Kino włoskie po 1970 r.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FW-M-I-3-KinWlos |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kino włoskie po 1970 r. |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3eab8e6b58f84df7aaf6e2c79ee05ac7%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9439461-49ab-4fde-a219-5e6d1a8fddfe&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | · FW1_W03 · FW1_W06 · FW1_K03 |
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu przybliżyć twórczość najwybitniejszych reżyserów włoskich, których debiuty przypadają przede wszystkim na lata 60. i 70., tworzących włoskie kino autorskie doby kina kontestacji i współczesności. Nacisk położony będzie zwłaszcza na twórców tzw. "kina gramsciańskiego" (Pasolini, Bertolucci, Ferreri, Cavani, Bellocchio) jak i polemizujących z nimi "kina transcendencji" (Olmi, Zeffirelli). |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przybliżyć twórczość najwybitniejszych reżyserów włoskich, których debiuty przypadają na lata 60. i 70., tworzących włoskie kino autorskie doby kina kontestacji i współczesności. Nacisk położony będzie zwłaszcza na twórców tzw. "kina gramsciańskiego" (Pasolini, Bertolucci, Ferreri, Cavani, Bellocchio) jak i polemizujących z nimi "kina transcendencji" (Olmi, Zeffirelli). (Propozycje): - "Dzieci neoreliazmu" - "Kino Gramsciańskie" - Filmowa twórczość Pier Paolo Pasoliniego - Bernardo Bertolucci i jego zmagania z historią - Liliana Cavani - dusza i ciało włoskiego kina - Wielkie filmowe żarcia Marco Ferriego - Marco Bellicchio i jego kino kontestacji - Ernano Olmi - "kino transcendencji" - ostatnie filmy Wielkich Mistrzów - Franco Zeffirelli - "spadkobiercy modernizmu" - Nanni Moretti i inni twórcy współczesnego kina włoskiego - włoskie kino popularne lat 70. 80. i 90. - kino włoskie a TV |
Literatura: |
T. Miczka, Historia kina włoskiego, Gdańsk 2010 A. Garbicz, Jacek Klinowski, Kino wehikuł magiczny, t. 1-4, Kraków 2005, T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kino nowofalowe, Kino końca wieku, Kraków 2015, 2019; J. Wojnicka, Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego, Kraków 2001 M. Snoch. Wybrańcy – Kino Luchino Viscontiego a literacka twórczość Thomasa Manna, Łódź 2020; A. Wener, Dekada filmu, Warszawa 1997. P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini - twórczość filmowa, Warszawa 2013 K. Klejsa, Filmowe oblicza kontestacji, Warszawa 2018; A. Miller-Klejsa, Dekada ołowiu na ekranie. Polityczny terroryzm lat 70. we włoskim filmie fabularnym; Łódź 2016; B. Zmudziński, Micheleangelo Antonioni, Kraków 2004; T. Miczka (red.), Bernardo Bertolucci w opinii prasy zagranicznej, Warszawa 1993; B. Kudrycka, Ukryte spojrzenia w filmach Bernardo Bertolucciego, Gdańsk 2017; A. Gałkowski, A. Miller-Klejsa, Od Manzonieto do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej, Łódź 2012; A. Miller-Klejsa, D. Dąbrowska, Kino włoskie po 1980 r., Wyd. UŁ. 2018; M. Landy, Italian Film, New York 2008; K. Thompson, D. Bordwell, Film History. An Introduction, kilka wydań; P. Bondanella, A History of Italian Cinema, New York-London 2009 G. P. Brunetta, The History of Italian Cinema, London 2003 G. Bertellini, G. M. Brunetta, The Cinema of Italy, London 2004; G. Marrone, The Gaze an the Labyrinth: The Cinema of Liliana Cavani, New York 2000; R.T. Wicombe, The New Italian Cinema: Studies in Dance and Despair, London–New York, 1982, s. 124–125. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
· FW1_W03 – absolwent zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła filmowego (ale w kontekście innych artefaktów, zwłaszcza opery, literatury i malarstwa). · FW1_W06 - absolwent potrafi dokonać średniozaawansowanej analizy wybranego tworu kinematograficznego, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno‐kulturowym (z naciskiem położonym na sytuację społeczno-polityczną Włoch od lat 70. do dziś). · FW1_K03 – absolwent jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z wykonywaniem pracy filologa zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej, odwołując się do wzorców etycznych wypracowanych również na gruncie sztuki filmowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena: - obecność na zajęciach - zapoznawanie się z dodatkowymi materiałami dostarczanymi przez wykładowcę - pozytywna ocena z pracy (esej). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jacek Kopciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kopciński, Małgorzata Ślarzyńska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Jacek Kopciński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.