Pedagogika etapów edukacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-KN-PedEtEd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika etapów edukacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Po zakończeniu kursu student: W zakresie wiedzy: W_01 prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej W_02 student analizuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy; W_03 opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach; W_04 wskazuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej W zakresie umiejętności: U_01 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; U_02 potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia; U_03 potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; U_04 porafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów; W zakresie kompetencji społecznych: K_01 potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role; K_02 jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych; K_03 jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela;o |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu studenci nabędą pedagogicznej wiedzy i umiejętności, jak też kompetencji społecznych niezbędnych w pracy nauczyciela w szkole podstawowej. Nabyta wiedza i umiejętności dotyczą zarówno pracy dydaktycznej, jak też opiekuńczej i wychowawczej. |
Pełny opis: |
Trudności wychowawcze w szkole podstawowej - przyczyny, rodzaje, skutki. Dyscyplina w klasie i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zaburzenia - rodzaje, przyczyny, skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju. Terapia pedagogiczna na II etapie edukacyjnym - zasady, metody, techniki. Podmiotowość w pracy z uczniami z SPE. Kompetencje nauczyciela na II etapie edukacyjnym - merytoryczne, metodyczne, osobowościowe. Komunikacja interpersonalna z uczniami. Dialog jako podstawowa forma komunikacji. Rola i zadania wychowawcy klasy. Bycie "autentycznym" wychowawcą. Przygotowanie uczniów do dalszej drogi edukacyjnej. Wychowawca jako doradca. Odpowiedzialnośc nauczyciela za rozwijanie potencjałów ucznia. Formalne obowiązki nauczyciela - dokumentacja pracy, zasady bezpieczeństwa. Współpraca nauczyciela - wychowawcy z rodziną ucznia - założenia, zasady, formy i metody. Autorskie programu nauczania - regulacje prawne, zasady, pzrykłady dobrych praktyk. |
Literatura: |
Clifford H. E., Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006; Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2009; Gołębniak B. D., Szkoła wspomagająca rozwój, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2., Kwieciński Z., Śliwerski B., Warszawa 2004; Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2009; Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2010; Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2000; Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000; Zubrzycka-Maciąg T., Wosik-Kawala D, Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Lublin 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu kursu student: W zakresie wiedzy: W_01 prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej W_02 student analizuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy; W_03 opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach; W_04 wskazuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej W zakresie umiejętności: U_01 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; U_02 potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia; U_03 potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; U_04 porafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów; W zakresie kompetencji społecznych: K_01 potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role; K_02 jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych; K_03 jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest: obecność na co najmniej 70% zajęć; aktywność i obecność Na ocenę dst: - student prezentuje elementarną wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej; - w stopniu elementarnym charakteryzuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy; opisuje w postaci ogólnego zarysu sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej; wskazuje podstawowe sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej W zakresie umiejętności: potrafi z pomocą wykładowcy wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi w stopniu podstawowym diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia; potrafi wskazać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; porafi w stopniu podstawowym dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów; W zakresie kompetencji społecznych: jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych; jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela; na ocenę db: prezentuje wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki , w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej; charakteryzuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, wskazuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy; opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej ; opisuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej W zakresie umiejętności: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia; potrafi dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; potrafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów; W zakresie kompetencji społecznych: potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role; jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych; jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela; Na ocenę bdb: prezentuje szeroką wiedzę na temat edukacji, wychowania i opieki, w tym ich filozoficznych i społecznych podstaw z uwzględnieniem swoistości szkoły podstawowej; charakteryzuje środowisko wychowawcze szkoły i klasy szkolnej jako małej grupy społecznej, analizuje sposoby skutecznego kierowania klasą, utrzymywania dyscypliny oraz budowania klimatu klasy; opisuje sylwetkę rozwojową ucznia szkoły ponadpodstawowej w różnych aspektach; wskazuje i analizuje sposoby poznawania ucznia, jego środowiska rodzinnego i klasy szkolnej W zakresie umiejętności: potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; potrafi diagnozować sytuacje szkolna i rodzinną ucznia; dokonuje krytycznej analizy w tym zakresie; potrafi twórczo dobierać strategie działań dydaktycznych i wychowawczych wobec uczniów; porafi dobierać właściwe cele, treści i metody pracy do możliwości rozwojowych uczniów; W zakresie kompetencji społecznych: potrafi współdziałać w grupie i pełnić w niej różne role; jest świadomy odpowiedzialności nauczyciela w prowadzeniu działań wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych; jest świadomy problemów etycznych w działaniu nauczyciela; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.