Współczesne teorie edytorskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-M-II-1-WsTeEd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne teorie edytorskie |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_W10 FP2_U08 FP2_K05 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne: zaliczenie podstawowego modułu edytorstwa naukowego. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z poszerzoną teoretyczną i praktyczną wiedzą na temat dwudziestowiecznych teorii edytorstwa naukowego: przedstawienie dotychczasowych ustaleń i osiągnięć polskich i zagranicznych wydawców naukowych, zapoznanie studentów z edycjami wybranych dzieł literackich, ze szczególnym uwzględnieniem utworów o skomplikowanej sytuacji tekstologicznej, podanie podstawowych informacji o bieżących teorii i zarysowanie perspektyw rozwoju edytorstwa naukowego. |
Literatura: |
Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej oraz literatura wskazana w sylabusie. Pomocne opracowania ogólne i leksykon: R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. D.C. Greetham, Theories of the Text, New York 1999. D.C. Greetham, Textual Scholarship. An Introduction, New York 1994. Scholarly Editing. A Guide to Redearch, ed. D.C. Greetham, New York 1995. A Lexicon of Scholarly Editing, https://lexiconse.uantwerpen.be Ł. Cybulski, Krytyka tekstu na rozdrożach. Anglo-amerykańska teoria edytorstwa naukowego w drugiej połowie XX w., Warszawa 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student na poziomie zaawansowanym zna i rozróżnia współczesne teorie edytorstwa naukowego oraz charakteryzuje związaną z nimi terminologię odnoszącą się do kategorii teoretycznoliterackich, jak i tekstologicznych. Student potrafi samodzielnie organizować proces uczenia się, uzupełniania informacji, wykorzystując wiedzę zdobytą w ramach konwersatorium. Student jest gotów do zastosowania wiedzy i umiejętności z zakresu edytorstwa naukowego zdobytych dzięki uczestnictwu w konwersatorium przy planowaniu i działalności zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który, - doskonale zna współczesne teorie edytorskie, potrafi podać ich wyczerpującą charakterystykę i wymienia głównych przedstawicieli poszczególnych nurtów. - Bardzo dobrze zna związaną z powyższymi zagadnieniami terminologię odnoszącą się do kategorii teoretycznoliterackich, jak i tekstologicznych. - Bardzo dobrze organizuje własny proces uczenia się, uzupełniania informacji. Ocenę dobrą otrzymuje student, który: - dobrze zna współczesne teorie edytorskie, potrafi podać ich poprawną charakterystykę oraz większość głównych przedstawicieli poszczególnych nurtów. - dobrze zna związaną z powyższymi zagadnieniami terminologię odnoszącą się do kategorii teoretycznoliterackich, jak i tekstologicznych. - Dobrze organizuje własny proces uczenia się, uzupełniania informacji. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: - niezbyt dobrze zna współczesne teorie edytorskie, potrafi podać ich częściową charakterystykę, rozróżnia i wskazuje niektórych przedstawicieli poszczególnych nurtów. - Zna niektóre pojęcia i terminy edytorskie odnoszącą się do kategorii teoretycznoliterackich, jak i tekstologicznych. - organizuje własny proces uczenia się, i uzupełniania informacji w stopniu dostatecznym, ale wciąż umożliwiającym dalszy rozwój we własnym zakresie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Cybulski, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Cybulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ETCS 15 godzin - uczestnictwo w zajęciach 25 godzin - przygotowanie się do zajęć 30 godzin - przygotowanie się do egzaminu 3 pkt ETCS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.