Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-KN-II-2-MeNLJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W09 FP2_U06 FP2_U08 FP2_K05 |
Wymagania wstępne: | Specjalizację może realizować student posiadający licencjat z filologii polskiej. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z problemami kształcenia literacko-kulturowego i językowego w szkole ponadpodstawowej; poszerzają umiejętności praktycznego i świadomego wykorzystania na lekcjach języka polskiego różnych dziedzin wiedzy polonistycznej i pedagogicznej. Konwersatorium poświęcone jest metodyce nauczania literatury polskiej i języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych: liceum ogólnokształcącym, technikum, szkole branżowej I i II stopnia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP2_W09 FP2_U06 FP2_U08 FP2_K05 Student/Studentka w obszarze wiedzy: - zna na poziomie zaawansowanym pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu lub specjalizacji Student/Studentka w obszarze umiejętności: - potrafi planować i organizować swoją pracę badawczą, a także w ramach prac zbiorowych kierować innymi i planować działalność zespołu - potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu lub specjalizacji, a także ukierunkowywać innych w tym zakresie Student/Studentka w obszarze kompetencji społecznych: - jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu/ specjalizacji przy planowaniu i działalności zawodowej i inspirowaniu aktywności na rzecz środowiska społecznego |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena będzie uwzględniała: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczam dwie nieobecność). 2. Aktywność na zajęciach i wykazanie się znajomością zalecanej bibliografii. 3. Opracowanie konspektu (zgodnie z wzorem przedstawionym przez prowadzącego) i przedstawienie za zajęciach własnej koncepcji lekcji języka polskiego na poziomie szkoły średniej, uwzględniającej poznane techniki edukacyjne. 4. Test wiedzy w sesji zimowej. Na ocenę bardzo dobrą: Student swobodnie posługuje się zaawansowaną aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i omówić projekty lekcji oraz konspekty. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej). Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Student uzyskuje powyżej 80% punktów z końcowego testu. Na ocenę dobrą: Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Potrafi z pomocą wykładowcy i dostępnych źródeł zaplanować, przygotować i omówić projekty lekcji oraz konspekty. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej). Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Student uzyskuje 70-80% punktów z końcowego testu. Na ocenę dostateczną: Student w ograniczonym stopniu posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Z trudem potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekty lekcji oraz konspekty. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej). Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Student uzyskuje 60-70% punktów z końcowego testu. |
Praktyki zawodowe: |
Materiały opracowane podczas zajęć mogą zostać wykorzystane podczas realizacji praktyk studenckich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Tupacz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Tupacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach 30 godz. przygotowanie do zajęć, samodzielna lektura zalecanej bibliografii 10 godz. opracowanie i prezentacja autorskiego projektu lekcji 5 godz. udział w konsultacjach 5 godz. Łącznie: 50 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.