Dydaktyka przedmiotowa (metodyka nauczania języka polskiego w szkole podstawowej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-1-DPrze |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa (metodyka nauczania języka polskiego w szkole podstawowej) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KN1_W05 KN1_W09 KN1_W12; KN1_U03 KN1_U04 KN1_U05 KN1_U06 KN1_U09 KN1_K02, KN1_K06, KN1_K08 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych z II roku studiów I stopnia. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: po zaliczeniu zajęć student: zna cele, zakres, strukturę kształcenia polonistycznego zawarte w Podstawie programowej; rozpoznaje podręcznikowe modele kształcenia językowego; zna i stosuje odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia; zna cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych; zna podstawowe modele lekcji, potrafi opracować scenariusz zajęć dydaktycznych z języka polskiego; zna potrzeby komunikacyjne uczniów; potrafi konstruować kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów szkoły podstawowej; wie, czym jest ewaluacja pracy nauczyciela polonisty i jak się ją przeprowadza; zna możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka polskiego. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień gramatyki opisowej, kultury języka; podstaw psychologii i pedagogiki; zaliczony I rok studiów I stopnia filologii polskiej. Treści merytoryczne: Współczesne uwarunkowania edukacji językowej; cele i koncepcje kształcenia polonistycznego w związku z reformą edukacji w Polsce; propozycje kształcenia językowego zawarte w wybranych programach i podręcznikach do języka polskiego dla szkoły podstawowej z odniesieniem do zapisów Podstawy programowej; metody wspierające rozwój i kształcące język ucznia; planowe bogacenie słownictwa uczniów; nauczanie fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni w szkole podstawowej (ujęcie funkcjonalne); błędy językowe; dydaktyka ortografii i interpunkcji; aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej; budowa i organizacja lekcji (podstawowe modele lekcji); planowanie pracy nauczyciela a scenariusz zajęć dydaktycznych; rodzaje i cele szkolnego oceniania; ewaluacja pracy nauczyciela. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student opisuje współczesne uwarunkowania edukacji językowej, wymienia cele i nazywa koncepcje kształcenia polonistycznego zgodnie z najnowszą podstawą programową; charakteryzuje metody wspierające rozwój i kształcące język ucznia; Student dobiera odpowiednie sposoby bogacenia słownictwa uczniów, projektuje zajęcia poświęcone nauczaniu fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni w szkole podstawowej zgodnie z założeniami dydaktyki szczegółowej; Student potrafi organizować zajęcia dydaktyczne, kierować pracą grupy, zarządzać czasem. Nakład pracy studenta: Udział w konwersatorium - 30 przygotowanie do zajęć - 15 konsultacje - 5 czas na napisanie omówienia/wykonanie prezentacji - 10 przygotowanie do zaliczenia - 20 Suma godzin - 110 Liczba punktów ECTS: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na całościową ocenę pracy studenta w semestrze (zaliczenie) składają się następujące elementy: przygotowanie do ćwiczeń, aktywny udział w analizowaniu na zajęciach problemów kształcenia językowego w szkole podstawowej (ocenianie ciągłe); pisemne opracowanie trzech scenariuszy zajęć z kształcenia językowego prezentujących różnorodność metod charakterystycznych dla tego typu działań i opatrzonych komentarzem studenta objaśniającym celowość proponowanych przez niego rozwiązań (zaliczenie końcowe). Ponadto: Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie opanował efektów kształcenia w odniesieniu do przedmiotu. Dostateczną ocenę uzyskuje student, który na poziomie podstawowym opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu. Dobrą ocenę uzyskuje student, który na poziomie średnio zaawansowanym opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu. Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Student realizuje praktyki zgodnie z zapisami regulaminu uczelnianego i wytycznymi opiekuna praktyk na WNH. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Furgała, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Furgała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: po zaliczeniu zajęć student: zna cele, zakres, strukturę kształcenia polonistycznego zawarte w Podstawie programowej; rozpoznaje podręcznikowe modele kształcenia językowego; zna i stosuje odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia; zna cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych; zna podstawowe modele lekcji, potrafi opracować scenariusz zajęć dydaktycznych z języka polskiego; zna potrzeby komunikacyjne uczniów; potrafi konstruować kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów szkoły podstawowej; wie, czym jest ewaluacja pracy nauczyciela polonisty i jak się ją przeprowadza; zna możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka polskiego. |
|
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień gramatyki opisowej, kultury języka; podstaw psychologii i pedagogiki; zaliczony I rok studiów I stopnia filologii polskiej. Treści merytoryczne: Współczesne uwarunkowania edukacji językowej; cele i koncepcje kształcenia polonistycznego w związku z reformą edukacji w Polsce; propozycje kształcenia językowego zawarte w wybranych programach i podręcznikach do języka polskiego dla szkoły podstawowej z odniesieniem do zapisów Podstawy programowej; metody wspierające rozwój i kształcące język ucznia; planowe bogacenie słownictwa uczniów; nauczanie fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni w szkole podstawowej (ujęcie funkcjonalne); błędy językowe; dydaktyka ortografii i interpunkcji; aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej; budowa i organizacja lekcji (podstawowe modele lekcji); planowanie pracy nauczyciela a scenariusz zajęć dydaktycznych; rodzaje i cele szkolnego oceniania; ewaluacja pracy nauczyciela. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.