Warsztat redaktora i problemy typografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-I-3-WarRed |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat redaktora i problemy typografii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01 FP2_W13 FP2_W20 FP2_W23 FP2_U03 FP2_U06 FP2_K01 FP2_K02 |
Skrócony opis: |
Poznawanie zasad redakcji tekstu, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym i merytorycznym (adiustacja i korekta). Rozpoznawanie autorskich intencji i analizowanie zamierzonych i niezamierzonych błędów (rozpoznawanie błędów). Krytyczne i językowe przygotowanie do wykonywania zadań tekstologicznych. Przygotowanie tekstu do publikacji. Dokonywanie modyfikacji tekstów pod względem graficznym i typograficznym (ujednolicanie i wyróżnianie). Student umie przygotować tekst, opracować go pod względem językowym i edytorskim. |
Pełny opis: |
Poznawanie i zrozumienie kolejnych etapów pracy nad przekazem autorskim oraz poznawanie faz procesu wydawniczego: redakcji, korekty, przygotowania projektu typograficznego/graficznego, składu, łamania, druku, działań promocyjnych. Podczas analizy czynności i wymienionych etapów podkreślana jest konieczność ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych w dany projekt osób. Student powinien zdobyć umiejętność przeprowadzenia elementarnej analizy rynku wydawniczego oraz przygotować projekt wydawniczy książki: opracować jej kształt edytorski, zaplanować działania promocyjne itd. Student poznaje teoretyczne i praktyczne zasady redakcji tekstu, zdobywa kompetencje i wiedzę w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym (stylistyka, ortografia, interpunkcja, kultura języka). Poznaje i używa znaki korektorskie (redagowanie w programie Word i na wydruku). Zakres redakcji obejmuje: analizę elementów i części składowych książki (korekta, adiustacja), koncepcję graficzną/typograficzną książki. Środki wyrazu typograficznego obejmują: krój pisma, klasyfikacje fontów, układy typograficzne i sposoby wyróżniania tekstów, zasady rozmieszczania materiału ilustracyjnego i podpisów i inne zasady czytelności publikacji. Student dokonuje modyfikacji tekstów pod względem graficznym i typograficznym (ujednolicanie i wyróżnianie). Poznaje i stosuje edytorskie reguły dotyczące cytowań, mott, akapitów, przypisów, dedykacji. |
Literatura: |
Redakcja: Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. B. Pędzich, 365 ćwiczeń ze słownictwa, Warszawa 2007. A. Hacia, 365 ćwiczeń z gramatyki, Warszawa 2007. A. Markowski, 365 ćwiczeń z pisowni i wymowy, Warszawa 2008. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, H. Markiewicz, O cytatach i przypisach,Kraków 2004. Typografia: - R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Kraków 2007. - J. Felici, Kompletny przewodnik po typografii, 2006. - A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, Warszawa 2005. - R. Chwałowski, Typografia typowej książki, Gliwice 2002. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: FP2_W01 - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa FP2_W13 - ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka FP2_W20 - zna współczesne metody analizy zjawisk językowych FP2_W23 - ma pogłębioną i uporządkowaną świadomość złożoności języka Umiejętności: FP2_U03 - umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe FP2_U06 - potrafi przeprowadzić analizę krytyczną zjawisk językowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - kolokwia cząstkowe i końcowe sprawdzające opanowanie materiału - zajęcia praktyczne w grupach - kartkówki z poprawności językowej i elementów typografii - praca własna studenta Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady - umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i typografa - bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie - pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki. Na ocenę dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady - umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w grupie, prezentuje wyniki. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii - wymienia i poprawia błędy językowe - potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu typografii - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w zespole. Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.