Edytorstwo naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-I-2-EdNauk |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo naukowe |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W13 FP1_U08 FP1_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z każdym etapem przygotowania edycji krytycznej dzieła literackiego. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. 2. Edytorstwo naukowe, tekstologia – próba definicji. 3. Historia edytorstwa naukowego w Polsce. 4. Czym jest wydanie krytyczne? 5. Rola i funkcje wydań krytycznych. 6. Czym jest podstawa wydania? 7. O problemach tekstu kanonicznego. 8. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 1. 9. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 2. 10. Kategoria błędu i krytyka tekstu. 11. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 1. 12. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 2. 13. Komentarz edytorski, cz. 1: opis źródeł – zajęcia praktyczne 14. Komentarz edytorski, cz. 2: objaśnienia w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne 15. Komentarz edytorski, cz. 3: słowniki i indeksy w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne |
Literatura: |
1. Bajer M., Rusnak R., Komentarz edytorski, [w:] S. Morsztyn, Hippolot. Tragedyja, jedna z dzisiąci, które wierszem łacińskim napisał Seneka, na polskie przetłumaczona; Andromacha. Tragedyja z francuskiego przetłumaczona, wyd. M. Bajer, R. Rusnak, Warszawa 2016. 2. Bober-Jankowska M., Komentarz edytorski, [w:] Adam Naruszewicz, Dyjaryjusz podróży Jego Królewskiej Mości na sejm grodzieński, wyd. M. Bober-Jankowska, Warszawa 2008. 3. Bober-Jankowska M., Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020). 4. Bober-Jankowska M., Czy Adam Naruszewicz napisał „Żywoty sławnych Polaków”?, „Roczniki Humanistyczne” 2020, z. 1, t. LXVIII, s. 59-73. 5. Bober-Jankowska M., Komentarz edytorski, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Jego Królewskiej Mości na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019. 6. Bober-Jankowska M., Nieznana korespondencja Adama Naruszewicza, "Sztuka Edycji" 2018, nr 2, s. 113-129. 7. Bober-Jankowska M., Proza diarystyczna Adama Naruszewicza, Warszawa 2021. [wybrane rozdziały] 8. Chachulski T., Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. [wybrane rozdziały] 9. Chachulski T., O interpunkcji Franciszka Dionizego Kniaźnina, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane Profesor Danucie Zamącińskiej, pod red. M. Łukaszuk i M. Maciejewskiego, Lublin 2006. 10. Chachulski T., Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. 11. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 13. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 14. Jak wydawać teksty dawne, red. K. Borowiec, D. Masłej, T. Miki, D. Rojszczak-Robińskiej, Poznań 2017. [wybrane artykuły] 15. Kardasz M., Komentarz edytorski, [w:] W. Bartoszewski, Utwory poetyckie, wyd. M. Kardasz, Warszawa 2019, s. 211-620. 16. Krauze-Karpińska J., Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. 17. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 18. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
FP1_W13 student zna podstawowe pojęcia, teorie i zasady postępowania zgodnie z obszarem wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego FP1_U08 student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji oraz doskonalenia kompetencji zawodowych, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego FP1_K05 student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności zdobytych podczas realizacji wybranego modułu kształcenia literaturoznawczego przy planowaniu działalności zawodowej i aktywności na rzecz środowiska społecznego Opis ECTS: - aktywność podczas zajęć – 30 godzin - przygotowanie do zajęć – 30 godzin - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 60 godzin - zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 30 godzin Łącznie 150 godzin = 6 pkt. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się średnia z: 1) oceny z kolokwium kończącego I semestr (pisemne kolokwium z zakresu podstawowej terminologii i problematyki edytorstwa naukowego); 2) oceny z pracy zaliczeniowej (próba edycji krytycznej). Uwaga! Żadna z ocen cząstkowych nie może być negatywna. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Bober-Jankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu edytorstwa naukowego oraz problemów związanych z każdym etapem przygotowania edycji krytycznej dzieła literackiego. |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia wprowadzające. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. 2. Edytorstwo naukowe, tekstologia – próba definicji. 3. Historia edytorstwa naukowego w Polsce. 4. Czym jest wydanie krytyczne? 5. Rola i funkcje wydań krytycznych. 6. Czym jest podstawa wydania? 7. O problemach tekstu kanonicznego. 8. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 1. 9. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne, cz. 2. 10. Kategoria błędu i krytyka tekstu. 11. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 1. 12. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 2. 13. Komentarz edytorski, cz. 1 opis źródeł – zajęcia praktyczne 14. Komentarz edytorski, cz. 2 objaśnienia w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne 15. Komentarz edytorski, cz. 3 słowniki i indeksy w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne |
|
Literatura: |
1. Bajer M., Rusnak R., Komentarz edytorski, [w:] S. Morsztyn, Hippolot. Tragedyja, jedna z dzisiąci, które wierszem łacińskim napisał Seneka, na polskie przetłumaczona; Andromacha. Tragedyja z francuskiego przetłumaczona, wyd. M. Bajer, R. Rusnak, Warszawa 2016. 2. Bober-Jankowska M. Komentarz edytorski, [w:] Adam Naruszewicz, Dyjaryjusz podróży Jego Królewskiej Mości na sejm grodzieński, wyd. Magdalena Bober-Jankowska, Warszawa 2008. 3. Bober-Jankowska M., Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020). 4. Bober-Jankowska M., Czy Adam Naruszewicz napisał „Żywoty sławnych Polaków”?, „Roczniki Humanistyczne” 2020, z. 1, t. LXVIII, s. 59-73. 5. Bober-Jankowska M., Komentarz edytorski, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Jego Królewskiej Mości na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019. 6. Bober-Jankowska M., Nieznana korespondencja Adama Naruszewicza, "Sztuka Edycji" 2018, nr 2, s. 113-129. 7. Bober-Jankowska M., Proza diarystyczna Adama Naruszewicza, Warszawa 2021. [wybrane rozdziały] 8. Chachulski T., Edytorstwo jako historia literatury i inne studia o poezji XVIII wieku, Warszawa 2019. [wybrane rozdziały] 9. Chachulski T., O interpunkcji Franciszka Dionizego Kniaźnina, [w:] Wobec romantyzmu. Studia i szkice ofiarowane Profesor Danucie Zamącińskiej, pod red. M. Łukaszuk i M. Maciejewskiego, Lublin 2006. 10. Chachulski T., Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. 11. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 12. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. 13. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 14. Jak wydawać teksty dawne, red. Karoliny Borowiec, Doroty Masłej, Tomasza Miki, Doroty Rojszczak-Robińskiej, Poznań 2017. [wybrane artykuły] 15. Kardasz M., Komentarz edytorski, [w:] W. Bartoszewski, Utwory poetyckie, wyd. M. Kardasz, Warszawa 2019, s. 211-620. 16. Krauze-Karpińska J., Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. 17. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 18. Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. M.R. Mayenowa przy współudziale Z. Florczak, przykłady oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Marta Piotrowska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.