Literatura powszechna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-LiPowsz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W04 FP2_W06 FP2_U01 FP2_U03 FP2_K01 |
Wymagania wstępne: | Znajomość periodyzacji i najwybitniejszych dzieł i twórców literatury polskiej i światowej z I stopnia studiów. |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą powszechną jako kontekstem literatury polskiej. Szczególnie istotna będzie tutaj refleksja nad zagadnieniem światowej prozy i jej przemianami w toku dziejów literatury światowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą powszechną jako kontekstem literatury polskiej. Szczególnie istotna będzie tutaj refleksja nad zagadnieniem światowej prozy i jej przemianami w toku dziejów literatury światowej. |
Literatura: |
Literatura podmiotowa: Pieśń o Rolandzie. Tłum. T. Boy-Żeleński U. W. Cutler, O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, tłum. F. Kruszewska G. Boccaccio, Dekameron M. Cervantes, Don Kichot H. Fielding, Przygody Toma Jonesa J. J. Rousseau, Julia czyli Nowa Heloiza M. G. Lewis, Mnich J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera W. Scott, Rob Roy H. Balzac, Ojciec Goriot Ch. Dickens, Oliver Twist F. Dostojewski, Idiota N. Hawthorne, Szkarłatna litera K. Hamsun, Głód T. Mann, Buddenbrookowie F. Kafka, Proces Literatura przedmiotowa: E. Auberach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 2, Warszawa 1968; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004 A. Maurois, Prometeusz, czyli życie Balzaka, Warszawa 1983 P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej: zarys, Wrocław 1999 B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002 V. Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2001 [i kolejne edycje]; Od realizmu do preekspresjonizmu, pod red. G. Matuszek, Kraków 2001, P. Van Tieghem, Główne doktryny literackie we Francji, Warszawa 1971; S. Helsztyński, Od Fieldinga do Steinbecka, Warszawa 1948; J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 W kanonie prozy amerykańskiej, t. 1, Od Nathaniela Hawthorne’a do Joyce Carol Oates, red. L. Aleksandrowicz-Pędich, Warszawa 2007 I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Defoe, Richardsonie i Fieldingu, przeł. A. Kreczmar, Warszawa 1973; K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, Warszawa 2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W 1 – student zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki z zakresu prozy światowej i potrafi go skonfrontować z utworami z literatury polskiej; w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi; W 2- student zna główne kierunki analizy i interpretacji dzieł literackich; U 1 – student potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretacje złożonego dzieła, uwzględniając konteksty literatury polskiej; K 1 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu; |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia najważniejsze powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury powieściowej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców światowej prozy. Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość powieści z kręgu literatury światowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców światowej prozy. Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe powieści z kręgu literatury powieściowej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury powieściowej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców światowej prozy. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Zajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 pkt. ECTS (przez 2 semestry) – w tym: 1 PKT ECTS - obecność na zajęciach 3 PKT ECTS - samodzielne lektury; przygotowanie do zajęć |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą powszechną jako kontekstem literatury polskiej. Szczególnie istotna będzie tutaj refleksja nad zagadnieniem światowej prozy i jej przemianami w toku dziejów literatury światowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą powszechną jako kontekstem literatury polskiej. Szczególnie istotna będzie tutaj refleksja nad zagadnieniem światowej prozy i jej przemianami w toku dziejów literatury światowej. |
|
Literatura: |
Literatura podmiotowa: Pieśń o Rolandzie. Tłum. T. Boy-Żeleński U. W. Cutler, O królu Arturze i rycerzach Okrągłego Stołu, tłum. F. Kruszewska G. Boccaccio, Dekameron M. Cervantes, Don Kichot H. Fielding, Przygody Toma Jonesa J. J. Rousseau, Julia czyli Nowa Heloiza M. G. Lewis, Mnich J. W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera W. Scott, Rob Roy H. Balzac, Ojciec Goriot Ch. Dickens, Oliver Twist F. Dostojewski, Idiota N. Hawthorne, Szkarłatna litera K. Hamsun, Głód T. Mann, Buddenbrookowie F. Kafka, Proces Literatura przedmiotowa: E. Auberach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, t. 2, Warszawa 1968; M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970; Historia literatury francuskiej, red. K. Dybel, B. Marczuk, J. Prokop, Warszawa 2007 Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 A. Z. Makowiecki, Słownik postaci literackich. Literatura powszechna, Warszawa 2004 A. Maurois, Prometeusz, czyli życie Balzaka, Warszawa 1983 P. Mroczkowski, Historia literatury angielskiej: zarys, Wrocław 1999 B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002 V. Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2001 [i kolejne edycje]; Od realizmu do preekspresjonizmu, pod red. G. Matuszek, Kraków 2001, P. Van Tieghem, Główne doktryny literackie we Francji, Warszawa 1971; J. Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008Historia literatury światowej, t. 1 - 10, red. M. Szulc, Warszawa 2005 I. Watt, Narodziny powieści. Studia o Defoe, Richardsonie i Fieldingu, przeł. A. Kreczmar, Warszawa 1973; K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, Warszawa 2008 |
|
Wymagania wstępne: |
Udział w zajęciach w drugim semestrze zależy od zaliczenia pierwszego semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.