Redakcja tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-RedTe-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Redakcja tekstu |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W09 FP2_W23 FP2_U09 FP2_K04 |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności przygotowania tekstu do publikacji. Omówione zostaną normy wydawnicze ustalone na podstawie praktyki redakcyjno-edytorskiej, a także sprawy związane z kompozycją tekstu, stylistyką, normą językową, ortograficzną, interpunkcyjną. |
Pełny opis: |
Zajęcia, w znacznej mierze, mają charakter warsztatów, podczas których studenci pracować będą na tekstach zróżnicowanych gatunkowo. Zakres poruszanych zagadnień obejmie następujące tematy: - Edytorska kompozycja tekstu, czytanie redaktorskie a intencje autora - Porządek pracy nad publikacją - Redakcja a korekta - Zasady stosowania wybranych znaków pisarskich: słownych, cyfrowych, symbolicznych, itp. - Poprawne stosowanie znaków wewnątrzwyrazowych i międzywyrazowych - Błędy językowe w tekście (stylistyczne, gramatyczne, leksykalne) |
Literatura: |
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007; K. Kłosińska, Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa 2004; A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007; A. Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2011. Słowniki: poprawnej polszczyzny, języka polskiego, wyrazów obcych, ortograficzny, interpunkcyjny. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt FP2_09 Na oceną niedostateczną (2): student nie ma uporządkowanej wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu studiowanych specjalności Na ocenę dostateczną (3): student słabo uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności Na oceną dobrą (4): student ma w stopniu dobrym uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności Na ocenę bardzo dobrą (5): student ma w stopniu bardzo dobrym uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności. Efekt FP2_W23 Na ocenę niedostateczną (2): student nie jest świadomy złożoności języka oraz nie zna norm językowych i ich ról w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej Na ocenę dostateczną (3): student ma uporządkowaną, ale nie pogłębioną świadomość złożoności języka oraz słabo zna normy językowe i ich role w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej Na ocenę dobrą (4): ma, w stopniu dobrym, uporządkowaną i pogłębioną świadomość złożoności języka oraz zna normy językowe i ich role w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej Na ocenę bardzo dobrą (5): ma, w stopniu bardzo dobrym, uporządkowaną i pogłębioną świadomość złożoności języka oraz zna normy językowe i ich role w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. Efekt FP2_U09 Na ocenę niedostateczną (2): student nie potrafi porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej Na ocenę dostateczną (3): student potrafi dostatecznie porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej Na ocenę dobrą (4): student potrafi dobrze porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej Na ocenę bardzo dobrą (4): student potrafi bardzo dobrze porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. Efekt FP2_K04 Na ocenę niedostateczną (2): student nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. Na ocenę dostateczną (3): student identyfikuje, ale nie podaje propozycji rozstrzygnięć dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. Na ocenę dobrą (4): student w stopniu dobrym identyfikuje i podaje propozycje rozstrzygnięć dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. Na ocenę bardzo dobrą (5): student w stopniu bardzo dobrym identyfikuje i podaje propozycje rozstrzygnięć dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną. |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdziany cząstkowe i kolokwium końcowe |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.