Krytyczna analiza tekstu w praktyce redakcyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-I-3-KrytAna |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Krytyczna analiza tekstu w praktyce redakcyjnej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W13 FP1_U08 FP2_K05 |
Wymagania wstępne: | studenci znają reguły poprawności językowej oraz podstawowe zasady pracy redakcyjnej, rozróżniają funkcje i cele tekstów, |
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów/studentek do samodzielnej redakcji różnych gatunkowo tekstów i do analizy stylistycznej różnorodnych tekstów. |
Pełny opis: |
Podczas warsztatowych zajęć studenci/studentki przygotowują się do samodzielnej redakcji i korekty różnorodnych tekstów. Omawiany i ćwiczymy techniki i zasady redakcyjne dostosowane do poszczególnych rodzajów pracy edytorskiej, analizujemy krytycznie teksty pod względem stylistycznym, merytorycznym i poprawnościowym. |
Literatura: |
Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008; Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018; Słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 1999 (i kolejne wyd.); Nowy słownik ortograficzny (z zasadami pisowni i interpunkcji), red. Edward Polański, Warszawa 2002 (i kolejne wy.); Słowniki internetowe (języka polskiego, nowych wyrazów i in.). Wykłady ze stylistyki; Ćwiczenia ze stylistyki, red. Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010; Retoryka, red. Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Piotr Wilczek, Warszawa 2008; Michał Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Studenci znają na poziomie zaawansowanym pojęcia, zasady i zagadnienia krytycznej analizy tekstu w praktyce redakcyjnej, znają znaki redaktorskie i korektorskie, reguły gramatyczne i ortograficzne języka polskiego, potrafią korzystać ze słowników języka polskiego, słowników poprawnościowych, ortograficznych (wydania tradycyjne i internetowe). Studenci samodzielnie organizują proces uczenia się, wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce redakcyjnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Misiak, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Misiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów/studentek do samodzielnej redakcji różnych gatunkowo tekstów i do analizy stylistycznej różnorodnych tekstów. |
|
Pełny opis: |
Podczas warsztatowych zajęć studenci/studentki przygotowują się do samodzielnej redakcji i korekty różnorodnych tekstów. Omawiany i ćwiczymy techniki i zasady redakcyjne dostosowane do poszczególnych rodzajów pracy edytorskiej, analizujemy krytycznie teksty pod względem stylistycznym, merytorycznym i poprawnościowym. |
|
Literatura: |
Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008; Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2018; Słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 1999 (i kolejne wyd.); Nowy słownik ortograficzny (z zasadami pisowni i interpunkcji), red. Edward Polański, Warszawa 2002 (i kolejne wy.); Słowniki internetowe (języka polskiego, nowych wyrazów i in.). Wykłady ze stylistyki; Ćwiczenia ze stylistyki, red. Dorota Zdunkiewicz-Jedynak, Warszawa 2010; Retoryka, red. Maria Barłowska, Agnieszka Budzyńska-Daca, Piotr Wilczek, Warszawa 2008; Michał Rusinek, Między retoryką a retorycznością, Kraków 2003. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Magdalena Partyka, Evangelina Skalińska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Evangelina Skalińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 3 pkt ECTS = 90 godzin pracy Studenta 15 godzin - udział w zajęciach 30 godzin - samodzielne poszerzanie kompetencji językowych 45 godzin - wykonywanie samodzielnych redakcji w ramach prac zaliczeniowych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.