Edytorstwo naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-I-2-EdNau |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo naukowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W13 FP1_U08 FP1_K05 |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z każdym etapem przygotowania edycji krytycznej dzieła literackiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EW_1 - definiuje czym jest edytorstwo naukowe oraz edycja krytyczna EW_2 - omawia terminologię związaną z edytorstwem naukowym; EW_3 - wyjaśnia terminologię z zakresu edytorstwa naukowego i tekstologii EU_1 - potrafi przygotować poszczególne elementy edycji krytycznej; EU_2 - dobiera metody opracowania tekstu dzieła literackiego do rodzaju edycji UK_1 - pracuje w grupie i w zespole; UK_2 - uczestniczy w dyskusji, prezentuje swoje stanowisko |
Metody i kryteria oceniania: |
Dostateczną ocenę otrzymuje Student, który: - sporadycznie bierze aktywny udział w zajęciach; - rozumie, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - potrafi pracować w grupie lub w zespole; - posiada dostateczną wiedzę i umiejętności z zakresu terminologii edytorstwa naukowego oraz opracowania edycji naukowej; - otrzymał ocenę dostateczną z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu); - uzyskał ocenę dostateczną z kolokwium końcowego. Dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach; - rozumie, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - dobrze zna terminologię z zakresu edytorstwa naukowego i tekstologii oraz wie czym jest edycja krytyczna i potrafi przygotować poszczególne jej elementy; - potrafi pracować w grupie i w zespole; - otrzymał ocenę dobrą z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu); - otrzymał ocenę dostateczną z plusem lub dobrą z kolokwium końcowego. Bardzo dobrą ocenę otrzymuje Student, który: - bierze aktywny udział w zajęciach, wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami; - rozumie bardzo dobrze, czym jest edytorstwo naukowe i jaka problematyka się z nim wiąże; - zna bardzo dobrze terminologię z zakresu edytorstwa naukowego i tekstologii oraz wie czym jest edycja krytyczna i potrafi przygotować poszczególne jej elementy; - potrafi pracować w grupie (w mniejszych i większych zespołach); - otrzymał ocenę bardzo dobrą z prezentacji na temat związany z problematyką przedmiotu (szczegółowość, nowatorskość i staranność realizacji projektu); - otrzymał ocenę dobrą z plusem lub bardzo dobrą z kolokwium końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bober-Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z każdym etapem przygotowania edycji krytycznej dzieła literackiego. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. 2. Edytorstwo naukowe, tekstologia – próba definicji. 3. Historia edytorstwa naukowego w Polsce. 4. Czym jest wydanie krytyczne? 5. Rola i funkcje wydań krytycznych. 6. Czym jest podstawa wydania? 7. O problemach tekstu kanonicznego. 8. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 1. 9. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 2. 10. Kategoria błędu i krytyka tekstu. 11. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 1. 12. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 2. 13. Komentarz edytorski, cz. 1 opis źródeł – zajęcia praktyczne 14. Komentarz edytorski, cz. 2 objaśnienia w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne 15. Komentarz edytorski, cz. 3 słowniki i indeksy w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne |
|
Literatura: |
1. Bajer M., Rusnak R., Komentarz edytorski, [w:] S. Morsztyn, Hippolot. Tragedyja, jedna z dzisiąci, które wierszem łacińskim napisał Seneka, na polskie przetłumaczona; Andromacha. Tragedyja z francuskiego przetłumaczona, wyd. M. Bajer, R. Rusnak, Warszawa 2016. 2. Bober-Jankowska M. Komentarz edytorski, [w:] Adam Naruszewicz, Dyjaryjusz podróży Jego Królewskiej Mości na sejm grodzieński, wyd. Magdalena Bober-Jankowska, Warszawa 2008. 3. Bober-Jankowska M., Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020). 4. Bober-Jankowska M., Czy Adam Naruszewicz napisał „Żywoty sławnych Polaków”?, „Roczniki Humanistyczne” 2020, z. 1, t. LXVIII, s. 59-73. 5. Bober-Jankowska M., Komentarz edytorski, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Jego Królewskiej Mości na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019. 6. Bober-Jankowska M., Nieznana korespondencja Adama Naruszewicza, "Sztuka Edycji" 2018, nr 2, s. 113-129. 7. Bober-Jankowska M., Proza diarystyczna Adama Naruszewicza, Warszawa 2021. [wybrane rozdziały] 8. Chachulski T., Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. [wybrane rozdziały] 9. Chachulski T., O interpunkcji Franciszka Dionizego Kniaźnina, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane Profesor Danucie Zamącińskiej, pod red. M. Łukaszuk i M. Maciejewskiego, Lublin 2006. 10. Chachulski T., Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. 11. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 13. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 14. Jak wydawać teksty dawne, red. Karoliny Borowiec, Doroty Masłej, Tomasza Miki, Doroty Rojszczak-Robińskiej, Poznań 2017. [wybrane artykuły] 15. Kardasz M., Komentarz edytorski, [w:] W. Bartoszewski, Utwory poetyckie, wyd. M. Kardasz, Warszawa 2019, s. 211-620. 16. Krauze-Karpińska J., Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. 17. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 18. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Marta Piotrowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.