Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-PodsDydk |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia FP1_W13, FP1_W14, FP1_U08, FP1_U09, FP1_K05, FP1_K06 |
Skrócony opis: |
W czasie zajęć prezentowane są zadania współczesnej dydaktyki a także główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. Oprócz tego student zostaje zaznajomiony z następującymi zagadnieniami: - cechy procesu nauczania-uczenia się; - klasa szkolna jako środowisko edukacyjne; - projektowanie działań edukacyjnych; - diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia; - wybrane aspekty systemu oświaty; Zakres zagadnień poruszanych na zajęciach odnosi się do problematyki związanej z następującymi głównymi tematami: Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki; dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe; podstawowe pojęcia dydaktyczne; cele kształcenia (także taksonomiczne ujęcie), treści kształcenia; zasady kształcenia; metody nauczania - podział metod; formy organizacyjne kształcenia; środki dydaktyczne - rola podręcznika; planowanie i organizacja pracy dydaktycznej; Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia; wdrażanie do samokształcenia. |
Pełny opis: |
Szczegółowy zakres zagadnień poruszanych na zajęciach odnosi się do problematyki związanej z następującymi głównymi tematami: Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki; dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe; podstawowe pojęcia dydaktyczne; cele kształcenia (także taksonomiczne ujęcie), treści kształcenia; zasady kształcenia; metody nauczania - podział metod; formy organizacyjne kształcenia; środki dydaktyczne - rola podręcznika; planowanie i organizacja pracy dydaktycznej; Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia; wdrażanie do samokształcenia. |
Literatura: |
1. F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011. 2. R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, Warszawa 1999. 2. B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002. 3. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1999. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w szkole podstawowej podzielone są na etapy: 30 godzin z zakresu modułu pstchologiczno- pedagogicznego i 120 godzin z zakresu dydaktyki przedmiotowej. Praktyki odbywają się po zakończeniu zajęć i po zaliczeniu przedmiotu przez studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.