Dydaktyka przedmiotowa (metodyka nauczania literatury w szkole podstawowej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-1-DyPrz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa (metodyka nauczania literatury w szkole podstawowej) |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty kształcenia zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Wymagania wstępne: | Brak |
Pełny opis: |
Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkołach podstawowych w drugim module kształcenia, czyli w klasach 4-8. W semestrze zimowym nacisk będzie położony na pracę w klasach 4-6, natomiast w semestrze wiosennym w klasach 7-8. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Aktywność na zajęciach (branie udziału w ćwiczeniach i dyskusjach). B. Lektura zalecanych tekstów. C. Obecność na zajęciach. Można opuścić w semestrze jedne w trakcie semestru. Każda następna nieobecność wiąże się z przygotowaniem referatu na wskazany przez wykładowcę temat. Maksymalnie można opuścić troje zajęć. D. Przygotowanie pracy zaliczeniowej. W ramach zaliczenia przedmiotu należy przygotować scenariusz cyklu lekcji omawiających wybraną przez studenta lekturę obowiązkową i dodatkową według kryteriów podanych na zajęciach. Scenariusze będą prezentowane w trakcie ostatnich zajęć w semestrze. Zasady obliczenia oceny z przedmiotu: Praca zaliczeniowa – maksymalna ocena: 4 Aktywność na zajęciach: +0,5-1 Maksymalnie jedna nieobecność na zajęciach: +0,5 Dodatkowe wystąpienia i prace, które nie dotyczą odrabiania nieobecności: +0,5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Miłko, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Miłko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie studentów specjalizacji nauczycielskiej do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkołach podstawowych w drugim module kształcenia, czyli w klasach 4-8. W semestrze zimowym nacisk będzie położony na pracę w klasach 4-6, natomiast w semestrze wiosennym w klasach 7-8. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z Podstawą programową z języka polskiego oraz poznanie metod pracy z tekstami literackimi na lekcjach języka polskiego w klasach 4-8. Treści merytoryczne: 1.Zajęcia organizacyjne. (Samo)ocena kompetencji nauczycielskich. 2.Podstawa programowa jako elementarny dokument w pracy nauczyciela. Analiza dokumentów z I i II etapu edukacyjnego. 3.Warsztat pracy nauczyciela-polonisty (planowanie pracy; dokumenty nauczyciela). 4.Warsztat pracy nauczyciela-polonisty (metody i narzędzia pracy). 5.Praca z lekturami (klasy 4-6). 6.Praca z lekturami (klasy 7-8). 7.Praca z teksami poetyckimi. 8.Przekład intersemiotyczny na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. 9.Przegląd podręczników do języka polskiego pod kątem merytorycznym i edytorskim. 10.Nauka o literaturze a egzamin 8-klasisty. 11.Czytelnictwo dzieci i młodzieży w szkole podstawowej. 12.Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego. 13.Nowe nurty i podejścia edukacyjne na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. (neurodydaktyka, plan daltoński, myślenie krytyczne) 14.Wystąpienia studentów. Zajęcia podsumowujące. (2 spotkania). |
|
Literatura: |
1.Polonistyczna dydaktyka ogólna, red. J. Fiszbak, Łódź 2019. 2.Metodyka literatury t.1 i 2, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001 [t.1], 2002 [t.2]. 3.S. Bortnowski, Jak uczyć poezji, Warszawa 1992. 4.S. Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005. 5.G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców¸ Sopot 2018. 6.B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2012. 7.Wybrane artkuły z książek z serii Edukacja nauczycielska polonisty, wyd. Universitas, Kraków 2005-2021. 8.Wartości i wartościowanie w edukacji polonistycznej, red. M. Marzec-Jóźwicka, Lublin 2013. 9.Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I.Morawska, M. Latoch-Zielińska, Lublin 2017. 10.Wybrane artykuły z czasopisma „Polonistyka – czasopismo dla nauczycieli”. 11.Wybrane podręczniki i serie wydawnicze przeznaczone do uczenia języka polskiego w szkole podstawowej. 12. Materiały Centralnej Komisji Egzaminacyjnej dotyczące egzaminy ósmoklasisty. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.