Edycje cyfrowe z elementami kodowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-I-2-EdCyfKo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edycje cyfrowe z elementami kodowania |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W13 FP1_U08 FP1_K05 |
Wymagania wstępne: | Od uczestników wymagana jest znajomość problematyki oraz terminologii edytorstwa naukowego na poziomie podstawowym oraz elementarna umiejętność obsługi komputera i prostego edytora tekstów (np. Notatnika czy TextEdit). |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników zajęć z rudymentarną wiedzą na temat naukowych edycji cyfrowych oraz podstaw procesu projektowania i tworzenia wybranych elementów takich edycji; poznanie i umiejętności obsługi edytora XML i tworzenie podstawowego dokumentu zgodnego ze standardem Text Encoding Initiative (TEI). |
Literatura: |
A Lexicon for Scholarly Editing: https://lexiconse.uantwerpen.be. Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet - Nowe Media - Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013, dostęp online: https://sbc.org.pl/publication/82090. A Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Malden 2004, dostęp online: http://www.digitalhumanities.org/companion/. A Companion to Digital Literary Studies, red. S. Schreibman, R. Siemens, Oxford 2008, dostęp online: hhttp://www.digitalhumanities.org/companionDLS/. A New Companion to Digital Humanities, red. S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Chichester 2016. E. Pierazzo. Digital Scholarly Editing: Theories, Models and Methods, 2014; dostęp online: https://hal.univ-grenoble-alpes.fr/hal-01182162/document. Digital Scholarly Editing. Theories and Practices, red. M.J. Driscoll, E. Pierazzo, Cambridge 2016, dostęp online: https://www.openbookpublishers.com/books/10.11647/obp.0095. L. Burnard, Czym jest Text Encoding Initiative?, tłum. J. Bilińska, Warszawa 2015, dostęp online: https://www.delab.uw.edu.pl/raporty/czym-jest-text-encoding-initiative/ Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX w., Warszawa 2017. https://tei-c.org "Digital Scholarship in the Humanities": https://academic.oup.com/dsh. "Digital Humanities Quarterly": http://www.digitalhumanities.org/dhq/ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza Student zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem Text Encoding Initiative; rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w.; zna zasady tworzenia semantycznego opisu dokumentu w języku XML TEI. umiejętności Student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych w zakresie obsługi edytora XML i tworzenia dokumentów bardziej rozbudowanych strukturalnie; wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach zajęć potrafi znaleźć źródła wiarygodnej informacji, materiały szkoleniowe i poradniki. kompetencje Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas zajęć przy planowaniu działalności zawodowej jako twórca cyfrowych edycji naukowych i aktywności na rzecz środowiska społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje Student, który: - doskonale zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje główne teorie edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis podstawowego dokumentu w języku XML TEI; - bardzo dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i bardzo dobrze wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych; - jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej. Ocenę dobrą otrzymuje Student, który: - dobrze zna podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje większość głównych teorii edytorstwa naukowego XX w. i potrafi je ogólnie scharakteryzować; potrafi tworzyć poprawny semantyczny opis dokumentu w języku XML TEI; - dobrze orientuje się w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych; - jest w gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej. Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - zna niektóre podstawowe pojęcia związane z językiem XML, w szczególności te związane ze standardem TEI, rozpoznaje część głównych teorii edytorstwa naukowego XX w., ale nie zawsze potrafi je scharakteryzować; ma problemy ze stworzeniem poprawnego semantycznego opis dokumentu w języku XML TEI; - posiada ogólną orientację w elektronicznych źródłach wiedzy i wykorzystuje je do doskonalenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania języka XML do tworzenia cyfrowych edycji naukowych; - nie jest w pełni gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej, ale posiada dostateczną wiedzę, by odpoowiednio podnieść poziom swoich kompetencji we własnym zakresie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Cybulski, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Cybulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ETCS 15 godzin - uczestnictwo w zajęciach 30 godzin - przygotowanie się do zajęć 25 godzin - przygotowanie pracy rocznej/przygotowanie się do kolokwium 5 godzin - konsultacje 3 pkt ETCS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.