Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-KN-PedagOg |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: W_01 potrafi omówić genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania; wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych; W_02 potrafi omówić założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki; W_04 potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki; Umiejętności: U_01 potrafi dostrzegać i interpretować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania; U_02 posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne: K_01 ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych K_02 wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z elementarną terminologią używaną w pedagogice, zrozumienie jej źródeł i miejsca w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązań z innymi dyscyplinami. Zakłada się także dostarczenie uporządkowanej wiedzy na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych i społeczno-kulturowych podstaw, jak również - kształtowanie umiejętności wykorzystywania podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. |
Pełny opis: |
Ewolucja tożsamości pedagogiki. Charakterystyka pedagogiki jako nauki. Rozwój naukowy pedagogiki. Terminologia/język pedagogiki. Inter/sub/trans-dyscyplinarność pedagogiki. Mapa podstawowych pojęć pedagogicznych. Pedagogika jako nauka pogranicza. Metodologia pedagogiki i badań pedagogicznych: Wkład poszczególnych nauk dla rozwoju wiedzy pedagogicznej. Specyfika badań własnych pedagogiki i ich etapy. Podział metod badawczych pedagogiki ze względu na ich strukturę. Ontologiczne podstawy wychowania. Wychowanie - definicje, znaczenie, funkcje, cele, zasady, formy, metody. Wychowanie w kontekście założeń aksjologicznych w życiu człowieka i społeczności. Wychowanie, nauczanie i kształcenie. Antropologiczne podstawy wychowania. Osoba ludzka podmiotem działalności wychowawczej. Statyczne i dynamiczne rozumienie osoby w pedagogice. Błędne koncepcje wychowania wynikające z jednostronnych sposobów rozumienia osoby. Integralna koncepcja człowieka i wychowania. |
Literatura: |
Pedagogika. t. 1 i 2, red. nauk. B. Śliwerski, Gdańsk 2006; Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, Warszawa 2003; K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej, Kraków 2003; B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 1998; G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000; M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008; G. Petty, Nowoczesne nauczanie, Sopot 2010; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W_01 potrafi omówić genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pedagogiki ogólnej i teorii wychowania; wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych; W_02 potrafi omówić założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki; W_04 potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki; Umiejętności: U_01 potrafi dostrzegać i interpretować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania; U_02 posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne: K_01 ma pogłębioną świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych K_02 wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: obecność na co najmniej 70% zajęć; pozytywny wynik kolokwium; aktywność na zajęciach (dyskusja); Na ocenę 3.0: Wiedza: student potrafi wskazać genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, wskazuje elementarne powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych; potrafi wskazać podstawowe założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki; potrafi w stopniu podstawowym scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki; Umiejętności: potrafi dostrzegać aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania; posiada podstawową umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne: ma świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych; wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych; Na ocenę 4.0: Wiedza: student potrafi wskazać genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, opisuje powiązania pedagogiki z innymi naukami, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych; potrafi wskazać założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki; potrafi scharakteryzować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki; Umiejętności: potrafi dostrzegać i analizować aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania; posiada umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne: ma świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych; wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych; Na ocenę 5.0: Wiedza: student potrafi scharakteryzować genezę i źródła filozoficzne głównych pojęć pedagogiki jako dyscypliny naukowej, wskazuje powiązania pedagogiki z innymi, ze szczególnym uwzględnieniem nauk humanistycznych; potrafi wskazać szerokie założenia określonych nurtów i systemów pedagogicznych istotnych dla współczesnej pedagogiki; potrafi scharakteryzować i analizować podejścia badawcze w zakresie pedagogiki; Umiejętności: potrafi dostrzec i poddać pogłębionej analizie aktualne zjawiska społeczne w kontekstach wychowania; posiada pogłębioną umiejętność tworzenia własnych typów uzasadnień i argumentacji w odniesieniu do określonych rozwiązań i wdrożeń działań pedagogicznych; Kompetencje społeczne: ma głęboką świadomość konieczności poszerzania swojej wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki i nauk z nią powiązanych; wyraża przekonanie o własnej odpowiedzialności za działania w ramach zakładanych/pełnionych ról zawodowych; |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.