Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FPZ-SP-II-1-PodDy |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP2_U01, FP2_U08, FP2_U09, FP2_K03, FP2_K04 |
Wymagania wstępne: | ukończone studia kierunkowe I stopnia z filologii polskiej |
Skrócony opis: |
Na zajęciach będzie omawiana problematyka związana z ogólną teorią kształcenia, szczególnie z celami edukacji w szkole ogólnokształcącej. Zaprezentowane zostaną wybrane współczesne koncepcje nauczania, taksonomie celów nauczania, metody dydaktyczne, elementy procesu nauczania, formy organizacyjne kształcenia, zagadnienie planowania i organizacji pracy dydaktycznej, problematyka związana z ocenianiem. |
Pełny opis: |
Najważniejsze zagadnienia programowe: 1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. 2. Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – wybór. 5. Rola i znaczenie podstawy programowej. 6. Struktura programu nauczania. Korelacje międzyprzedmiotowe. 7. Ewaluacja pracy dydaktycznej nauczyciela. 8. Szkolnictwo alternatywne. 9. Współczesne koncepcje nauczania. 10. Istota i sens nauczania. Taksonomia celów nauczania. 11. Proces kształcenia. 12. Hierarchizacja celów kształcenia, środki dydaktyczne oraz planowanie drogi osiągania przez nauczyciela założonych celów. 13. Metody nauczania, organizacja pracy dydaktycznej. 14. Style i techniki pracy z uczniem. 15. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 16. Ocenianie w szkolnej codzienności. 17. Ocenianie wewnątrzszkolne. Ocenianie zewnętrzne. 18. Zasady tworzenia przez nauczyciela kryteriów oceniania oraz narzędzi sprawdzania uczniowskiej wiedzy i umiejętności. 19. Internet i media w procesie nauczania. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godzin przygotowanie do niektórych zajęć - 8 godzin czas na napisanie referatu/eseju/przygotowanie prezentacji - 15 godzin przygotowanie do zaliczenia - 12 godzin Suma - 65 godzin Liczba ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Furgała, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Furgała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Na zajęciach będzie omawiana problematyka związana z ogólną teorią kształcenia, szczególnie z celami edukacji w szkole ogólnokształcącej. Zaprezentowane zostaną wybrane współczesne koncepcje nauczania, taksonomie celów nauczania, metody dydaktyczne, elementy procesu nauczania, formy organizacyjne kształcenia, zagadnienie planowania i organizacji pracy dydaktycznej, problematyka związana z ocenianiem. |
|
Pełny opis: |
Najważniejsze zagadnienia programowe: 1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. 2. Najważniejsze nurty myślenia o edukacji i szkole – wybór. 5. Rola i znaczenie podstawy programowej. 6. Struktura programu nauczania. Korelacje międzyprzedmiotowe. 7. Ewaluacja pracy dydaktycznej nauczyciela. 8. Szkolnictwo alternatywne. 9. Współczesne koncepcje nauczania. 10. Istota i sens nauczania. Taksonomia celów nauczania. 11. Proces kształcenia. 12. Hierarchizacja celów kształcenia, środki dydaktyczne oraz planowanie drogi osiągania przez nauczyciela założonych celów. 13. Metody nauczania, organizacja pracy dydaktycznej. 14. Style i techniki pracy z uczniem. 15. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole masowej. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 16. Ocenianie w szkolnej codzienności. 17. Ocenianie wewnątrzszkolne. Ocenianie zewnętrzne. 18. Zasady tworzenia przez nauczyciela kryteriów oceniania oraz narzędzi sprawdzania uczniowskiej wiedzy i umiejętności. 19. Internet i media w procesie nauczania. |
|
Literatura: |
1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994. 2. Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Kraków 2011. 3. Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, Warszawa 2002. 4. Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa 2013. 5. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998. 6. Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012. 7. Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002. 8. Silberman M. L., Uczymy się uczyć, Gdańsk 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.