Podstawowe zagadnienia edytorskie literatury włoskiej epok dawnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FW-M-I-2-PodEdyt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe zagadnienia edytorskie literatury włoskiej epok dawnych |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1b0216b0f8b541859fb689bfca149714%40thread.tacv2/conversations?groupId=52b659a4-8748-4f7d-8917-a6cab0942c0b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literaturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi problemami zapisywania i edytowania tekstów literatury włoskiej okresu średniowiecza i renesansu. Przedmiotem szczególnego zainteresowania będą świadectwa rękopiśmienne, początki ery druku i związane z nimi przemiany w traktowaniu i edytowaniu tekstów literackich epok dawnych. Zapoznanie się z dziejami edytorskimi wybranego dzieła (case study) pozwoli zrozumieć i zastosować wiedzę teoretyczną. Kontakt z rękopisami, inkunabułami i starodrukami (w obecnych warunkach możliwy jedynie w formie cyfrowej) stanowi uzupełnienie teorii i okazję do dyskusji nad wartością i ograniczeniami digitalizacji. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach. Esej końcowy. Na ocenę 3: student posiada kilka kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 4: student posiada znakomitą większość kompetencji wymienionych w efektach kształcenia Na ocenę 5: student opanował w wysokim stopniu wszystkie kompetencje wymienionych w efektach kształcenia (oraz potrafi wzbogacić je o własne twórcze zastosowanie) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
1.CH. Vanderdorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, NN, s. 38-63 2.L. D. Reynolds, N. G. Wilson, Skrybowie i uczeni: o tym w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, tłum. P. Majewski, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008 (wyd. oryg. Scribes & Scolars. A guide to the Transmission of Greek & Latin Literature, Oxford University Press 1968, nast. 1974, 1978,) 3.R. Sosnowski, P. Tylus, Co mówią stare rękopisy, Kraków 2010 4.Libri, scrittura e pubblico nel Rinascimento. Guida storica e critica, a c. di A. Petrucci, Editori Laterza, Roma – Bari 1979, szczególnie: A. Petrucci, Libro e scrittura in Francesco Petrarca, s. 5-36; C. Bühler, Scribi e manoscritti nel Quattrocento europeo, s. 39-57; E.Ph. Goldschmidt, Il libro umanistico dall’Italia all’Europa, s. 101-136; A. Petrucci, Dalle origini del libro moderno: libri da banco, libri da bisaccia, libretti da mano, s. 139-156. 5.L. Febvre, H.-J. Martin, Narodziny książki, tłum. A. Kocot, M. Wodzyńska-Walicka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014 (wyd. oryg. L’apparition du livre, Albin Michel, Paris 1958) 6.B. Richardson, Avvento della stampa, NN, s. 13-43 7.J. Pietrzak-Thébault, Transmission of Texts and New Technologies: Memory or Transfomation?, „Załącznik Kulturoznawczy” 2015, 2, s. 212-239, http://zalacznik.uksw.edu.pl/pl/node/4 (także: Humanistyka wobec nowych technologii: nowość czy reaktywacja, w: Staropolskie zwierciadło, red. P. Kencki, J. Kopciński, Wyd. UKSW, Warszawa 2015, s. 212-228 8.S. Stussi, Wprowadzenie do edytorstwa i tekstologii, NN, (we fragmentach) 9.E. Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, tłum. H. Hollender, Prószyński i S-ka, Warszawa 2004 (wyd. oryg. The Printing Revolution in Early Modern Europe, Cambridge Universtiy Press, Cambridge, 1993, wyd. drugie, poprawione 2005) 10.J. S. Gruchała, Iucunda familia librorum. Humaniści renesansowi w świecie książki, Universitas. Kraków 2002 11.Stampa meretrix. Scritti quattrocenteschi contro la stampa, a c. di F. Pierno, Venezia NN 12.M. Lowry, The Manutius' Publicity Campaign, in:Aldus Manutius and Renaissance Culture, Firenze, NN [Fragmenty z art. z BNF - uzupełnić] 13.M. Santoro, M.C. Marino, M.Pacioni, Dante, Petrarca, Boccaccio e il paratesto.Le edizioni rimnascimentali delle Tre Corone, a c. di M. Santoro, NN 14.N. Franco, Dialogo del venditore di libri, Venezia 2005 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Pietrzak-Thebault, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Pietrzak-Thebault | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.