Literatura współczesna wobec literatury dawnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-LitWsC-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura współczesna wobec literatury dawnej |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01, FP2_W03, FP2_W11, FP2_W16, FP2_U01, FP2_U02, FP2_U04 FP2_K01, FP2_K03, FP2_K05 |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest prezentacji recepcji polskiej literatury dawnej, a szczególnie literatury oświeceniowej w II połowie XX i początkach XXI wieku. Jego celem jest ukazanie przemian i ciągłości w polskiej literaturze zarówno na poziomie treści jak i form gatunkowych. Słuchacze powinni wykazywać się umiejętnościami analizy porównawczej tekstów literackich. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium jest przedstawienie wielopoziomowych związków polskiej literatury współczesnej z literatura i kultura dawną. W trakcie zajęć prowadzona jest lektura i analiza różnych gatunkowo tekstów nawiązujących bezpośrednio lub pośrednio do tekstów z epok wcześniejszych. Wykazywanie powinowactw służy rozpoznawaniu linii rozwojowych polskiej literatury oraz odsłania jej wewnętrzne związki, które tworzą jedność obszaru literackiego. Uczestnicy konwersatorium zdobywają i poszerzają wiedzę historycznoliteracką a także doskonalą umiejętności analityczno-interpretacyjne. |
Literatura: |
M. Białoszewski, Stara pieśń na Binnarową (Obroty rzeczy) S. Grochowiak, Świety Szymon Słupnik (Ballada rycerska) T. Parnicki,Srebrne orły J. Przyboś – cykl wierszy „katedralnych” (Widzenie katedry w Chartres) Z. Herbert, Kamień z katedry(barbarzyńca w ogrodzie0 B. Leśmian,Urszula Kochanowska (Napój cienisty) S. Grochowiak,Lekcja anatomii J. Przyboś, Oda do turpistów B. Maj, Oda do młodego poety M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Laura i Filon J. Błoński, Ciężar tradycji P. Dakowicz, Obcowanie. Manifesty i eseje P. Dakowicz, Afazja polska |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Studenci mają pogłębioną wiedzę o zakresie i miejscu filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej, znają jej aksjologiczny horyzont; znają na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa; mają uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury polskiej, kanonicznych dziełach literackich z poszczególnych epok oraz ich kontekstach kulturowych; mają uporządkowaną wiedzę szczegółową, potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne; posiadają pogłębione umiejętności w zakresie samodzielnego formułowania problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz prezentowania wyników przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami stylistyki polskiej; potrafią integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki, potrafią przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego (w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym), wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem; z zakresu współczesnego literaturoznawstwa; mają świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumieją potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby; potrafią odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania; aktywnie uczestniczą w działaniu na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dwie nieobecności bez konieczności zaliczania w semestrze Zaliczenie w semestrze letnim na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.