udział w zajęciach; - pracuje w zespole. Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.