Metodyka nauczania języka polskiego w szkole podstawowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-1-MetJe |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania języka polskiego w szkole podstawowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | językoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty kształcenia zgodne z rozporządzeniem MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W zakresie wiedzy: D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W6 W zakresie umiejętności: D.1/E.1.U7. D.1/E.1.U9. W zakresie kompetencji społecznych: D.1/E.1.K1. D.1/E.1.K7. Efekty kształcenie zgodne z programem filologii polskiej II stopnia FP2_W09 FP2_U06 FP2_U08 FP2_K05 |
Wymagania wstępne: | Ukończone kursy (lub w trakcie): psychologii ogólnej i rozwojowej, podstaw dydaktyki. Znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej, kultury języka i stylistyki. |
Pełny opis: |
Zajęcia obowiązkowe w programie specjalizacji nauczycielskiej. Program obejmuje omówienie wymagań programowych zawartych w aktualnie obowiązującej Podstawie programowej dla przedmiotu Język polski w klasach IV-VIII. Podczas zajęć prezentowane są zasady i metody nauczania oraz sposoby planowania działań edukacyjnych w ramach szczegółowych typów lekcji języka polskiego związanych z kształceniem językowym w szkole podstawowej. Program obejmuje również omówienie koncepcji wybranych programów i podręczników do nauczania języka polskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: - podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; - metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: - dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; - skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: - adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; - rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę bardzo dobrą: Student swobodnie posługuje się zaawansowaną aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka w szkole podstawowej. Potrafi samodzielnie zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybraną formę wypowiedzi oraz zagadnienia językowe. Zna i stosuje w praktyce podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Zna i wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Na ocenę dobrą: Student posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania języka w szkole podstawowej. Potrafi z pomocą wykładowcy i z wykorzystaniem różnych źródeł zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybrane zagadnienia językowe. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. Na ocenę dostateczną: Student w ograniczonym zakresie posługuje się podstawową aparaturą pojęciową z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania język w szkole podstawowej. Z trudem potrafi zaplanować i przygotować program oraz konspekty omawiające wybrane zagadnienia językowe. Zna podstawowe dokumenty nauczyciela (Podstawa programowa, program nauczania, rozkład nauczania itd.) Wie, gdzie szukać wiedzy z zakresu dydaktyki i metodyki polonistycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Bober-Jankowska, Marcin Miłko, Magdalena Partyka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Miłko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 pkt ECTS -0,5 pkt. (15 h) - uczęszczanie na zajęcia. -0, 25 pkt. (ok. 7 h) - przygotowanie do zajęć (czytanie lektur, wykonywanie prac domowych); - 0,25 pkt. (ok. 7 h) - przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Miłko, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Miłko | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a9-OYalrELNDFDpiGVdiA7GJ0y-XK0j1CQfQ7lD1K2SM1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=04511d46-dd5b-4a7b-8aec-75157c671f26&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 pkt ECTS -0,5 pkt. (15 h) - uczęszczanie na zajęcia. -0, 25 pkt. (ok. 7 h) - przygotowanie do zajęć (czytanie lektur, wykonywanie prac domowych); - 0,25 pkt. (ok. 7 h) - przygotowanie pracy zaliczeniowej. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.