Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-KON-I-3-SpAsR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia S1A_W05 S2A_W05 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie problematyką komunikacji społecznej w tym wpływu mediów na odbiór świata społecznego |
Skrócony opis: |
Studenci zostają zaznajomieni z przemianami w komunikacji medialnej w szczególności z przemianami paradygmatów nadawczo-odbiorczych w mediach analogowych i cyfrowych, kwestiami doboru i oceny informacji przez nadawcę i odbiorcę, wpływie technologicznego postępu na kształtowanie się i zmienność struktury informacji i społeczną jej percepcję oraz rolę jaką przyjmuje wobec odziedziczonych wzorów kulturowych i etycznego zapośredniczenia we współczesnej kulturze zwłaszcza w kontekście zmian społecznych które spowodowała rewolucja informacyjna końca XX wieku i jej społeczne konsekwencje. |
Pełny opis: |
Przedmiot Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej skupiają się na ukazaniu teoretycznych założeń samej przemiany (jako postępu techniczno-technologicznego w odniesieniu do mediów zwłaszcza cyfrowych) i praktycznych inklinacji przemian: w zakresie technologicznym i komunikacyjnym, w warstwie materialnej (technicznej) i językowej. Celem zajęć jest ukazanie jak na przestrzeni wieku XX i na początku wieku dwudziestego pierwszego ulegały zmianom informacje i sposoby ich interpretacji, role odbiorców i nadawców (pojedynczych pod koniec XIX wieku, globalnych [w wieku XX] i - znów -indywidualnych [wiek XXI, epoka hipermediów], a także schematów podawania informacji – schemat twórczy i odtwórczy. Omówione zostały również polityki mediów (globalne i indywidualne), pojęcia czasu i narracji w mediach tradycyjnych, klasycznych i najnowszych, gospodarowania tymi pojęciami, jeśli chodzi o retorykę i cel przekazu informacji. Oprócz tych zagadnień przedstawione zostają zagadnienia tożsamości człowieka w świecie współczesnych mediów oraz kwestie redefinicji pojęć, które z zakresu szeroko pojętej – klasycznej – humanistyki, zmieniają swe znaczenia lub postulują zmianę dotychczasowych definicji na gruncie współczesnych teorii komunikacji i globalnego obiegu informacji (pojęcia dobra – zła, prawdy – fałszu i prawdopodobieństwa, mimesis i narracji, czasu i przestrzeni [medialnej, interpersonalnej]). Zajęcia prowadzone są w perspektywie antropologicznej – uwzględniającej otoczenie kulturowe człowieka jako podmiotu zdarzenia kulturowego, a więc także – użytkownika mediów, zarówno klasycznych, jak i tych najbardziej współczesnych. |
Literatura: |
Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu: 1) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; 2) Castells Manuel, Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, second edition, Polity Press, Cambridge, UK ; Malden, MA , 2015; 3) Dejeka Piotr, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019, 4) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 5) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002; 6) Jarecka Urszula, Niezamierzone konsekwencje rozwoju technologii w kulturze wizualnej Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2018 7) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004; 8) Vincent Miller Understanding Digital Culture, Sage Publications 2011, Chapters 4: Digital Inequality: Social, Political and Infrastructural context, p:95-110;Chapter 5: Everyone is Watching’: Privacy and Surveillance in Digital Life, p: 111-133; Chapter 6: Information, Politics, Subversion and Warfare, p:134-158, Chapter 8: Social Media and the Problem of Community: Space, Relationships, Networks, p: 184- 206 9) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read, The Penguin Press, New York 2011; 10) Zuboff Shoshana, The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Public Affairs, New York 2019. Literatura uzupełniająca 1. Gerbner George, Gross Larry, Morgan Michael, Signorielli Nancy, Charting the Mainstream: Television's Contributions to Political Orientations [w:] Journal of Communication, Issue Date: Spring 1982, s.: 100 – 127.; 2. Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964; 3. A Celebration That Defined a Generation: Grant Park, New Media, and Barack Obama's Historic Victory of the US Presidency, Kathy M. Jackson, Harold Dorton, Brett Heindl, “The Journal of American Culture”, 33(1 ) March 2010, Blackwell Publishing Ltd, źródło on-line: http://www.academia.edu/30309511/A_Celebration_That_Defined_a_Generation_Grant_Park_New_Media_and_Barack_Obamas_Historic_Victory_of_the_US_Presidency 4. An Iranian Martyr, [BBC Documentary], źródło on-line: https://www.youtube.com/watch?v=C4-iLG6FwRc (dostęp: 08.02.2016); 5. Cambridge Analytica whistleblower says Bannon wanted to suppress voters, Olivia Solon, źródło on-line: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/16/steve-bannon-cambridge-analytica-whistleblower-suppress-voters-testimony (dostęp: 16.05.2018); 6. Extreme Democracy, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/ (dostęp: 21.12.2018); 7. The Second Superpower Rears in Beautiful Head, James F. More, “Extreme Democracy”, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/chapters/Chapter%20Two-Moore.pdf (dostęp: 21.12.2018); |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
S1A_W05 S2A_W05 S1A_W05 - ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach S2A_W05 - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów działalności ludzkiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy temat będzie najpierw przedstawiony w formie wykładu wprowadzającego na temat danego zagadnienia, a następnie omawiany zgodnie z lekturami przeznaczonymi do prezentacji i czytanymi przez studentów. Wykładowca wyznaczył konkretny termin dla poszczególnych zagadnień (zwykle 2 jednostki akademickie), ale w razie potrzeby dyskusji, będzie ona przedłużana. Wszystkie wymagane lektury zostaną przesłane za pośrednictwem platformy moodle, lub poczty UKSW. Ocena końcowa na podstawie oceny trójczynnikowej: 1.Obecność na zajęciach( dopuszcza się do trzech nieobecności) 2. Aktywność (ocena ciągła na podstawie aktywności studenta podczas trwania kursu oraz wiedzy akademickiej z wymaganych lektur). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Dejneka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Dejneka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach - 15h Przygotowanie do zajęć - 15h Konsultacje - 15h Przygotowanie prezentacji- 15h 1 ects = 20h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Studenci zostają zaznajomieni z przemianami w komunikacji medialnej w szczególności z przemianami paradygmatów nadawczo-odbiorczych w mediach analogowych i cyfrowych, kwestiami doboru i oceny informacji przez nadawcę i odbiorcę, wpływie technologicznego postępu na kształtowanie się i zmienność struktury informacji i społeczną jej percepcję oraz rolę jaką przyjmuje wobec odziedziczonych wzorów kulturowych i etycznego zapośredniczenia we współczesnej kulturze zwłaszcza w kontekście zmian społecznych które spowodowała rewolucja informacyjna końca XX wieku i jej społeczne konsekwencje. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Społeczne aspekty rewolucji informacyjnej skupiają się na ukazaniu teoretycznych założeń samej przemiany (jako postępu techniczno-technologicznego w odniesieniu do mediów zwłaszcza cyfrowych) i praktycznych inklinacji przemian: w zakresie technologicznym i komunikacyjnym, w warstwie materialnej (technicznej) i językowej. Celem zajęć jest ukazanie jak na przestrzeni wieku XX i na początku wieku dwudziestego pierwszego ulegały zmianom informacje i sposoby ich interpretacji, role odbiorców i nadawców (pojedynczych pod koniec XIX wieku, globalnych [w wieku XX] i - znów -indywidualnych [wiek XXI, epoka hipermediów], a także schematów podawania informacji – schemat twórczy i odtwórczy. Omówione zostały również polityki mediów (globalne i indywidualne), pojęcia czasu i narracji w mediach tradycyjnych, klasycznych i najnowszych, gospodarowania tymi pojęciami, jeśli chodzi o retorykę i cel przekazu informacji. Oprócz tych zagadnień przedstawione zostają zagadnienia tożsamości człowieka w świecie współczesnych mediów oraz kwestie redefinicji pojęć, które z zakresu szeroko pojętej – klasycznej – humanistyki, zmieniają swe znaczenia lub postulują zmianę dotychczasowych definicji na gruncie współczesnych teorii komunikacji i globalnego obiegu informacji (pojęcia dobra – zła, prawdy – fałszu i prawdopodobieństwa, mimesis i narracji, czasu i przestrzeni [medialnej, interpersonalnej]). Zajęcia prowadzone są w perspektywie antropologicznej – uwzględniającej otoczenie kulturowe człowieka jako podmiotu zdarzenia kulturowego, a więc także – użytkownika mediów, zarówno klasycznych, jak i tych najbardziej współczesnych. |
|
Literatura: |
Poniższe lektury były inspiracją do zbudowania ramowego planu prowadzonych przeze mnie zajęć i chociaż nie wszystkie będą bezpośrednio omawiane stanowiły inspirację dla niniejszego kursu: 1) Benjamin Walter, Pasaże, red. Tiedemann Rolf, przeł. Ireneusz Kania, posłowiem opatrzył Zygmunt Bauman, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005; 2) Castells Manuel, Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, second edition, Polity Press, Cambridge, UK ; Malden, MA , 2015; 3) Dejeka Piotr, Populizm a sfera publiczna. Czy populizm zrewitalizuje sferę publiczną w Europie?, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2019, 4) Habermas Jürgen, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, przeł.: Wanda Lipnik, Małgorzata Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007; 5) Henrykowska Małgorzata, Technika – Ruch – Informacja. Wiek XIX: komunikacja społeczna na progu audiowizualności, [w:] Nowe Media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. Maryla Hopfinger, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002; 6) Jarecka Urszula, Niezamierzone konsekwencje rozwoju technologii w kulturze wizualnej Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2018 7) McLuhan Marschal, Zrozumieć Media. Przedłużenia Człowieka, Wprowadzenie Lewisa H Laphmana, tłum. Natalia Szczucka, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa 2004; 8) Vincent Miller Understanding Digital Culture, Sage Publications 2011, Chapters 4: Digital Inequality: Social, Political and Infrastructural context, p:95-110;Chapter 5: Everyone is Watching’: Privacy and Surveillance in Digital Life, p: 111-133; Chapter 6: Information, Politics, Subversion and Warfare, p:134-158, Chapter 8: Social Media and the Problem of Community: Space, Relationships, Networks, p: 184- 206 9) Pariser Eli, The Filter Bubble, How the New Personalized Web Is Changing What We Read, The Penguin Press, New York 2011; 10) Zuboff Shoshana, The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Public Affairs, New York 2019. Literatura uzupełniająca 1. Gerbner George, Gross Larry, Morgan Michael, Signorielli Nancy, Charting the Mainstream: Television's Contributions to Political Orientations [w:] Journal of Communication, Issue Date: Spring 1982, s.: 100 – 127.; 2. Kłoskowska Antonina, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1964; 3. A Celebration That Defined a Generation: Grant Park, New Media, and Barack Obama's Historic Victory of the US Presidency, Kathy M. Jackson, Harold Dorton, Brett Heindl, “The Journal of American Culture”, 33(1 ) March 2010, Blackwell Publishing Ltd, źródło on-line: http://www.academia.edu/30309511/A_Celebration_That_Defined_a_Generation_Grant_Park_New_Media_and_Barack_Obamas_Historic_Victory_of_the_US_Presidency 4. An Iranian Martyr, [BBC Documentary], źródło on-line: https://www.youtube.com/watch?v=C4-iLG6FwRc (dostęp: 08.02.2016); 5. Cambridge Analytica whistleblower says Bannon wanted to suppress voters, Olivia Solon, źródło on-line: https://www.theguardian.com/uk-news/2018/may/16/steve-bannon-cambridge-analytica-whistleblower-suppress-voters-testimony (dostęp: 16.05.2018); 6. Extreme Democracy, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/ (dostęp: 21.12.2018); 7. The Second Superpower Rears in Beautiful Head, James F. More, “Extreme Democracy”, edited by Jon Lebkowsky & Mitch Radclife, Creative Commons Attribution, 2005, źródło on-line: http://www.extremedemocracy.com/chapters/Chapter%20Two-Moore.pdf (dostęp: 21.12.2018); |
|
Wymagania wstępne: |
w przypadku zajęć na platformie ms teams: kod zespołu mhu0fvf link do kanału: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVgi1rGnVtJK1qr4wYYbg1KGMoNYs871Fmxm7A8le5Zg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4a789b70-5aa5-4368-9d5a-da8596f5fc09&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.