Zasady redagowania tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-I-2-ZaRedTe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady redagowania tekstu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W01 FP2_W13 FP2_W20 FP2_W23 FP2_U03 FP2_U06 |
Wymagania wstępne: | Student powinien mieć wiadomości i umiejętności zdobyte na zajęciach z gramatyki języka polskiego, stylistyki, kultury języka, zasad poprawności językowej w praktyce redakcyjnej i zasad redagowania tekstów. |
Skrócony opis: |
Poznawanie zasad redakcji tekstu, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym i merytorycznym (adiustacja i korekta). Rozpoznawanie autorskich intencji i analizowanie zamierzonych i niezamierzonych błędów (rozpoznawanie błędów). Krytyczne i językowe przygotowanie do wykonywania zadań tekstologicznych. Przygotowanie tekstu do publikacji. Dokonywanie modyfikacji tekstów pod względem graficznym i (ujednolicanie i wyróżnianie). Student umie przygotować tekst, opracować go pod względem językowym i edytorskim. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane są zagadnienia: - publikacje pomocne w pracy redaktora (tradycyjne/papierowe i elektroniczne); - rodzaje redakcji: językowa (wydawnicza), merytoryczna; - kompetencje autora, redaktora i korektora; - etapy pracy nad tekstem (m.in. redakcja wydawnicza, autoryzacja zmian redakcyjnych, skład, korekta); - techniki redagowania tekstów (tradycyjna, komputerowa); - podstawowe terminy dotyczące typografii (kroje i rodzaje pisma) i składu (m.in. akapit, wcięcie, światło, kolumna, łam, żywa pagina); - różne rodzaje publikacji i style językowe; - redakcja publikacji naukowej (m.in. podział tekstu głównego, tworzenie przypisów, bibliografii, streszczeń); - sposoby i zasady korekty. |
Literatura: |
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012; A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007]; A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011; E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: FP2_W01 - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa FP2_W13 - ma pogłębioną wiedzę o kulturowych kontekstach języka FP2_W20 - zna współczesne metody analizy zjawisk językowych FP2_W23 - ma pogłębioną i uporządkowaną świadomość złożoności języka Umiejętności: FP2_U03 - umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe FP2_U06 - potrafi przeprowadzić analizę krytyczną zjawisk językowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady - umie zastosować terminologię i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki z zakresu warsztatu redaktora i typografa - bierze aktywny udział w zajęciach, argumentuje, wyraża własne opinie - pracuje w grupie, kieruje pracami i prezentuje wyniki. Na ocenę dobrą: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii, podaje przykłady - umie zastosować terminologie i wiedzę w praktyce - wymienia, opisuje, analizuje i poprawia błędy językowe - wymienia podstawowe słowniki i książki typograficzne - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w grupie, prezentuje wyniki. Na ocenę dostateczną: - objaśnia podstawowe terminy z zakresu redakcji i typografii - wymienia i poprawia błędy językowe - potrafi wymienić niektóre z podstawowych słowników i książek z zakresu typografii - bierze aktywny udział w zajęciach - pracuje w zespole. Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Misiak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Misiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poznawanie zasad redakcji tekstu, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie poprawnego redagowania tekstów pod względem językowym i merytorycznym (adiustacja i korekta). Rozpoznawanie autorskich intencji i analizowanie zamierzonych i niezamierzonych błędów (rozpoznawanie błędów). Krytyczne i językowe przygotowanie do wykonywania zadań tekstologicznych. Przygotowanie tekstu do publikacji. Dokonywanie modyfikacji tekstów pod względem graficznym i (ujednolicanie i wyróżnianie). Student umie przygotować tekst, opracować go pod względem językowym i edytorskim. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć omawiane są zagadnienia: - publikacje pomocne w pracy redaktora (tradycyjne/papierowe i elektroniczne); - rodzaje redakcji: językowa (wydawnicza), merytoryczna; - kompetencje autora, redaktora i korektora; - etapy pracy nad tekstem (m.in. redakcja wydawnicza, autoryzacja zmian redakcyjnych, skład, korekta); - techniki redagowania tekstów (tradycyjna, komputerowa); - podstawowe terminy dotyczące typografii (kroje i rodzaje pisma) i składu (m.in. akapit, wcięcie, światło, kolumna, łam, żywa pagina); - różne rodzaje publikacji i style językowe; - redakcja publikacji naukowej (m.in. podział tekstu głównego, tworzenie przypisów, bibliografii, streszczeń); - sposoby i zasady korekty. |
|
Literatura: |
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Cybulski, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Cybulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS 30 godzin udział w zajęciach 60 godzin samodzielna analiza materiału źródłowego 30 godzin przygotowanie do zaliczenia 30 godzin konsultacje Łącznie: 150 godzin = 6 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Nowy słownik poprawnej polszczyzny, pod red. A. Markowski (ostatnie wydanie). Nowy słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, oprac. E. Polański. M. Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003. A. Markowski, polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012; A. Markowski, Język polski. Poradnik prof. Markowskiego, Warszawa [2007]; A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011; E. Wolańska, A. Wolański rt al., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2022. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.