Literatura powszechna-wykład
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-LitPow |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna-wykład |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W15, FP2_W21, FP2_U07, FP2_K07 |
Skrócony opis: |
Wykład z historii literatury powszechnej będzie dotyczył kluczowego zagadnienia, jakim są granice nowoczesności. W zasadzie przedmiotem zajęć będzie literatura XX wieku, z koniecznymi jednak powrotami w wiek XIX (Charles Baudelaire, Artur Rimbaud, Friedrich Nietzsche), a nawet XVIII (Jan Jakub Rousseau). |
Literatura: |
Wybrane utwory następujących autorów: Charles Baudelaire Artur Rimbaud Friedrich Nietzsche Fraz Kafka Theodor W. Adorno |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody: 1. wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa) 3. prezentacja multimedialna (pokaz) Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza materiału literackiego z użyciem aparatu krytycznego. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie. Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach 30 g = 1 ECTS samodzielna lektura 30 g = 1 ECTS przygotowanie do egzaminu 30 g = 1 ECTS suma: 60 g = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny ciągłej polegająca na weryfikacja notatek z lektur i wykładów. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Halyna Dubyk, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Halyna Dubyk | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acc47e5624d4f42acaa889fe55cf8d2c1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f3a4cc13-1f8e-4ca9-bffa-5acc471601f9&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład z historii literatury powszechnej będą próbą przekrojowego spojrzenia na światowe dziedzictwo literackie jako na przejaw buntu. Przedmiotem zajęć będzie w przeważającej większości literatura XIX oraz XX-wieczna z uwzględnieniem fundamentalnych dzieł antycznych czy średniowiecznych. |
|
Pełny opis: |
Problematyka buntu w literaturze światowej zostanie przybliżona poprzez lekturę wybitnych dzieł europejskich. Poczynając od kategorii wygnania, poprzez strategię przekraczania granic dosłownie (problematyka emigracyjności, czy arbitralności w wyborze systemów językowych), po nowatorstwo formalne czy tematyczne, będziemy przyglądać się temu, jak postawa pisarza-wygnańca, pisarza-outsidera stopniowo stawała się normą literacką. Osobną jednostkę poświęcimy tematyce Zagłady w literaturze europejskiej. |
|
Literatura: |
1. Wykład wstępny – zakreślenie tematyczne; Owidiusz jako jeden z pierwszych „emigrantów” literackich, Odyseja Homera i mit „dymów Itaki”. 2. Wygnaniec Dante i „Boska Komedia”. 3. Gustawa Flauberta „Pani Bovary” i „Pani Dalloway” Wirginii Woolf – problematyka kobieca i perspektywa kobiet. Jako uzupełnienie – lektura wierszy Anny Achmatowej z wczesnego okresu jej twórczości (2 jednostki); 4. Literatura „narodowa” a literatura powstająca w określonym systemie językowym - Rainer M. Rilke – „Malte”; V. Nabokov – „Pnin”, N. Gogol (wczesne opowiadania z cyklu ukraińskiego) – 2 jednostki 5. Pisarz wobec totalitaryzmu – Orwell (1984) M. Bułhakow – „Mistrz i Małgorzata” – 2 jednostki 6. W obliczu wojny, w stronę pacyfizmu („Paragraf 22” Hellera, „Przygody dobrego wojaka Szwejka” Haszka) 7. Literatura wobec Zagłady – „Fuga śmierci” i inne wiersze Celana, Primo Levi, „Czy to jest człowiek”, Żydowski Robin Hood Babla (cykl odesski) 8. Lektura i omówienie zgłoszonych przez studentów lektur w zaproponowanym kluczu. |
|
Wymagania wstępne: |
Przekrojowa znajomość najwybitniejszych dzieł literatury powszechnej, umiejętność posługiwania się terminologią historycznoliteracką. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.