Współczesny dramat polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-II-2-WspDrPol |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesny dramat polski |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W04 FP1_U02 FP1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z dramatami nowoczesnymi i najnowszymi. |
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z dramatami nowoczesnymi i najnowszymi. Przedmiotem analizy będą dramaty XX i XX wieku z uwzględnieniem tła przemian estetycznych, kulturowych, jak również przemian relacji dramatu do teatru. |
Literatura: |
C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna: - przemiany nowoczesnego dramatu, - umie opisać zmiany w estetyce literackiej, - zna współczesny ruch dramatyczny, - umie odczytać dramat w relacji do teatru, - zna terminy i ich zależności (dramaturg, autor, partytura, dramat) - umie formułować argumenty i bronić ich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobry – student zna przemiany nowoczesnego dramatu, umie opisać zmiany w estetyce literackiej, zna współczesny ruch dramatyczny, umie odczytać dramat w relacji do teatru, zna terminy i ich zależności (dramaturg, autor, partytura, dramat), umie formułować argumenty i bronić ich. Dobry - student zna przemiany nowoczesnego dramatu, umie opisać zmiany w estetyce literackiej, umie odczytać dramat w relacji do teatru, zna terminy i ich zależności (dramaturg, autor, partytura, dramat), umie formułować argumenty i bronić ich. Dostateczny - student zna przemiany nowoczesnego dramatu, umie opisać zmiany w estetyce literackiej, zna terminy i ich zależności (dramaturg, autor, partytura, dramat), umie formułować argumenty i bronić ich. Niedostateczny - student nie zna przemian nowoczesnego dramatu, nie umie opisać zmian w estetyce literackiej, nie zna współczesnego ruchu dramatycznego, nie umie odczytać dramatu w relacji do teatru, nie zna terminów i ich zależności (dramaturg, autor, partytura, dramat), nie umie formułować argumentów i bronić ich. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Stangret, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Paweł Stangret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z dramatami nowoczesnymi i najnowszymi. |
|
Pełny opis: |
Studenci zapoznają się z dramatami nowoczesnymi i najnowszymi. Przedmiotem analizy będą dramaty XX i XX wieku z uwzględnieniem tła przemian estetycznych, kulturowych, jak również przemian relacji dramatu do teatru. |
|
Literatura: |
C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002. M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.