Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-2-PrEdLit |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a36fb270b1e004e43b0e68f01ebcd5c0a%40thread.tacv2/conversations?groupId=e8a780c6-e260-43cb-892a-45e515582064&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2e_W05; FP2e_W19; FP2e_U05; FP2e_K04. |
Pełny opis: |
Semestr pierwszy I — Czy dzieła Lenina naprawdę drukowano na papierze klasy pierwszej? O procesie produkcji książki i o jej budowie II — „Eee, to nie ma obrazków”. O okładkach i ilustracjach książkowych. Józef Wilkoń jako ilustrator Pana Tadeusza III — Co wypada, a czego nie wypada czytać filologowi? O wydaniach krytycznych, naukowych, popularnonaukowych, popularnych i beznadziejnych IV — Ryszard Krynicki ‒ prywatny wydawca Herberta. Co wynika z uważnego czytania not edytorskich V — . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Centymetr Reymonta, czyli nikczemni wydawcy Chłopów VI — Kim jest „człowiek”. Czy ocenzurowany słownik może mówić prawdę? VII—VIII — „Bóg Ci zapłać za pamięć, ale bądź potępiony for ever za kaligrafię”. Jak czytać i wydawać rękopisy Semestr drugi IX — Ile było Nie-boskich komedii. Wydawnicze dylematy i uniki X — Przedwiośnie dwóch Andrzejów i Przedwiośnie Żeromskiego. Manipulacje i tajemnice XI — „Wyraz «świnia» użyty był przez usta Zbawiciela-Świata, a wyraz «cymbał» użyty był przez usta Pawła, Apostoła narodów — z tej to przyczyny można bezpiecznie świństwo zwać świństwem, a cymbalstwo mienić cymbalstwem”. O sposobach wydawania Norwida XII — Listy „Chopina” do Delfiny Potockiej (studium przypadku) XIII — Jak wydawać pamiętniki, dzienniki i listy autorów sławnych? (Dąbrowska, Nałkowska, Lechoń, Wat) XIV — Jak wydawać pamiętniki, dzienniki, listy autorów nieznanych? (dokumenty rodzinne, z piwnic i ze strychów) XV — Czy warto kupować książki? Co wypada mieć, a czego się wystrzegać? Co przegapiliśmy spośród nowości wydawniczych? Plus: znaki właścicieli, ślady użytkowników, kurioza Kod do „zespołu” na MS Teams: vc8t78c Link do stosownego „kanału” tamże: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a36fb270b1e004e43b0e68f01ebcd5c0a%40thread.tacv2/conversations?groupId=e8a780c6-e260-43cb-892a-45e515582064&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: a) zna i rozumie terminologię edytorstwa naukowego oraz współczesnego edytorstwa praktycznego na poziomie zaawansowanym; b) ma uporządkowaną wiedzę obejmującą teorie i nurty metodologiczne związane z edytorstwem naukowym (teksty z różnych epok), praktycznym edytorstwem współczesnym oraz wiedzą o książce - na poziomie zaawansowanym; c) potrafi integrować na poziomie zaawansowanym w swym warsztacie naukowym narzędzia badawcze z zakresu różnych dziedzin: literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz innych, których znajomość jest niezbędna przy opracowaniu zarówno tekstów autorów żyjących, jak i dzieł dawniejszych. Potrafi zredagować na poziomie zaawansowanym współczesny tekst literacki, naukowy, użytkowy i inne rodzaje wypowiedzi; potrafi przeprowadzić krytykę tekstu w odniesieniu do dzieł literatury dawniejszej (XVI—XX wiek) i przygotować edycję krytyczną dzieła literackiego. Potrafi zastosować w praktyce wiedzę szczegółową z zakresu norm i zasad redagowania i opracowywania tekstu współczesnego oraz edytorstwa naukowego; d) prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu wydawcy, edytora tekstów dawnych i współczesnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
GŁÓWNE WARUNKI ZALICZENIA: 1) obecność – bez konsekwencji zajęcia można opuścić dwa razy (w trakcie całego roku akademickiego); ewentualna trzecia nieobecność skutkuje koniecznością zaliczenia wszystkich trzech opuszczonych zajęć na najbliższym dyżurze; ewentualna czwarta nieobecność skutkuje koniecznością wykonania adekwatnych zadań specjalnych; pięciokrotna nieobecność na zajęciach skutkuje niezaliczeniem całego cyklu; 2) rozmowa końcowa lub praca pisemna dotycząca: a) opracowanego wcześniej przez Studenta wybranego problemu edytorskiego (lista tematów do wyboru ‒ do 1 lutego 2021, terminy rozmów ‒ do uzgodnienia; w grę wchodzi także temat własny, zatwierdzony wszakże przez prowadzącego); b) wybranych zagadnień spośród poruszanych na zajęciach. NA OCENĘ KOŃCOWĄ MAJĄ TAKŻE WPŁYW: 3) wykonywanie bieżących zadań pisemnych; 4) aktywność podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.