Metodologia badań nad językiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-2-MeBadJez |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań nad językiem |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
2.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01 FP2_U04 FP2_K02 |
Wymagania wstępne: | -ukończone kursy z zakresu: wstępu do nauki o języku, gramatyki opisowej języka polskiego, historii języka polskiego. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest rozwijanie świadomości metodologicznej studenta, zapoznanie go z typami refleksji metodologicznej, a także kształcenie umiejętności doboru metod badania naukowego. |
Pełny opis: |
Cel główny realizowany jest poprzez omówienie następujących tematów: -Stosunek metodologii do systemu wiedzy naukowej i filozoficznej. -Typy refleksji metodologicznej w naukach humanistycznych. -Metodologiczne rozumienie pojęć: znak, język, mowa, działalność językowa, tekst, dyskurs. -Paradygmaty naukowe w lingwistyce (ewolucjonizm, młodogramatyzm, psychologizm, strukturalizm, funkcjonalizm, kognitywizm). -Językoznawstwo diachroniczne i synchroniczne. -Metodologiczne problemy lingwistyki diachronicznej a status poznawczy nauk historycznych (metoda historyczna, metoda retrospektywna, metoda historyczno-porównawcza, metoda rekonstrukcji wewnętrznej). -Metoda analizy konceptualnej i jej zastosowanie w badaniach onomazjologicznych i etymologicznych. -O prawach językowych i metodach statystycznych w badaniach językoznawczych. -Metodologiczne zagadnienia lingwistyki synchronicznej (różnorodne pojęcia systemu językowego i problemy jego opisu). -Metodologiczne problemy teorii komunikacji. -Z zagadnień socjolingwistyki. -Językowy obraz świata w świetle metodologicznych problemów lingwistyki kognitywnej. -O metodach badań idiolektu. -Metodologiczny aspekt kultury języka. -Metalingwistyka i analiza tekstów językoznawczych. -Postmodernizm w lingwistyce. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Baudouin de Courtenay, J. O zadaniach językoznawstwa, [w:] J. Baudouin de Courtenay, Dzieła wybrane, tom 1, Warszawa 1974, s. 176 – 201. 2. Bobrowski, I. Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. 3. Fleischer, M. Obraz świata. Ujęcie z punktu widzenia teorii systemów i konstruktywizmu, [w:] Język a Kultura, tom 13, Wrocław 2000. 4. Fleischer, M. Zarys ogólnej teorii komunikacji, [w:] Mechanizmy perswazji i manipulacji, Łask, 2007, s. 29 – 72. 5. Ivić, M. Kierunki w lingwistyce, Wrocław-Warszawa-Kraków 1975. 6. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1999. 7. Leszczak, O. Szkic typologiczny metodologii nauk humanistycznych, [w:] The Peculiarity of Man, vol. 6, Warszawa – Kielce 2001, s. 617 – 636. 8. Perlin, J. Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004. 9. Preyzner, M. Status tekstów uznawanych za językoznawcze, [w:] Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, pod red. J. Sambor, J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszczy, Warszawa 1993, s. 235 – 246. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Ajdukiewicz, K. Zagadnienia i kierunki w filozofii, Kęty – Warszawa 2004. 2. Jakobson, R. Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] W poszukiwaniu istoty języka, tom II, Warszawa 1989, s. 77 – 124. 3. Mańczak, W. Z zagadnień językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1970. 4. Saussure, F. Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. 5. Searle, J. Czym jest akt mowy?, „Pamiętnik Literacki” 1980 nr 2. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu kursu student: -zna na poziomie rozszerzonym terminologię z zakresu metodologii badań nad językiem i językoznawstwa teoretycznego; -ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych i współczesnych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju -ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu metodologii badań językoznawczych i współczesnego językoznawstwa teoretycznego -zna współczesne metody analizy zjawisk językowych; -potrafi integrować w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin językoznawstwa, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę zjawisk językowych; - ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestniczenia w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pierwszego semestru odbywa się na podstawie obecności i aktywności studentów na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwione nieobecność). Zaliczenie całego przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego z zakresu podstawowych problemów metodologii badań nad językiem. OCENY: 2.0 Poniżej 50% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 3.0 Od 50%-60% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 3.5 Powyżej 60%-70% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 4.0 Powyżej 70%-80% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 4.5 Powyżej 80%-90% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości 5.0 Powyżej 90%-100% punktów uzyskanych łącznie z pracy i sprawdzianu wiadomości. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: dyskusja, dyskusja panelowa, metoda podająca, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów, a weryfikowane za pomocą sprawdzianów pisemnych i oceny odpowiedzi ustnych. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Mateusz Kowalski, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
PROBLEMATYKA ZAJĘĆ W SEMESTRZE ZIMOWYM: -Stosunek metodologii do systemu wiedzy naukowej i filozoficznej. -Typy refleksji metodologicznej w naukach humanistycznych. -Metodologiczne rozumienie pojęć: znak, język, mowa, działalność językowa, tekst, dyskurs. -Paradygmaty naukowe w lingwistyce (ewolucjonizm, młodogramatyzm, psychologizm, strukturalizm, funkcjonalizm, kognitywizm). -Językoznawstwo diachroniczne i synchroniczne. -Metodologiczne problemy lingwistyki diachronicznej a status poznawczy nauk historycznych (metoda historyczna, metoda retrospektywna, metoda historyczno-porównawcza, metoda rekonstrukcji wewnętrznej). -Metoda analizy konceptualnej i jej zastosowanie w badaniach onomazjologicznych i etymologicznych. -O prawach językowych i metodach statystycznych w badaniach językoznawczych. -Metodologiczne zagadnienia lingwistyki synchronicznej (różnorodne pojęcia systemu językowego i problemy jego opisu). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kowalski, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kowalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 4 pkt. ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
PROBLEMATYKA ZAJĘĆ W SEMESTRZE ZIMOWYM: -Stosunek metodologii do systemu wiedzy naukowej i filozoficznej. -Typy refleksji metodologicznej w naukach humanistycznych. -Metodologiczne rozumienie pojęć: znak, język, mowa, działalność językowa, tekst, dyskurs. -Paradygmaty naukowe w lingwistyce (ewolucjonizm, młodogramatyzm, psychologizm, strukturalizm, funkcjonalizm, kognitywizm). -Językoznawstwo diachroniczne i synchroniczne. -Metodologiczne problemy lingwistyki diachronicznej a status poznawczy nauk historycznych (metoda historyczna, metoda retrospektywna, metoda historyczno-porównawcza, metoda rekonstrukcji wewnętrznej). -Metoda analizy konceptualnej i jej zastosowanie w badaniach onomazjologicznych i etymologicznych. -O prawach językowych i metodach statystycznych w badaniach językoznawczych. -Metodologiczne zagadnienia lingwistyki synchronicznej (różnorodne pojęcia systemu językowego i problemy jego opisu). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.