Dydaktyka ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-1-DydOg |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: C.W1. C.W2. C.W4. C.W6. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: C.U1. C.U3. C.U6. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: C.K1. |
Wymagania wstępne: | Ukończenie studiów kierunkowych filologia polska I stopnia |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiona problematyka związana z ogólną teorią nauczania – uczenia się. Omówione zostaną metody badań dydaktycznych, cele kształcenia, metody nauczania, formy organizacyjne procesu edukacyjnego, reguły i zasady nauczania, zagadnienia planowania i organizacji pracy dydaktycznej oraz problematyka związana z ocenianiem sumującym i kształtującym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych; zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego; zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; znaczenie i sposoby oceniania osiągnięć szkolnych uczniów. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: zidentyfikować potrzeby dostosowania metod pracy do zróżnicowanej klasy; dobierać metody nauczania do prezentowanych treści i zorganizować pracę uczniów; dokonać oceny pracy ucznia i zaprezentować ją w formie oceny kształtującej. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: Student swobodnie posługuje się zaawansowaną aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki. Rozumie, na czym polega korelacja między celami kształcenia a celami wychowania. Charakteryzuje i ocenia nowożytne systemy dydaktyczne. Zna zasady i reguły nauczania oraz potrafi sklasyfikować metody nauczania Potrafi samodzielnie zaplanować, przygotować i omówić projekt lekcji, wspierającej proces głębokiego uczenia się uczniów. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela. Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki. Student otrzymuje powyżej 90% punktów z końcowego kolokwium. Na ocenę dobrą: Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki. Rozumie, na czym polega korelacja między celami kształcenia a celami wychowania. Zna zasady i reguły nauczania oraz potrafi sklasyfikować metody nauczania Potrafi z pomocą wykładowcy zaplanować, przygotować i omówić projekt lekcji, wspierającej proces głębokiego uczenia się uczniów. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela. Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki. Student otrzymuje 75-89% punktów z końcowego kolokwium. Na ocenę dostateczną: Student w ograniczonym stopniu posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki. Rozumie, na czym polega korelacja między celami kształcenia a celami wychowania. Zna zasady i reguły nauczania oraz potrafi sklasyfikować metody nauczania Z trudem i przy wsparciu wykładowcy potrafi zaplanować, przygotować i omówić projekt lekcji, wspierającej proces głębokiego uczenia się uczniów. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela. Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki. Student otrzymuje 55-74% punktów z końcowego kolokwium. |
Praktyki zawodowe: |
Materiały opracowane podczas zajęć mogą zostać wykorzystane podczas realizacji praktyk studenckich. Konieczność odbycia praktyk z modułu psychologiczno-pedagogicznego w wymiarze 30 godzin na I roku studiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Małgorzata Furgała, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Furgała, Marcin Miłko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994. 2. Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011. 3. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2002. 4. Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013. 5. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998. 6. Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012. 7. Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002. 8. Silberman M. L., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Łukasz Tupacz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Tupacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach (15 godz.) = 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć, samodzielna lektura wskazanych pozycji bibliograficznych, przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych (15 godz.) = 0,5 ECTS suma: 30 godz. (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiona problematyka związana z ogólną teorią nauczania – uczenia się. Omówione zostaną metody badań dydaktycznych, cele kształcenia, metody nauczania, formy organizacyjne procesu edukacyjnego, reguły i zasady nauczania, zagadnienia planowanie i organizacji pracy dydaktycznej oraz problematyka związana z ocenianiem sumującym i kształtującym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Tupacz, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Tupacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach (15 godz.) = 0,5 ECTS przygotowanie do zajęć, samodzielna lektura wskazanych pozycji bibliograficznych, przygotowanie do końcowego kolokwium (15 godz.) = 0,5 ECTS suma: 30 godz. (1 ECTS) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zostanie omówiona problematyka związana z ogólną teorią nauczania – uczenia się. Omówione zostaną metody badań dydaktycznych, cele kształcenia, metody nauczania, formy organizacyjne procesu edukacyjnego, reguły i zasady nauczania, zagadnienia planowanie i organizacji pracy dydaktycznej oraz problematyka związana z ocenianiem sumującym i kształtującym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.