Literatura powszechna-ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-LitPowsz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura powszechna-ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W15, FP2_W21, FP2_U07, FP2_K07 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie: - zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego, genologicznego i ideowego dzieła - przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji - ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla popularnej jego interpretacji - ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy - wydobycie kolorytu lokalnego, narodowego właściwego dla dzieła - analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych zachodzących w literaturze różnych epok. Nie bez znaczenia pozostanie też kwestia wzajemnych wpływów oraz inspiracji, motywów, obrazów, słów-kluczy, polemik i dyskusji toczonych w wymiarze uniwersalnym. |
Literatura: |
F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo. Przełożył W. Berent. Kęty 2004. F. Dostojewski, Notatki z podziemia. Tłumaczenie G. Karski. Londyn 1992. T. Mann, Upadła; Śmierć w Wenecji, w tenże: Opowiadania. Wrocław 1996. E. M. Rilke, Malte: pamiętniki Malte-Lauridsa Brigge. Tłumaczenie W. Hulewicz. Słowo wstępne M. Jastrun. Warszawa 1979. W. Benjamin, Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków. Warszawa 2010. F. Kafka, Ameryka. Przełożył J. Kydryński. Warszawa 1978. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Metody: 1. wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa) 3. prezentacja multimedialna (pokaz) Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza materiału literackiego z użyciem aparatu krytycznego. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie. Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach samodzielna lektura |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna, esej Metoda oceny ciągłej formującej oraz metoda egzaminu ustnego, końcowego. Egzamin ustny obejmuje odpowiedzi na trzy pytania: dotyczące treści lektur dotyczące problematyki dzieł w kontekście historii literatury angielskiej dotyczące terminologii literaturoznawczej w aspekcie porównawczym. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.