Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-1-SemMgr-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W19, FP2_W22, FP2_W23, FP2_U01, FP2_U05, FP2_K01 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: umiejętność prowadzenia badań naukowych i konstruowania dysertacji o charakterze badawczym. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: umiejętność prowadzenia badań naukowych i konstruowania dysertacji o charakterze badawczym. Zdolność do świadomego i konsekwentnego stosowania nowoczesnych metod badawczych. Umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnym językiem naukowym (m.in. naukową terminologią). Biegłość w korzystania ze źródeł, opanowanie formalnych rygorów wywodu naukowego (m.in. sposobu cytowania i parafrazowania, form tworzenia przypisów i bibliografii). Umiejętność stawiania problemu badawczego i zdolność do uzyskiwania sensownych rozwiązań. Umiejętność logicznego dowodzenia. Wymagania wstępne: pełny zakres wiedzy i umiejętności studenta, który ukończył studia licencjackie. |
Literatura: |
1. Franciszek Drączkowski, ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000. 2. Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001. 3. Karl R. Popper, Logika odkrycia naukowego, tł. z ang. Urszula Niklas, wyd. 2., Warszawa 2002. 4. Maria Węglińska, Jak pisać pracę magisterską, Warszawa 2000. 5. Krzysztof Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998. 6. Radosław Zenderowski, Praca magisterska: jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007. 7. Literatura związana z problematyką poszczególnych seminariów - ustalana i podawana przez prowadzącego zajęcia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W19 Student zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami. FP2_W22 Student zna i rozumie podstawowe zasady etyki autorskiej, zna i rozumie zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz związaną z nimi terminologię. FP2_W23 Student ma pogłębioną i uporządkowaną świadomość złożoności języka, oraz zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej. FP2_U01 Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. FP2_U05 Student potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem. FP2_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. PUNKTACJA ECTS 3,5 punktów ECTS: Udział w zajęciach – 15 godz. Przygotowanie do zajęć – 15 godz. Prowadzenie kwerendy – 10 godz. Opracowanie bibliografii – 10 godz. Prowadzenie badań – 10 godz. Pisanie pracy magisterskiej – 45 godz. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA: Student nie uzyskuje zaliczenia, jeżeli: - Nie zna współczesnych metod analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (FP2_W19) - Nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy o kanonicznych dziełach literatury powszechnej i ich kontekstach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej literatury europejskiej; nie ma szczegółowej wiedzy o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach (FP2_W22) – dla seminarium literaturoznawczego - Nie ma pogłębionej i uporządkowanej świadomości złożoności języka oraz nie zna norm językowych i ich roli w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej (FP2_W23) – dla seminarium językoznawczego - Nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także nie potrafi na ich podstawie formułować sądów krytycznych (FP2_U01) - Nie potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzi badawczych z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem (FP2_U5) - Nie ma świadomości poziomu swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, nie potrafi inspirować do tego innych osób. (FP2_K01). Student uzyskuje zaliczenie, jeżeli: - Zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (FP2_W19) - Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kanonicznych dziełach literatury powszechnej i ich kontekstach kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej literatury europejskiej; ma szczegółową wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach (FP2_W22) – DLA SEMINARIUM LITERATUROZNAWCZEGO - ma pogłębioną i uporządkowaną świadomość złożoności języka oraz zna normy językowe i ich rolę w kształtowaniu stylu oralnej i pisemnej komunikacji społecznej (FP2_W23) – DLA SEMINARIUM JĘZYKOZNAWCZEGO - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji pochodzących z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także potrafi na ich podstawie formułować sądy krytyczne (FP2_U01) - Potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin humanistyki zgodnie ze studiowanymi specjalnościami, by przeprowadzić analizę i interpretację przedmiotowego dzieła w celu odsłonięcia jego znaczeń, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, wchodząc w dyskurs, także polemiczny, z jego autorem (FP2_U5) - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. (FP2_K01). SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Efekty kształcenia w zakresie wiedzy (SEM. LITERATUROZNAWCZE – FP2_W19, FP2_W22; SEM. JĘZYKOZNAWCZE – FP2_W19, FP2_W22) są osiąganie następującymi metodami dydaktycznymi: - samodzielna praca Studenta, polegająca na uporządkowywaniu wiadomości ze wcześniejszych lat studiów i zdobywaniu nowych wiadomości specjalistycznych, wiążących się z tematyką pisanej pracy magisterskiej, a weryfikowane przy pomocy kolokwiów pisemnych. Efekty kształcenia w zakresie umiejętności (FP2_U_01, FP2_U05) są osiągane przy pomocy następujących metod dydaktycznych: - samodzielna praca studenta nad przygotowaniem kolejnych rozdziałów pracy magisterskiej, a weryfikowane w trakcie lektury przez Prowadzącego kolejnych fragmentów pracy licencjackiej, przedstawionych mu przez Studenta. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych (FP2_K01) osiągane są przy pomocy dyskusji na seminarium, a weryfikowane w trakcie sprawdzania przez Prowadzącego fragmentów pracy licencjackiej, przestawionych mu przez Studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.