Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Redakcja tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FPZ-II-1-RedTe-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Redakcja tekstu
Jednostka: Instytutu Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP2_W09

FP2_W23

FP2_U09

FP2_K04

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności przygotowania tekstu do publikacji. Omówione zostaną normy wydawnicze ustalone na podstawie praktyki redakcyjno-edytorskiej, a także sprawy związane z kompozycją tekstu, stylistyką, normą językową, ortograficzną, interpunkcyjną.

Pełny opis:

Zajęcia, w znacznej mierze, mają charakter warsztatów, podczas których studenci pracować będą na tekstach zróżnicowanych gatunkowo. Zakres poruszanych zagadnień obejmie następujące tematy:

- Edytorska kompozycja tekstu, czytanie redaktorskie a intencje autora

- Porządek pracy nad publikacją

- Redakcja a korekta

- Zasady stosowania wybranych znaków pisarskich: słownych, cyfrowych, symbolicznych, itp.

- Poprawne stosowanie znaków wewnątrzwyrazowych i międzywyrazowych

- Błędy językowe w tekście (stylistyczne, gramatyczne, leksykalne)

Literatura:

H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007;

K. Kłosińska, Formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa 2004;

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007;

A. Wolański, Edycja tekstów, Warszawa 2011.

Słowniki: poprawnej polszczyzny, języka polskiego, wyrazów obcych, ortograficzny, interpunkcyjny.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt FP2_09

Na oceną niedostateczną (2): student nie ma uporządkowanej wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu studiowanych specjalności

Na ocenę dostateczną (3): student słabo uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności

Na oceną dobrą (4): student ma w stopniu dobrym uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności

Na ocenę bardzo dobrą (5): student ma w stopniu bardzo dobrym uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową z zakresu studiowanych specjalności.

Efekt FP2_W23

Na ocenę niedostateczną (2): student nie jest świadomy złożoności języka oraz nie zna norm językowych i ich ról w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej

Na ocenę dostateczną (3): student ma uporządkowaną, ale nie pogłębioną świadomość złożoności języka oraz słabo zna normy językowe i ich role w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej

Na ocenę dobrą (4): ma, w stopniu dobrym, uporządkowaną i pogłębioną świadomość złożoności języka oraz zna normy językowe i ich role w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej

Na ocenę bardzo dobrą (5): ma, w stopniu bardzo dobrym, uporządkowaną i pogłębioną świadomość złożoności języka oraz zna normy językowe i ich role w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej.

Efekt FP2_U09

Na ocenę niedostateczną (2): student nie potrafi porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej

Na ocenę dostateczną (3): student potrafi dostatecznie porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej

Na ocenę dobrą (4): student potrafi dobrze porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej

Na ocenę bardzo dobrą (4): student potrafi bardzo dobrze porozumiewać się w języku polskim, w mowie i piśmie, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zgodnie z zasadami gramatyki i kultury języka i adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej.

Efekt FP2_K04

Na ocenę niedostateczną (2): student nie identyfikuje i nie rozstrzyga dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną.

Na ocenę dostateczną (3): student identyfikuje, ale nie podaje propozycji rozstrzygnięć dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną.

Na ocenę dobrą (4): student w stopniu dobrym identyfikuje i podaje propozycje rozstrzygnięć dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną.

Na ocenę bardzo dobrą (5): student w stopniu bardzo dobrym identyfikuje i podaje propozycje rozstrzygnięć dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego ze studiowaną dyscypliną.

Metody i kryteria oceniania:

sprawdziany cząstkowe i kolokwium końcowe

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)