Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-KN-II-1-DydaO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EU zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela |
Wymagania wstępne: | Ukończenie studiów kierunkowych filologia polska I stopnia. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiona problematyka związana z ogólną teorią nauczania – uczenia się. Omówione zostaną metody badań dydaktycznych, cele kształcenia, metody nauczania, formy organizacyjne procesu edukacyjnego, reguły i zasady nauczania, zagadnienia planowanie i organizacji pracy dydaktycznej oraz problematyka związana z ocenianiem sumującym i kształtującym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego; zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; znaczenie i sposoby oceniania osiągnięć szkolnych uczniów. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do zróżnicowanej klasy; dobierać metody nauczania do prezentowanych treści i zorganizować pracę uczniów; dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena będzie uwzględniała: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczam jedną nieobecność). 2. Aktywność na zajęciach i wykazanie się znajomością zalecanej bibliografii. 3. Zaliczanie poszczególnych kolokwiów. 4. Aktywne wykonywanie zleconych zadań podczas zajęć. Na ocenę bardzo dobrą: Student swobodnie posługuje się zaawansowaną aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki. Rozumie, na czym polega korelacja między celami kształcenia a celami wychowania. Charakteryzuje i ocenia nowożytne systemy dydaktyczne. Zna zasady i reguły nauczania oraz potrafi sklasyfikować metody nauczania Potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i omówić projekt lekcji, wspierającej proces głębokiego uczenia się uczniów. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela. Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki. Student otrzymuje z poszczególnych kolokwiów powyżej 80% punktów. Na ocenę dobrą: Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki. Rozumie, na czym polega korelacja między celami kształcenia a celami wychowania. Zna zasady i reguły nauczania oraz potrafi sklasyfikować metody nauczania Potrafi z pomocą wykładowcy zaplanować, przygotować i omówić projekt lekcji, wspierającej proces głębokiego uczenia się uczniów. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela. Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki. Student otrzymuje z poszczególnych kolokwiów 70-80% punktów. Na ocenę dostateczną: Student w ograniczonym stopniu posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki. Rozumie, na czym polega korelacja między celami kształcenia a celami wychowania. Zna zasady i reguły nauczania oraz potrafi sklasyfikować metody nauczania Z trudem i przy wsparciu wykładowcy potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt lekcji, wspierającej proces głębokiego uczenia się uczniów. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela. Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki. Student otrzymuje z poszczególnych kolokwiów 50-69% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Materiały opracowane podczas zajęć mogą zostać wykorzystane podczas realizacji praktyk studenckich. Konieczność odbycia praktyk z modułu psychologiczno-pedagogicznego w wymiarze 30 godzin na I roku studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Tupacz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Tupacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach - 15 godz. przygotowanie do zajęć, samodzielna lektura wskazanych pozycji bibliograficznych, przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych - 15 godz. suma: 30 godz. = 1 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.